|
 |
 |
21
Listopad
2020
|
 |
|
 |
 |
 |
W sobotę premier Mateusz Morawiecki ogłosił decyzję rządu ws. obostrzeń. – Rozpoczynamy dziś 100 dni solidarności, które pozwolą nam lepiej przejść przez ten okres. Na końcu tego okresu będzie pewnie dostępna szczepionka – mówił szef rządu. Ujawnił także, co zmieni się od przyszłej soboty.
– Obecnie 7-dniowa krocząca średnia to około 20-22 tys. dziennie. Jeśli ta stabilność się utrzyma, to poprawę będziemy mogli zobaczyć za jakiś czas, ale sytuacja nadal jest bardzo poważna – mówił na konferencji premier. Mateusz Morawiecki przyznał, że w miesiącach zarządzania pandemią „wiele przewidywań i analiz było błędnych”.
Do 23 grudnia szkoły pozostaną zamknięte, a ferie będą skumulowane w jednym okresie na początku stycznia. – Zwykle były rozłożone na różne regiony w innym czasie, jednak w roku 2021 będą skumulowane, aby ruch był jak najmniejszy. Żeby nie wyjeżdżać za granicę, aby siedzieć w domu i przerwać łańcuch zakażeń – tłumaczył Prezes Rady Ministrów. Morawiecki oszacował, że po przerwie zimowej w szkołach (18 stycznia) powinna być dostępna pierwsza szczepionka na koronawirusa.
Kliknij tutaj: pełny tekst newsu Piotra Białczyka
lub tutaj: Wiadomości – wp.pl
|
 |
 |
 |
13
Listopad
2020
|
 |
|
 |
 |
 |
- W dniu 12 listopada doszło do spotkania przedstawicieli Krajowego Sekretariatu Nauki i Oświaty NSZZ „Solidarność” z Ministrem Edukacji i Nauki Przemysławem Czarnkiem
- poruszono bieżące kwestie dotyczące zarówno edukacji, kształcenia na odległość, jak i nauki oraz szkolnictwa wyższego.
- Ciągle zdarzają się sytuacje, w których dyrektorzy szkół dowolnie ograniczają godziny ponadwymiarowe w arkuszach organizacyjnych w trakcie nauki zdalnej.
- Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wystosowała apel do organów nadzoru pedagogicznego o przeciwdziałanie temu procederowi, w uzasadnieniu stwierdziła, że
,,nie jest obiektywnie możliwe, aby podstawa programowa, dla której organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydał opinię w przedmiocie niezbędnej liczby zajęć edukacyjnych na rok szkolny 2020/2021 mogła być zrealizowana prawidłowo w sytuacji, gdy dyrektorzy szkół pod pretekstem epidemii COVID-19 ograniczyli liczbę godzin ponadwymiarowych”.
- Ministerstwo Edukacji ogłosiło przekazanie dodatkowych środków tzw. 500+ dla nauczycieli na zakup/doposażenie w dodatkowy sprzęt potrzebny do pracy zdalnej.
- dzisiaj pojawił się Projekt rozporządzenia w tej sprawie. Ważne jest to, że nauczyciel ubiegający się o dodatkowe środki wniosek musi złożyć najpóźniej do 7 grudnia !!!
- w projekcie rozporządzenia (w rozporządzeniu zasadniczych zmian nie będzie) jest określone na co można wydać pieniądze i kto z nauczycieli oraz na jakich zasadach może tego dokonać!
- KSOiW wyraziła dezaprobatę wobec propozycji 500+ uważając, że jest to rozwiązanie prowizoryczne oraz nieadekwatne wobec wyzwań przed jakimi stoi środowisko edukacyjne w dobie szczytu zachorowań na SARS-CoV-2
- Dla osób korzystających z usługi internetowej Microsoft Teams na YouTube zamieszczony jest w sposób prosty i czytelny zestaw lekcji jak korzystać z poszczególnych jego funkcji:
wystarczy wpisać w serwisie internetowym YouTube:
ewangelista.it/teams microsoft dla nauczycieli
lub EDUKACJA ZDALNA z Microsoft Teams
Przewodniczący RSO NSZZ „S”
Lesław Ordon
Apel 10.11.20
Projekt_rozporządzenia_-_500_zł_dofinansowania_dla_nauczycieli
|
 |
 |
 |
10
Listopad
2020
|
 |
|
 |
 |
 |
Apel Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” do organów nadzoru pedagogicznego w przedmiocie realizacji ramowych planów nauczania.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” apeluje do organów nadzoru pedagogicznego o przeciwdziałanie procederowi dowolnego ograniczania przez dyrektorów szkół godzin ponadwymiarowych w arkuszach organizacyjnych w trakcie nauki zdalnej.
