menu

Przydatne Linki

polecamy

05
Lipiec
2025

wyrok trybunału

Wyrok Trybunału Konstytucyjnego: rozporządzenie MEN z 17 stycznia 2025 r. jest niezgodne z prawem!

🧑‍⚖️ 3 lipca 2025 r. Trybunał Konstytucyjny jednogłośnie orzekł, że rozporządzenie Ministra Edukacji ograniczające nauczanie religii w szkołach i przedszkolach jest w całości niezgodne z Konstytucją RP oraz ustawą o systemie oświaty.

📌 Główna przyczyna? Ministerstwo Edukacji Narodowej nie zasięgnęło opinii Kościołów i związków wyznaniowych, co było jego ustawowym obowiązkiem. Tym samym naruszono:
– art. 12 ust. 2 ustawy o systemie oświaty,
– art. 92 ust. 1, art. 25 ust. 3, art. 2 i art. 7 Konstytucji RP.

⚖️ Trybunał uznał, że wydanie rozporządzenia odbyło się z naruszeniem procedur prawa wyznaniowego instytucjonalnego, pomijając m.in. konsultacje, potrzebne do przygotowania programów nauczania i podręczników. Władze zignorowały konstytucyjne prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami.

📚 Skutkiem wyroku jest powrót do poprzedniego, obowiązującego rozporządzenia z 1992 r., które respektuje porozumienia z Kościołami oraz zapewnia wolność nauczania religii w zgodzie z Konstytucją i Konkordatem.

🟨 Orzeczenie TK jest ostateczne i obowiązuje od chwili ogłoszenia. Ma charakter powszechnie obowiązujący – jego publikacja jest wyłącznie techniczną formalnością.

01
Lipiec
2025

przepisy dotyczące nadgodzin nauczycieli

Wciąż nie opracowano jasnych zasad dotyczących wynagrodzenia za przepracowane godziny nadliczbowe. I choć Państwowa Inspekcja Pracy mówi, że można by to zrobić w jeden dzień, MEN daje sobie trzy tygodnie na „przedstawienie kierunku” zmian. Mimo wcześniejszych zapowiedzi nie będzie też zmian w Karcie Nauczyciela od 1 września 2025. Rozczarowani brakiem działań resortu edukacji, związkowcy z oświatowej „Solidarności” zapowiadają protesty. „Mamy wrażenie, że to zabawa w gonienie króliczka – a nie w jego złapanie” – mówi Krzysztof Wojciechowski.

Magdalena Konczal (Strefa Edukacji): W czwartek na konferencji prasowej oświatowej Solidarności zapowiedzieliście protest, który już trwaCzy poza działaniami informacyjnymi planowane są także inne formy wyrażenia niezadowolenia wobec tego co dzieje się w edukacji?

Krzysztof Wojciechowski (Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”): Tak, zdecydowanie. Tak jak zapowiadaliśmy podczas konferencji, 5 sierpnia planujemy zorganizować pikietę przed Sejmem. Chcemy w ten sposób przypomnieć Ministerstwu Edukacji i rządowi o naszych postulatach oraz o zobowiązaniach, które zostały złożone. Kiedy powołano zespół ds. pragmatyki zawodowej, Ministerstwo deklarowało chęć porozumienia w określonych obszarach. Niestety, okazało się, że porozumienie osiągane jest tylko w bardzo ograniczonym zakresie, mimo że tematów do dyskusji jest wiele. Przykładem może być kwestia postępowań dyscyplinarnych – przez ponad rok nie poczyniono żadnych realnych postępów.

Jakie jeszcze kwestie budzą sprzeciw nauczycieli?

Bardzo dużym problemem są godziny ponadwymiarowe. Choć początkowo ustalono, że będą one uregulowane w ramach nowelizacji Karty Nauczyciela, Ministerstwo niespodziewanie się z tego wycofało. Efekt? Od 1 września nauczyciele nadal będą pozbawiani części wynagrodzenia za realnie przepracowany czas. Do tego dochodzi chaos wokół edukacji włączającej – realizacja tej koncepcji wygląda zupełnie inaczej niż powinna.

