|
 |
 |
21
Maj
2025
|
 |
|
 |
 |
 |
 Koniec roku to nie czas na fikcję.
Zbliża się koniec roku szkolnego – czas wytężonej pracy, podsumowań, wystawiania ocen… i uzupełniania dzienników. W pośpiechu łatwo wpaść w rutynę „nadganiania papierologii” – wpisywanie tematów z wyprzedzeniem, poprawki pod sztywny rozkład, uzupełnianie brakujących danych. Ale uwaga – dziennik to nie tylko dokument dydaktyczny, to także dokument urzędowy i finansowy.
 Co naprawdę wolno, a co grozi odpowiedzialnością służbową?
 Dlaczego nauczyciele nie ufają swoim kompetencjom i czują się zakładnikami cyfrowej biurokracji?
 Czym grozi wpis „na oko”? I jak uczciwie prowadzić dziennik – bez strachu i bez fikcji?
Artykuł Magdaleny Ignaciuk to ważny głos w dyskusji o profesjonalizmie, zaufaniu i realiach pracy nauczyciela. Zawiera nie tylko refleksje praktyków, ale i konkretne wskazówki – co wpisywać, czego unikać i jak rozumieć swoją odpowiedzialność.
|
 |
 |
 |
06
Maj
2025
|
 |
|
 |
 |
 |
Jak przebiega rozmowa na stopień nauczyciela dyplomowanego na nowych zasadach? Jakich pytań od członków komisji może spodziewać się nauczyciel?
Oto pytania zawarte w serwisie specjalni.pl
Komisja kwalifikacyjna zapoznaje się z oceną pracy nauczyciela oraz opisem i analizą sposobu realizacji wymagań, a także przeprowadza rozmowę z nauczycielem, podczas której nauczyciel:
1) dokonuje prezentacji dorobku zawodowego;
2) odpowiada na pytania członków komisji kwalifikacyjnej dotyczące zrealizowanych zadań lub podjętych działań na rzecz oświaty oraz ich efektów w zakresie wymagań.
2. W trakcie rozmowy zapewnia się nauczycielowi dostęp do aktów prawnych oraz umożliwia się dokonanie prezentacji.
3. Każdy z członków komisji kwalifikacyjnej, po dokonaniu analizy dorobku zawodowego i przeprowadzonej rozmowie, ocenia spełnienie przez nauczyciela wymagań, przyznając łącznie za wszystkie wymagania punkty według skali od 0 do 10.
4. Na podstawie liczby punktów przyznanych przez członków komisji kwalifikacyjnej oblicza się średnią arytmetyczną punktów.
5. W przypadku gdy liczba członków komisji kwalifikacyjnej obecnych na posiedzeniu jest większa niż 3, odrzuca się jedną najwyższą i jedną najniższą ocenę punktową, z wyjątkiem przypadku gdy:
1) co najmniej dwie najwyższe oceny punktowe przyznane przez członków komisji kwalifikacyjnej są takie same;
2) wszyscy członkowie komisji kwalifikacyjnej przyznali takie same oceny punktowe.
6. Komisja kwalifikacyjna podejmuje rozstrzygnięcia w obecności co najmniej 2/3 składu swoich członków.
7. Nauczyciel uzyskał akceptację komisji kwalifikacyjnej, jeżeli średnia arytmetyczna uzyskanych punktów wynosi co najmniej 7.
Czego mogą dotyczyć pytania podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego na nowych zasadach?
Podczas rozmowy kwalifikacyjnej na stopień nauczyciela dyplomowanego komisja zadaje pytania dotyczące efektów działań podejmowanych przez nauczyciela na rzecz podnoszenia jakości pracy szkoły. Pytania odnoszą się do wymagań.
15 przykładowych pytań komisji kwalifikacyjnej:
-
Jakie działania podjął(a) Pan(i) w celu doskonalenia swojego warsztatu pracy i jaki miały one wpływ na uczniów?
-
Proszę opisać, w jaki sposób wykorzystuje Pan(i) technologie informacyjne w codziennej pracy.
-
Jakie szkolenia lub kursy zrealizował(a) Pan(i), by podnieść jakość pracy szkoły?
-
Jakie działania podjął(a) Pan(i), aby dzielić się wiedzą z innymi nauczycielami i jak to podniosło efektywność Pani/Pana pracy oraz innych nauczycieli?
-
Jakie zajęcia otwarte lub szkoleniowe prowadził(a) Pan(i) dla rady pedagogicznej lub nauczycieli w okresie ostatnich 5 lat i jak one wpłynęły na podniesienie jakości pracy szkoły?
