|
|
 |
 |
22
Luty
2025
|
 |
|
 |
 |
 |

Drugie posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty – realne zmiany czy tylko reorganizacja?
20 lutego 2025 r., w Instytucie Badań Edukacyjnych – Państwowym Instytucie Badawczym w Warszawie odbyło się drugie posiedzenie Rady ds. monitorowania wdrażania reformy oświaty im. Komisji Edukacji Narodowej.
Obradom przewodniczył prof. dr hab. Zbigniew Marciniak z Uniwersytetu Warszawskiego. Podczas spotkania omówiono sześć kluczowych zagadnień, z czego dwa wzbudziły szczególne zainteresowanie.
Raport o stanie reformy – co na to nauczyciele?
Dr Tomasz Gajderowicz zaprezentował raport dotyczący postępu reformy edukacji. Podkreślił, że w badaniu wzięło udział aż 25 tysięcy nauczycieli, co pozwala lepiej zrozumieć potrzeby i wyzwania, przed jakimi stoi polska szkoła. Jednakże podczas spotkania nie przedstawiono wyników tego badania.
Zmiany w ramowych planach nauczania
Proponowane zmiany obejmują następujące aspekty:
Z ramienia IBE Magdalena Radwan-Röhrenschef przedstawiła główne kierunki zmian w planach nauczania dla szkół podstawowych. Oto kluczowe punkty:
Bez zmiany liczby godzin lekcyjnych, ale inne ich rozłożenie – Celem jest odciążenie uczniów klas VII i VIII, którzy obecnie mają bardzo napięty program nauczania.
Więcej zajęć praktycznych – Uczniowie będą zdobywać wiedzę poprzez praktyczne doświadczenia.
Powrót przedmiotu „Przyroda” w klasach IV-VI – Integracja treści przyrodniczych na wczesnym etapie edukacji.
Więcej godzin do dyspozycji dyrektora – Dyrektorzy szkół otrzymają o 50% więcej godzin na zajęcia dodatkowe:
W klasach IV-VIII liczba godzin wzrośnie z 4 do 6.
W klasach I-III pozostanie bez zmian (3 godziny).
Nowy wymóg: dyrektorzy szkół będą zobowiązani przeznaczyć co najmniej 1 godzinę na zajęcia dla uczniów zdolnych oraz 1 godzinę na zajęcia wyrównawcze.
Tydzień projektowy w listopadzie – Każda klasa będzie musiała zrealizować projekt, który stanie się obowiązkowym elementem oceniania.
Czy to faktyczna reforma, czy tylko reorganizacja?
Podczas dyskusji wielu uczestników zwróciło uwagę, że choć zmiany mogą przynieść pewne korzyści, to mają one jedynie powierzchowny charakter. Nie wymagają dodatkowych nakładów finansowych, a jedynie przearanżowania istniejącej siatki godzin. Pojawiły się głosy, że nie jest to rzeczywista reforma, lecz kosmetyczne przekształcenia w ramach dotychczasowego systemu.
|
 |
 |
 |
20
Luty
2025
|
 |
|
 |
 |
 |
Komu przysługuje laptop? Mniej więcej wiadomo… Chociaż i tu pojawią się nieścisłości.
Jednak ciekawie zaczyna się robić, kiedy zapytam kto owe laptopy „daje”?
Z odpowiedzi, jaka przyszła do KSOiW wynika, że Ministerstwo Cyfryzacji chciałoby dać wszystkim nauczycielom, ale… to Ministerstwo Edukacji Narodowej określa komu… Chociaż ci nie chcą wziąć do końca odpowiedzialności za to.
Czy jakoś tak.  Poniżej odpowiedź Ministerstwa Cyfryzacji.
|
 |
 |
 |
19
Luty
2025
|
 |
|
 |
 |
 |

Rozmowy z MEN bez przełomu
17 lutego 2025 r. odbyło się spotkanie przedstawicieli związków zawodowych z Ministerstwem Edukacji Narodowej w sprawie rozporządzenia dotyczącego wynagrodzeń nauczycieli. Niestety, mimo oczekiwań, rozmowy nie przyniosły przełomu.
MEN przedstawiło propozycje wzrostu wynagrodzeń nauczycieli, które według projektu nowelizacji rozporządzenia mają wynosić od 239 zł do 296 zł brutto, w zależności od stopnia awansu zawodowego i wykształcenia. Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podtrzymała swoje stanowisko, że podwyżki te są niewystarczające i nie odzwierciedlają rzeczywistych potrzeb środowiska nauczycielskiego.