Czy w ostatnich rozmowach z rządem pojawiły się jakiekolwiek konkretne propozycje rozwiązań?

Niestety nie. Na przykład podczas ostatniego spotkania zespołu ds. wynagradzania zapytałem przedstawiciela Państwowej Inspekcji Pracy, czy jesteśmy w stanie w ciągu jednego dnia wypracować rozwiązania dotyczące ewidencji czasu pracy nauczycieli i rozliczania godzin ponad 40-godzinnego tygodnia pracy. Odpowiedź była jednoznaczna – tak, bo zarówno PiP, jak i związki zawodowe mają gotowe propozycje. Problem w tym, że Ministerstwo zamiast działać, zapowiedziało, że „w ciągu trzech tygodni przedstawi kierunek”. To pokazuje, że czasem chodzi bardziej o pozory dialogu niż realne zmiany. Mamy wrażenie, że to zabawa w „gonienie króliczka” – a nie w jego złapanie.

Ciąg dalszy artykułu dostępny tutaj.

01
Lipiec
2025

Rozprawa w Trybunale Konstytucyjnym



🗓 3 lipca 2025 r. o godz. 10:30 w Trybunale Konstytucyjnym odbędzie się rozprawa dotycząca zgodności z Konstytucją rozporządzenia Ministra Edukacji, które zmienia zasady organizowania lekcji religii w szkołach publicznych.

Wniosek do Trybunału złożył Pierwszy Prezes Sądu Najwyższego, wskazując, że rozporządzenie z 17 stycznia 2025 r.:

❗ Pozwala ograniczyć religię do jednej godziny tygodniowo,
❗ Wprowadza obowiązek planowania jej tylko na pierwszej lub ostatniej lekcji,
❗ Zostało wydane z naruszeniem prawa i Konstytucji,
❗ Ogranicza prawa rodziców i uczniów,
❗ Łamie postanowienia Konkordatu.

⚖️ Zaskarżone przepisy godzą w:
🔹 prawo rodziców do wychowania dzieci zgodnie z własnymi przekonaniami (art. 53 ust. 3 Konstytucji),
🔹 zasady ochrony pracy i zatrudnienia nauczycieli religii (art. 24 i art. 65 Konstytucji),
🔹 obowiązki państwa wynikające z Konkordatu.

Skład orzekający:
📍 Przewodniczący – prezes TK Bogdan Święczkowski
📍 Sprawozdawca – sędzia TK Krystyna Pawłowicz
📍 Sędzia – Stanisław Piotrowicz

🛑 Stowarzyszenie Katechetów Świeckich stanowczo sprzeciwia się rozporządzeniu, które godzi w prawa rodziców, uczniów i nauczycieli religii. Z niepokojem obserwujemy kolejne próby marginalizacji nauczania religii w systemie oświaty.

📢 Bądźmy razem! 3 lipca – ważna data dla przyszłości katechezy w Polsce.

01
Lipiec
2025

ile trwa urlop nauczyciela?

Nauczyciel ma dwa miesiące wolnego i pracuje tylko 18 godzin tygodniowo? Ten mit wraca każdej wiosny jak bumerang. Wiele osób wciąż sądzi, że z końcem roku szkolnego nauczyciele znikają na wakacjach aż do września. A jak jest naprawdę? Kiedy nauczyciel ma urlop, ile on trwa i czy dyrektor może wezwać go do pracy latem? Sprawdzamy, co mówi prawo i jak wygląda rzeczywistość.

Informacje na temat liczby godzin pracy nauczyciela znajdziemy w Karcie Nauczyciela. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze jest taki sam, jak w przypadku osób pracujących w innych zawodach i nie powinien przekraczać 40 godzin tygodniowo.

Tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych jest bardzo zróżnicowana, zależy od rodzaju pracy nauczyciela, stanowiska pracy i typu szkoły. Wymiary godzin są różne. Przykładowo jest to: 18, 20, 22, 25 czy 30 godzin.

Zapraszamy do lektury całego artykułu dostępnego tutaj.

01
Lipiec
2025

Myślimy tak samo?

Opinia Nauczyciela Roku pokrywa się z negatywną oceną „Solidarności”

Radosław Potrac – Nauczyciel Roku 2023, pedagog specjalny i terapeuta ze Szkoły Podstawowej nr 30 w Warszawie – podsumował kończący się rok szkolny gorzko, ale uczciwie. Jego słowa to nie narzekanie – to rzeczowa krytyka i ważny głos w dyskusji o stanie polskiej edukacji.

W rozmowie z PAP wskazał szereg działań Ministerstwa Edukacji Narodowej, które miały być zmianą na lepsze, a w praktyce pogłębiły frustrację w środowisku nauczycielskim:

➊ Rozbudzanie nadziei bez pokrycia
– Początek roku szkolnego 2024/2025 rozpoczął się z obietnicami pozytywnych zmian, które szybko okazały się złudne.

➋ Powierzchowne reformy – „łatki na bolączki”
– MEN wdraża działania medialne, chwytliwe, lecz nieskuteczne – nie rozwiązujące realnych problemów systemu edukacji.

➌ Nieprzemyślana reforma prac domowych
– Zniesienie obowiązku oceniania prac domowych i odebranie ich funkcji motywacyjnej pogłębiło chaos i osłabiło strukturę nauki w domu.

➍ Zamiana jednej biurokracji na inną
– Obiecane „odbiurokratyzowanie szkoły” nie nastąpiło – nauczyciele zostali obciążeni nowymi dokumentami i procedurami.

➎ Brak realnego wsparcia psychologicznego dla nauczycieli
– Pomysł superwizji upadł, a proponowane wsparcie miało być realizowane przez przeszkolonych kolegów z pracy, nie przez specjalistów.

➏ Brak systemowego powiązania wynagrodzeń z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce
– Projekt obywatelski w tej sprawie jest ignorowany przez rządzących, co zmusza nauczycieli do pracy ponad siły.

➐ Przeciążenie etatami i brak stabilizacji zawodowej
– Nauczyciele muszą łączyć etaty i pracować ponad normę, by utrzymać się finansowo – kosztem jakości pracy i życia prywatnego.

➑ Zbyt częste, chaotyczne zmiany programowe
– Brak ciągłości w polityce oświatowej: kończą się HiT i WDŻ, wchodzą nowe przedmioty bez odpowiedniego przygotowania i wdrożenia.

➒ Brak strategii dla odbudowy prestiżu zawodu nauczyciela
– Niska atrakcyjność zawodu nie przyciąga młodych kadr; średnia wieku nauczycieli rośnie, a MEN nie podejmuje realnych działań naprawczych.

➓ Brak szerszego spojrzenia na dobrostan nauczycieli
– W debacie dominuje troska o uczniów i rodziców, ale pomija się kondycję psychiczną i społeczną nauczycieli – mimo że są filarem systemu.
———-
Źródło: Katarzyna Kalus, Gorzkie słowa Nauczyciela Roku. „Chcę się położyć i włączyć serial”, money.pl, 27.06.2025

28
Czerwiec
2025

życzenia nauczycieli

Nauczyciele zdradzili, czego najbardziej sobie życzą na zakończenie roku szkolnego

Już w piątek, 27 czerwca, uczniowie i rodzice w całej Polsce będą świętować zakończenie roku szkolnego. W wielu domach trwa właśnie gorączkowe poszukiwanie idealnego prezentu dla wychowawców: kwiaty, czekoladki, bony… Tylko — czy tego naprawdę oczekują nauczyciele?