Nie jest obiektywnie możliwe, aby podstawa programowa, dla której organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydał opinię w przedmiocie niezbędnej liczby zajęć edukacyjnych na rok szkolny 2020/2021 mogła być zrealizowana prawidłowo w sytuacji, gdy dyrektorzy szkół pod pretekstem epidemii COVID-19 ograniczyli liczbę godzin ponadwymiarowych.
UZASADNIENIE
Do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” napływają niepokojące sygnały w przedmiocie wdrażania przez niektóre ograny prowadzące szkoły tzw. „planów restrukturyzacji zatrudnienia” polegających na ograniczaniu godzin ponadwymiarowych w trakcie realizacji przez nauczycieli zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Przedstawiciele jednostek samorządu terytorialnego w swoich wytycznych wskazują, że godziny ponadwymiarowe mają charakter fakultatywny i możliwe jest ich dowolne „zmniejszanie” w trakcie roku szkolnego.
Apel 10.11.20 – pełny tekst
|
 |
 |
 |
09
Listopad
2020
|
 |
|
 |
 |
 |
Stanowisko Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w sprawie „Bonu 500 zł” na zakup akcesoriów do pracy zdalnej nauczycieli.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyraża dezaprobatę wobec propozycji premiera Mateusza Morawieckiego wprowadzenia przez rząd tzw. bonu dla nauczycieli na zakup „akcesoriów niezbędnych dla pracy zdalnej” w wysokości 500 zł. Uważamy, że jest to rozwiązanie prowizoryczne oraz nieadekwatne wobec wyzwań przed jakimi stoi środowisko edukacyjne w dobie szczytu zachorowań na SARS-CoV-2.
Oczekujemy od Prezesa Rady Ministrów spełnienia zgłaszanych przez KSOiW NSZZ ”Solidarność” od wielu miesięcy postulatów w przedmiocie uchwalenia specustawy, regulującej sposób wynagradzania pracowników oświaty w trakcie zdalnego nauczania, w tym specjalnego dodatku w wysokości 100% płacy zasadniczej dla pracowników bezpośrednio narażonych na oddziaływanie koronawirusa oraz kompleksowego określenia standardów warunków pracy w szkole.
UZASADNIENIE
Z trudnościami w zapewnieniu nauczycielom odpowiedniej klasy sprzętu komputerowego wraz z szerokopasmowym internetem polska szkoła boryka się od wielu lat. Jest to efekt niewydolnego systemu finansowania oświaty, braku standaryzacji miejsc pracy nauczycieli oraz zlekceważenia kwestii cyfryzacji szkół przez przedstawicieli jednostek samorządu terytorialnego.
Problem ten wybuchł z całą siłą w marcu tego roku wraz z decyzją rządu o przejściu na nauczanie zdalne i hybrydowe. Część przedstawicieli środowisk liberalnych, realizując swoje ambicje i cele polityczne, zażądało wówczas od szefa resortu edukacji aby samodzielnie wyposażył kilkadziesiąt tysięcy szkół w Polsce w sprzęt elektroniczny a ponad pół miliona nauczycieli w płyn dezynfekcyjny oraz maseczki ochronne. Wskazani politycy oraz pseudoeksperci edukacyjni, doskonale zdając sobie sprawę z tego, że ich żądania są nierealne, forsowali je, używając do tego wypróbowanych od lat sloganów jak np. „chaos” „katastrofa” lub „deforma”. Czynili to pomimo wyrażonej w ratyfikowanej przez Polskę Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego zasadzie domniemania kompetencji samorządu lokalnego jako głównego elementu społeczeństwa obywatelskiego i demokracji. Zaprezentowany sposób narracji, polegający na spychaniu całej odpowiedzialności na rząd, był również doskonałą wymówką dla niektórych przedstawicieli j.s.t., odpowiedzialnych za wieloletnie zaniedbania w zapewnieniu akcesoriów komputerowych dla pracowników oświaty.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” od samego początku pandemii podkreślała, że na gruncie obowiązujących przepisów prawa za wyposażenie szkoły lub placówki w pomoce dydaktyczne i sprzęt niezbędny do pełnej realizacji programów nauczania odpowiedzialny jest organ prowadzący. To dyrektor szkoły ma obowiązek zapewnić pracownikowi narzędzia i sprzęt niezbędny do wykonywania pracy na danym stanowisku. Podnosiliśmy w swoich licznych wystąpieniach, że w przypadku nauczycieli realizujących zajęcia edukacyjne na odległość, chodzi nie tylko o komputer wyposażony w oprogramowanie zdolne do transmisji materiałów niezbędnych do realizacji szkolnych programów nauczania, ale również przystosowane do przetwarzania zgodnie z prawem danych osobowych uczniów i rodziców.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” sprzeciwia się promowaniu rozwiązań populistycznych i krótkoterminowych w tak newralgicznej dziedzinie życia jaką jest edukacja. Apelujemy więc o pilne wznowienie prac Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty celem wdrożenia zaproponowanych przez KSOiW NSZZ „Solidarność” zmian w systemie wynagradzania nauczycieli.