Podkreśliliśmy również, że rozmowy na temat wynagrodzeń powinny toczyć się na wcześniejszym etapie – przed uchwaleniem budżetu państwa, a nie na etapie ustalania kwot w rozporządzeniu. Obecna forma dialogu nie pozwala na realne negocjacje, co budzi nasze poważne wątpliwości co do skuteczności całego procesu.
Największe zastrzeżenia budzą:
Niewielka różnica w wynagrodzeniach między nauczycielem początkującym a mianowanym, co dewaluuje system awansu zawodowego.
Brak jednoznacznych deklaracji MEN w sprawach kluczowych dla nauczycieli, takich jak wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe, trudne warunki pracy czy urlop zdrowotny.
Zbyt wolne tempo prac nad rozwiązaniami prawnymi, które mają istotny wpływ na sytuację nauczycieli.
Wobec powyższego, wszystkie trzy reprezentujące nauczycieli związki zawodowe podpisały z MEN protokół rozbieżności, co oznacza brak porozumienia w kluczowych kwestiach.
Z naszej strony będziemy nadal dążyć do podjęcia rzeczywistego dialogu oraz postulować o podwyżkę wynagrodzeń nauczycieli o co najmniej 15%, co pozwoli na realną poprawę sytuacji w oświacie.
|
 |
 |
 |
14
Luty
2025
|
 |
|
 |
 |
 |
Stanowisko Rady RSOiW NSZZ „Solidarność” w sprawie bonu na zakup laptopa.
Regionalna Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” Regionu Śląsko-Dąbrowskiego stanowczo sprzeciwia się dyskryminowaniu różnych grup nauczycieli pod względem ich uprawnień do otrzymania bonu na zakup laptopa. Nie do przyjęcia jest fakt,
iż nauczyciele przebywający na urlopach dla poratowania zdrowia nie otrzymali narzędzia pracy jakim jest laptop. Powinien otrzymać go każdy nauczyciel, który jest w stosunku pracy albo ma umowę o pracę. Kategorycznie się tego domagamy.
Rażące też jest różnicowanie nauczycieli pracujących w szkołach muzycznych ogólnokształcących w stosunku do nauczycieli szkół muzycznych popołudniowych realizujących wyłącznie przedmioty artystyczne, którzy zostali pozbawieni możliwości uzyskania takiego wsparcia w związku z treścią Rozporządzenia Ministra Cyfryzacji z dnia
22 stycznia 2025 r. W obu typach szkół obowiązuje ta sama podstawa programowa i siatka godzin, identyczne wymagania stawiane uczniom i nauczycielom.
Pedagodzy bez względu na rodzaj szkoły, w której są zatrudnieni wykonują pracę, której niezbędnym elementem jest sprawne posługiwanie się technologiami informacyjnymi
i komunikacyjnymi. Niezapewnienie podstawowego narzędzia, jakim w obecnych czasach jest dla każdego nauczyciela jego osobisty komputer jest dla nas przejawem ignorowania podstawowych potrzeb nauczycieli dotyczących ich środowiska pracy.
Z podobnymi przypadkami wykluczenia części nauczycieli z grupy beneficjentów programu ma miejsce w innych placówkach nie tylko w naszym regionie. Program na przykład nie przewiduje analizy przypadków nauczycieli, którzy przenieśli się do innego typu placówki, bądź w związku z posiadaniem szeregu uprawnień do nauczania różnych przedmiotów, bądź pełnienia odmiennych funkcji w placówce nie znajdują siebie na listach uprawnionych
do wnioskowania o bon. Wykluczenie części nauczycieli, szczególnie przedszkolnych
z programu jest w naszych oczach jawnym deprecjonowaniem roli tej części naszej grupy zawodowej, która przygotowuje zręby pod dalszą pracę nauczycieli na kolejnych etapach edukacji dzieci i jawnie dyskryminuje część grupy zawodowej na co NSZZ “Solidarność”
nie morze się zgodzić.
Biorąc pod uwagę powyższe oczekujemy uchylenia w całości art. 15 ust. 4 ustawy
z dnia 7 lipca 2023 r. o wsparciu rozwoju kompetencji cyfrowych uczniów i nauczycieli
(t.j. Dz. U. z 2024 r. poz. 1771), który wyklucza nauczycieli i poszerzenie katalogu beneficjentów o nauczycieli wszystkich placówek edukacyjnych w kraju oraz za granicą
na przykład w placówkach dyplomatycznych.