Pod postem jednej z nauczycielek, która przyznała, że najbardziej cieszą ją drobiazgi z serca — pojawiło się mnóstwo poruszających komentarzy. Właściwie wszyscy pedagodzy pisali jedno: nie chodzi o prezenty. Chodzi o coś dużo ważniejszego.

🔸 „Nie oczekujemy fałszywych podziękowań. Ani prezentów dawanych z bólem. Ani nawet kwiatków z ogródka. Ani nawet słowa ‚dziękuję’. Oczekujemy, że wreszcie zrozumiecie, że nie jesteśmy waszymi wrogami — ani wrogami waszych dzieci. Że tak samo jak wam, nam również zależy, by wasze dzieci były bezpieczne, zaopiekowane i rozwijały się na miarę swoich możliwości” — napisała jedna z nauczycielek.

Inna nauczycielka dodała:
🔸 „Jestem pedagogiem szkolnym od 20 lat. Widzę, jak dyskredytuje się naszą pracę. Naprawdę są jeszcze osoby, które kochają to, co robią — i które marzą o tym, by być partnerem dla rodziców, a nie przeciwnikiem”.

Co ciekawe — wielu komentujących zauważyło, że wręczanie drogich prezentów… często nie wychodzi od samych nauczycieli.
🔸 „To wymysł rodziców. Kiedyś były laurki i symboliczny kwiatek. Teraz bony do sklepów i drogie gadżety. Niepotrzebnie. Czasami to wręcz krępujące” — pisała była nauczycielka.

I może warto o tym pamiętać w tym szczególnym tygodniu?
Może najcenniejszym „podziękowaniem” dla nauczycieli będzie:
✅ gest życzliwości przez cały rok,
✅ odrobina zaufania,
✅ słowa wsparcia, gdy przychodzą trudniejsze dni — a nie tylko czekoladka na zakończenie czerwca.
——-
Źródło: Maja Kołodziejczyk, „Nauczycielka: Nie oczekujemy fałszywych podziękowań i prezentów dawanych z bólem”, edziecko.pl

25
Czerwiec
2025

opinia ksoiw

Na stronie internetowej KSOiW zamieściliśmy dwie opinie:

– dotycząca projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/aktualnosci/234

– dotycząca projektu rozporządzenia Ministra Edukacji zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli
https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/aktualnosci/235

Zachęcamy do zapoznania się z nimi! 

25
Czerwiec
2025

Psycholog w szkole jak freelancer?

Projekt MEN ws. zatrudniania specjalistów narusza definicję stosunku pracy przyjętą w powszechnym prawie pracy – oceniła oświatowa „Solidarność”. Resort edukacji uważa, że jego propozycja zmiany przepisów ułatwi zatrudnianie np. pedagogów i psychologów w niepublicznych jednostkach systemu oświaty.

W połowie czerwca do opiniowania trafił projekt nowelizacji ustawy Karta nauczyciela, który zakłada możliwość prowadzenia zajęć bezpośrednio z uczniami do dziewięciu godzin tygodniowo w niepublicznych przedszkolach i szkołach przez nauczycieli specjalistów, m.in. pedagogów i psychologów, na innej podstawie niż umowa o pracę (umowa zlecenie, umowa B2B). Obecnie mogą oni być zatrudniani do 4 godzin tygodniowo.

Resort wskazał, że „tak zatrudnieni nauczyciele specjaliści w obecnym stanie nie są uwzględniani w minimalnej liczbie etatów specjalistów (…), co po wprowadzeniu projektowanych zmian legislacyjnych również ulegnie zmianie”. Uzasadnił, że „celem propozycji deregulacyjnej jest ułatwienie zatrudniania nauczycieli specjalistów w niepublicznych jednostkach systemu oświaty (…), co pozwoli na szybsze rozwiązanie problemu spełnienia standardów zatrudniania nauczycieli specjalistów w tych jednostkach”.

Cały artykuł dostępny tutaj.