-
Proszę podać przykład wykorzystania metod aktywizujących w pracy z uczniami i opisać ich efekty.
-
Jakie narzędzia multimedialne lub informatyczne wspierające uczenie się stosuje Pan(i) na lekcjach i jak to się przekłada na uzyskiwane efekty edukacyjne?
-
Czy pełnił(a) Pan(i) funkcję mentora lub opiekuna praktyk? Jakie efekty przyniosła ta współpraca?
-
Czy realizował(a) Pan(i) działania na rzecz uczniów ze SPE lub zagrożonych wykluczeniem? Proszę opisać je i wskazać rezultaty.
-
Jaką innowację dydaktyczną wdrożył(a) Pan(i) w swojej szkole? Jakie były jej efekty?
-
Czy opracował(a) Pan(i) własne materiały edukacyjne lub publikacje? Jaki miały wpływ na proces nauczania?
-
Jakie działania zrealizował(a) Pan(i) z rodzicami uczniów, wykraczające poza obowiązki nauczyciela/ chodzi o poszerzenie działań?
-
Czy prowadził(a) Pan(i) badania związane ze specyfiką szkoły? Jak wykorzystał(a) Pan(i) ich wyniki?
-
Jakie działania wdrożone przez Pana(ią) wpłynęły na rozwój uczniów lub poprawę ich wyników?
-
Jak mierzy Pan(i) efektywność podejmowanych działań na rzecz szkoły?
|
 |
 |
 |
02
Maj
2025
|
 |
|
 |
 |
 |

Opinia Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” dot. projektu rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie Ministra Edukacji i Nauki z dnia 14 września 2023 r. w sprawie
szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli
Projektowane zmiany w rozporządzeniu Ministra Edukacji wprowadzają szereg nowych regulacji dotyczących kwalifikacji nauczycieli, jednak budzą one poważne wątpliwości i niosą ze sobą istotne zagrożenia dla jakości kształcenia oraz sytuacji kadrowej w polskim systemie oświaty.
Przede wszystkim należy zwrócić uwagę na dyskryminujący charakter przepisu uniemożliwiającego nabywanie kwalifikacji nauczyciela osobom, które ukończyły studia pierwszego stopnia oraz studia drugiego stopnia zgodnie z przepisami obowiązującymi przed 3 sierpnia 2019 r. Zmiana ta narusza zasadę ochrony praw nabytych i wprowadza nierówność pomiędzy nauczycielami przygotowanymi według wcześniejszych standardów, a nowymi kandydatami. Utrudni to dostęp do zawodu nauczyciela dla wielu osób, które – zgodnie z obowiązującym w przeszłości prawem – podjęły i ukończyły odpowiednie kierunki studiów. W konsekwencji może to pogłębić już istniejący kryzys kadrowy w oświacie. Wprowadzenie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” i dopuszczenie do jego nauczania szerokiego kręgu specjalistów, w tym nauczycieli biologii, wychowania fizycznego, psychologów oraz przedstawicieli zawodów medycznych, choć teoretycznie słuszne, budzi obawy o spójność i jakość realizacji podstawy programowej. Różnorodne wykształcenie prowadzących może skutkować rozbieżnościami w treściach i metodach nauczania, co będzie miało negatywny wpływ na jednolitość poziomu kształcenia w tym ważnym i budzącym kontrowersje obszarze. Przypominamy, że uważamy wprowadzenie przedmiotu „edukacja zdrowotna” za niepotrzebne, a niektóre treści podstawy programowej za szkodliwe i antyspołeczne.
Podobnie budzi wątpliwości rozszerzenie uprawnień do nauczania przedmiotów artystycznych, takich jak muzyka i plastyka, na absolwentów wyższych szkół artystycznych w dowolnym zakresie po ukończeniu przygotowania pedagogicznego. Choć poszerzenie dostępu do zawodu nauczyciela może z jednej strony zwiększyć liczbę nauczycieli, to z drugiej strony istnieje ryzyko zatrudniania osób, które nie posiadają odpowiedniego przygotowania teoretycznego w zakresie dydaktyki konkretnego przedmiotu, co może skutkować obniżeniem jakości nauczania.
Kolejną poważną wadą jest umożliwienie prowadzenia zajęć z dziećmi do piątego roku życia osobom posiadającym kwalifikacje w zakresie pedagogiki specjalnej lub opiekuńczo-wychowawczej, bez wymagania wykształcenia kierunkowego w zakresie wychowania przedszkolnego. Takie rozwiązanie może prowadzić do powierzania pracy z najmłodszymi dziećmi osobom niewystarczająco przygotowanym do realizacji celów wychowania przedszkolnego, co budzi obawy o jakość wczesnej edukacji oraz bezpieczeństwo rozwojowe dzieci.