Przewodniczący RSO NSZZ „Solidarność”
Lesław Ordon
|
 |
 |
 |
14
Luty
2025
|
 |
|
 |
 |
 |

Dyscyplinarki nauczycieli: Coraz więcej postępowań. „Przewinieniem bywają nawet zachowania z życia prywatnego”
Czy nauczyciel może stracić pracę za prywatne zachowanie, które „źle wygląda w oczach otoczenia”? Okazuje się, że tak. Liczba postępowań dyscyplinarnych wobec nauczycieli z roku na rok rośnie i bije rekordy. W 2024 roku wszczęto 456 spraw – najwięcej od dekady.
Zaostrzone przepisy Karty Nauczyciela, które miały chronić uczniów, przyniosły efekt uboczny – nauczyciele coraz częściej odpowiadają nie tylko za swoje działania zawodowe, ale także prywatne.
Statystyki mówią jasno: dyscyplinarek coraz więcej Jeszcze w 2015 roku liczba postępowań dyscyplinarnych wynosiła 266. Dziś jest niemal dwukrotnie wyższa. Średnia z lat 2019–2023 to 414 spraw rocznie. W 2024 roku najwięcej postępowań odnotowano w województwie śląskim (113), kujawsko-pomorskim (48) i dolnośląskim (47).
Spadki? Tylko na Pomorzu i Warmii i Mazurach, gdzie liczba spraw zmniejszyła się niemal o połowę w stosunku do poprzednich lat.
Problem z interpretacją „godności zawodu nauczyciela” Wszystko rozbija się o szeroką definicję „uchybienia godności nauczyciela”. W praktyce oznacza to, że każde zachowanie może zostać ocenione jako nieodpowiednie. Adwokat Michalina Koligot zauważa, że wielu nauczycieli staje przed komisją za sytuacje z życia prywatnego, które nie mają związku z ich pracą.
– Widziałam przypadki, gdzie przewinieniem były prywatne wpisy w mediach społecznościowych czy konflikty z rodzicami poza szkołą – mówi. – Dyrektorzy często zgłaszają takie sytuacje do Rzecznika Dyscyplinarnego z obawy o własną odpowiedzialność.
Czy zmiany nadejdą? Minister Barbara Nowacka zapowiadała, że szkoła ma być miejscem spokoju i komfortu. Jednak nowy rząd jak dotąd nie zmienił przepisów dotyczących odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli.
Czy system zostanie zreformowany? Na razie postępowania toczą się według starych zasad, a nauczyciele mogą tylko liczyć na wsparcie związków zawodowych i prawników. ————— Źródło: Karta Nauczyciela, dane statystyczne MEN, wypowiedzi adwokat Michaliny Koligot dla gazetaprawna.pl.
|
 |
 |
 |
07
Luty
2025
|
 |
|
 |
 |
 |

Ministerstwo chwali się podwyżkami dla nauczycieli. Czy rzeczywiście jest się z czego cieszyć?
Minister Barbara Nowacka ogłosiła podwyżki dla nauczycieli w 2025 roku. Brzmi dobrze, prawda? Ale gdy przyjrzymy się szczegółom, rzeczywistość wygląda już mniej kolorowo.
Podwyżki rzędu 239-296 zł? To nie jest realny wzrost wynagrodzeń! Przy prognozowanej inflacji na 2025 rok, podwyżki na poziomie 5% mogą realnie oznaczać… 0% wzrostu siły nabywczej. Innymi słowy, te dodatkowe złotówki mogą nawet nie pokryć rosnących kosztów życia.
Nauczyciel mianowany zarobi tylko 157 zł więcej niż początkujący Podczas gdy zdobycie stopnia nauczyciela mianowanego wymaga lat pracy, różnica w wynagrodzeniu jest śmiesznie niska – w 2025 roku wyniesie zaledwie 157 zł. Gdzie tu motywacja do rozwoju?
Związki zawodowe od miesięcy walczą o realne zmiany KSOiW NSZZ „Solidarność” nie tylko od dawna apeluje o wyraźne zwiększenie różnicy wynagrodzeń między nauczycielami początkującymi a mianowanymi, ale także o powiązanie płac w oświacie z kluczowym wskaźnikiem gospodarczym, takim jak przeciętne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw lub całej gospodarce. Dzięki temu pensje nauczycieli rosłyby proporcjonalnie do sytuacji ekonomicznej kraju, a nie zależały od uznaniowych decyzji politycznych.
Manipulacja liczbami? Ministerstwo mówi o „rekordowych podwyżkach”, ale nie wspomina o tym, że wzrost wynagrodzeń nie nadąża za inflacją. Czy to rzeczywista poprawa sytuacji nauczycieli, czy raczej polityczny PR?
Podsumowując: nauczyciele dostaną nieco więcej, ale realnie nie zyskają nic. Czy tak właśnie wygląda „historyczna poprawa” w polskiej edukacji?
|
 |
COOKIES
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.
|