20
Czerwiec
2025

godziny nadliczbowe – komunikat

Komunikat ze spotkania Zespołu do Spraw Pragmatyki Zawodowej Nauczycieli działającym przy Ministerstwie Edukacji Narodowej – godziny nadliczbowe‼️

https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/aktualnosci/233 –> Na stronie możliwość pobrania komunikatu.

18 czerwca 2025 r., w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej w Warszawie, odbyło się spotkanie grupy roboczej ds. wynagradzania w ramach zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli.

Spotkanie dotyczyło głównie czasu pracy nauczycieli, rozliczania godzin nadliczbowych w kontekście Uchwały Sądu Najwyższego w sprawie godzin nadliczbowych nauczycieli oraz wynagrodzenia nauczycieli.

KSOiW oczekuje od ministerstwa określenia terminów wdrożenia realnych podwyżek dla nauczycieli i wprowadzenia proponowanych zmian w Karcie Nauczyciela, w tym w obszarze rozliczania godzin nadliczbowych. Wobec braku takich deklaracji dalsze rozmowy grupy roboczej tracą sens i są marnowaniem pieniędzy podatników. Ministerstwo zobowiązało się, że w ciągu 3 tygodni przedstawi związkom zawodowym kierunkowy projekt zmian w zakresie rozliczania godzin nadliczbowych.

KSOiW podkreśliła, że ewidencjonowanie czasu pracy jest obowiązkiem pracodawcy i wystarczy przygotować uproszczony sposób jego rozliczania w miesięcznym okresie, z wykazem prac, które są ewidencjonowane.

Strona samorządowa zaproponowała 12 – miesięczny okres rozliczania godzin nadliczbowych i zadaniowy czas pracy, co spotkało się ze zdecydowanym sprzeciwem związków zawodowych i krytyką przedstawicieli Państwowej Inspekcji Pracy. KSOiW uznała propozycje korporacji samorządowej za skandaliczną. PIP zaproponowała miesięczny okres rozliczeniowy, ewentualnie dwumiesięczny w szczególnych sytuacjach i podzieliła pogląd KSOiW w zakresie czasu pracy nauczycieli i sposobu rozliczania godzin nadliczbowych.

Przedstawiciele KSOiW domagają się od MEN, aby mimo uwag samorządowców, zmiany w zakresie rozliczania godzin ponadwymiarowych weszły w życie 1 września 2025 r., aby zakończyć „łupienie” nauczycieli z ich wynagrodzenia przez niektóre samorządy.

KSOiW wyraziła także swój sprzeciw wobec propozycji Ministra Finansów w sprawie waloryzacji wynagrodzenia nauczycieli w 2026 roku o 3%. Powyższe oznacza, że Rząd nie planuje w przyszłym roku powiązania wynagrodzenia nauczycieli ze wskaźnikiem w gospodarce.

Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentował Krzysztof Wojciechowski – Z-ca Przew. KSOiW NSZZ „Solidarność” oraz Szymon Waliczek jako ekspert-praktyk.

Za Prezydium KSOiW
Krzysztof Wojciechowski 

18
Czerwiec
2025

Co dalej z wycieczkami szkolnymi?

 

MEN wstrzymuje nabór do „Podróży z klasą”. 

Jeszcze rok temu tysiące uczniów z całej Polski mogło wziąć udział w wycieczkach w ramach programu „Podróże z klasą”, finansowanego w 100% przez państwo. Program cieszył się ogromnym zainteresowaniem — środki rozeszły się w kilkanaście minut!

Dziś MEN nie ogłasza kolejnego naboru. Resort tłumaczy to „analizą zasad wynagradzania nauczycieli za dodatkowe obowiązki” i „pracami zespołu roboczego”.

Tymczasem tu naprawdę nie ma co analizować — w sprawie wynagradzania za godziny nadliczbowe podczas wycieczek już wypowiedział się Sąd Najwyższy. Wystarczy się do tego orzeczenia stosować.
———
https://www.onet.pl/…/men-wstrzymuje…/lyhffs8,2b83378a

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.