W projekcie przewidziano także znaczące poluzowanie wymagań dla stanowisk pedagoga specjalnego. Umożliwienie uzyskania kwalifikacji do zajmowania tego stanowiska osobom po dowolnych kierunkach studiów, które ukończą odpowiednie studia podyplomowe lub kursy kwalifikacyjne, grozi znacznym obniżeniem standardu pracy pedagogicznej w placówkach oświatowych. Szczególnie niepokojące jest ryzyko ograniczenia rzetelności przygotowania do pracy z uczniami o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Wreszcie, choć zmiany dotyczące kwalifikacji do nauczania języka polskiego w szkołach za granicą zakładają wysokie wymagania (kurs kwalifikacyjny i studia podyplomowe), to mogą one w praktyce okazać się zbyt wygórowane, ograniczając liczbę kandydatów i dodatkowo komplikując proces obsadzania stanowisk nauczycieli języka polskiego poza granicami kraju.
Podsumowanie:
Projektowane zmiany, choć zawierają pewne elementy pozytywne, jednak w dużej mierze cechują się: niewystarczającym poszanowaniem praw nabytych nauczycieli, zbytnią elastycznością kwalifikacyjną, mogącą prowadzić do obniżenia jakości edukacji, brakiem spójności przygotowania nauczycieli do realizacji nowych przedmiotów, zagrożeniem dla jakości wczesnej edukacji dzieci, ryzykiem chaosu organizacyjnego w szkołach i placówkach oświatowych. Zmiany te powinny być głęboko przemyślane i poprzedzone szerokimi konsultacjami społecznymi, aby uniknąć negatywnych skutków dla systemu edukacji w Polsce.
Z poważaniem PrzewodniczącyKSOiW NSZZ „Solidarność” dr Waldemar Jakubowski
|
 |
 |
 |
28
Kwiecień
2025
|
 |
|
 |
 |
 |
„Nie ma naszej zgody na niszczenie szkolnictwa specjalnego” – mocny głos z Gorzowa Wielkopolskiego
Czy edukacja włączająca to realna szansa, czy niebezpieczna fikcja?
Pan Emil Błaszkowski, Dyrektor Zespołu Szkół Specjalnych nr 14 w Gorzowie Wielkopolskim, w szczerej rozmowie bez cenzury opowiada o absurdach systemu oraz o poważnych zagrożeniach dla przyszłości edukacji specjalnej.
W rozmowie poruszono kluczowe problemy, takie jak:
 marginalizacja i brak realnego wsparcia szkolnictwa specjalnego,
 presja finansowa na samorządy i próby wygaszania szkół specjalnych,
 wprowadzanie edukacji włączającej bez odpowiedniego przygotowania,
 błędne diagnozy i brak kompetencji w szkołach masowych,
 brak odrębnej podstawy programowej dla uczniów z niepełnosprawnościami,
 trudności kadrowe oraz brak spójnej, długofalowej wizji reform.
To tylko część wyzwań, które dziś stoją przed środowiskiem edukacji specjalnej.
Serdecznie zachęcamy Państwa do zapoznania się z pełnym artykułem tutaj.
|
 |
 |
 |
28
Kwiecień
2025
|
 |
|
 |
 |
 |
Godzina ósma rano. Warszawska szkoła podstawowa.
 Matematyka? Miały być ułamki.
 W rzeczywistości jedno dziecko ucieka pod ławkę, drugie rzuca krzesłem, trzecie płacze.
 Nauczycielka nie zaczyna lekcji – zamiast tego uspokaja, wycisza, tłumaczy. Ułamki muszą poczekać.
 W klasie jest 20 uczniów, z czego 11 ma opinie lub orzeczenia. ADHD, spektrum autyzmu, dysleksja, zaburzenia lękowe.
 Codzienność polskich szkół w 2025 roku.
 Jak w takich warunkach dotrzeć do każdego dziecka?
 Jak realizować podstawę programową?
 Jak zadbać o wszystkich uczniów – i tych z trudnościami, i tych bez opinii, którzy po prostu chcą spokojnie się uczyć?
 System mówi: „Wszystko działa”.
 A w szkołach każdego dnia nauczyciele balansują na granicy wyczerpania.
|
 |
COOKIES
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.
|