Ryszard Proksa, Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”
Komunikat 06.11.20
|
 |
 |
 |
06
Listopad
2020
|
 |
|
 |
 |
 |
Rybnik, 5 listopada 2020 r.
Sz. Pan Wojciech Kiljańczyk
Przewodniczący Rady Miasta Rybnika
Szanowny Panie Przewodniczący, Szanowni Radni Miasta Rybnika,
w imieniu członków Zarządu OM NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty w Rybniku oraz pracowników placówek oświatowych w naszym mieście ponownie zwracam się z prośbą o powtórne rozpatrzenie planowanej wysokości dodatków motywacyjnych ustalonych dla nauczycieli w przygotowywanym projekcie budżetu na rok 2021, zaniechanie likwidacji stanowiska „pomocy nauczyciela” w najmłodszych grupach wiekowych we wszystkich placówkach przedszkolnych oraz rezygnację z pięcioprocentowego ograniczenia w zatrudnieniu pracowników administracji i obsługi.
Mamy nadzieję, że od październikowej sesji Rady Miasta oraz posiedzenia Komisji Oświaty, Kultury i Sportu prognozy budżetowe dla Rybnika okazały się bardziej klarowne, a co ważniejsze, bardziej optymistyczne dla mieszkańców.
Wobec powyższego proszę o zachowanie aktualnego stanu w podległych Miastu placówkach oświatowych i wstrzymanie zapowiadanych zmian. Argumentację przedstawiono w piśmie z 15 października 2020 r.
Do wiadomości:
Radni Miasta Rybnika
Pismo tej treści Przewodnicząca OM NSZZ Solidarność Pracowników Oświaty w Rybniku p.Hanna Grzelec złożyła 5 listopada na ręce Przewodniczącego RM. Pani przewodnicząca ma nadzieję, że nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi w nowy rok wejdą zadowoleni. Optymistycznie nastroił nas również artykuł radnego Łukasza Dwornika, opublikowany na rybnik com.pl oraz wypowiedź Prezydenta Piotra Kuczery w Gazecie Rybnickiej (s.3, Zmuszeni do cięć): „Prace nad przyszłorocznym budżetem wciąż trwają, ostateczne decyzje jeszcze nie zapadły”.
|
 |
 |
 |
04
Listopad
2020
|
 |
|
 |
 |
 |
3 listopada 2020 roku połączone komisje sejmowe, Komisja Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Komisja Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej, dokonały pierwszego czytania rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw.
Projekt dotyczy wprowadzenia zmian w zakresie odpowiedzialności dyscyplinarnej nauczycieli m.in. rozwiązania dotyczącego powiadamiania rzecznika dyscyplinarnego o popełnieniu czynu naruszającego prawa i dobro dziecka, a także okresu, w którym może być wszczęte postępowanie dyscyplinarne.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” konsekwentnie podtrzymuje swoje uwagi wyrażone zarówno na posiedzeniu Zespołu do spraw statusu zawodowego pracowników oświaty w dniu 29 stycznia 2020 r. oraz przesłane w opinii do projektu ustawy z dnia 29 czerwca 2020 roku o zmianie ustawy – Karta Nauczyciela oraz niektórych innych ustaw – mówił na posiedzeniu komisji Zbigniew Świerczek.
Zmiany zaproponowane przez ministra edukacji i nauki są zbieżne z naszymi uwagami, niestety kilka ważnych, wg nas, postulatów nie znalazło uznania zarówno u posłów jak i ministra.
Nasze uwagi do ww. projektu zamieszczamy w załączniku.
Zbigniew Świerczek, Z-ca Przewodniczącego
Uwagi KSOiW do projektu zmiany ustawy Karta Nauczyciela
Komunikat Prezydium KSOiW – 03.11.20
|
 |
COOKIES
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.
|