|
|
 |
 |
24
Sierpień
2024
|
 |
|
 |
 |
 |

Powiązania pensji nauczycieli z jakimkolwiek wskaźnikiem w gospodarce nie będzie… Czyli dalej na łasce-niełasce aktualnie rządzących.
https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/artykul/147 Zachęcamy do zapoznania się z komunikatem po spotkaniu w MEN nt. wynagradzania nauczycieli.
22 sierpnia 2024 r., w siedzibie Ministerstwa Edukacji Narodowej w Warszawie odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli.
Nie będzie powiązania wynagrodzenia nauczycieli ze wskaźnikiem w gospodarce od 2025 r.
Podczas spotkania przedstawiciel Ministerstwa Finansów przedstawił projekt finansowania jednostek samorządu terytorialnego, w którym odchodzi się od wypłat subwencji oświatowej, z której finansowano m.in. wynagrodzenia nauczycieli. Dochody JST (gminy, powiaty ziemskie, miasta na prawach powiatu i województwa) mają pochodzić przede wszystkim z podatku PIT i CIT, Dopiero w momencie braku pieniędzy na zadania oświatowe JST mają otrzymać brakującą część w postaci subwencji. Wzbudziło to sprzeciw KSOiW NSZZ „Solidarność” przede wszystkim z uwagi na brak przejrzystych zasad finansowania wydatków na oświatę. Naszym zdaniem taki sposób będzie prowadził wprost do komercjalizacji szkół, przedszkoli oraz innych placówek. W konsekwencji może dochodzić do przekazywania prowadzenia ich podmiotom zewnętrznym (niepublicznym), a te będą zarabiać na „oświacie” kosztem szkół publicznych.
Przedstawiciele KSOiW NSZZ „Solidarność” jednoznacznie stwierdzili, że oczekują jasnej deklaracji ze strony ministerstwa, rządu i parlamentu nt. politycznej woli rozwiązania problemu wynagrodzenia nauczycieli z jakimkolwiek wskaźnikiem w gospodarce. Chcemy, jako nauczyciele, przestać być w końcu zakładnikami tej czy innej opcji rządzącej. Ponadto oczekujemy konkretnej „mapy drogowej”, harmonogramu prac w tej kwestii. Jeśli takowej woli nie ma, to naszym zdaniem nie ma sensu marnować czasu na dalszą dyskusję. Ministerstwo uchyliło się od odpowiedzi – o takim rozwiązaniu ma zdecydować koalicja rządowa oraz sejm.
Ministerstwo poinformowało stronę społeczną, iż wystąpiło do Prezesa Rady Ministrów oraz Ministerstwa Finansów z propozycją podwyżki wynagrodzenia dla nauczycieli w wysokości 10% średniego wynagrodzenia na poszczególnych stopniach awansu zawodowego, a także podniesienia dodatku funkcyjnego dla wychowawców do poziomu 400 zł. Przypomnieliśmy, że wnosiliśmy o wzrost wynagrodzeń w 2025 r. o 20%, a propozycja złożona rządowi na RDS wynosiła 15% dla całej budżetówki.
Swoją propozycje na temat wynagradzania nauczycieli oraz ich czasu pracy, w tym pensum, przedstawiła również strona samorządowa. Wniosek: rząd powinien sfinansować wszystkie zadania oświatowe, ale nie rościć sobie prawa do decydowania o sieci szkół, obsadzie stanowisk kierowniczych, wysokości wynagrodzenia i dodatków nauczycielskich. Według Unii Miasteczek Polskich (Ogólnopolskie Stowarzyszenie Miast i Gmin) – należy podwyższyć nauczycielom pensum. Takie podejście do szkolnictwa i zawodu nauczyciela wywołało gwałtowny sprzeciw związków zawodowych. Ogłoszono przerwę. Po wznowieniu spotkania strona samorządowa powtórzyła swoje postulaty ze stanowiska które przesłali wcześniej stronom, co spotkało się ze zdecydowaną reakcją ministerstwa i przerwaniem ich prezentacji.
Związki zawodowe odrzucają propozycje samorządu, ponieważ ich wprowadzenie pogorszy sytuację nauczycieli i ich status zawodowy, co w rezultacie odbije się na całym systemie. Jednocześnie podkreślono, że strona samorządowa nie jest umocowana w przepisach prawa jako partner do rozmów na temat wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli. Dlatego w tej kwestii będziemy wnosić o rozmowy bilateralne z ministerstwem i rządem, bez samorządu. Wszelkie próby forsowania niekorzystnych zmian spotkają się ze zdecydowaną reakcją związku. KSOiW NSZZ „Solidarność” zaproponowała korporacjom samorządowym, aby przedstawiły swoje propozycje wobec nauczycieli i szkół w gminach, powiatach i miastach, z których pochodzą, oraz przesłała je do nauczycieli szkół, dla których są organem prowadzącym, szczególnie przed wyborami samorządowymi za 3 lata.
Odnosząc się do postulatów związków zawodowych, Ministerstwo Edukacji Narodowej przedstawiło propozycje dalszych prac w zakresie tych problemów, które trzeba rozwiązać w trybie pilnym. Na następnym spotkaniu zostanie omówiona i być może opracowana szczegółowa zasada wypłacania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe, doraźne zastępstwa, w tym podczas wycieczek szkolnych oraz za same wycieczki. Należy zakończyć patologiczne praktyki niektórych samorządów i dyrektorów szkół, gdzie nauczycielom za przepracowane godziny nie wypłaca się wynagrodzenia. Na tym spotkaniu ma nastąpić także próba ujednolicenia przepisów w zakresie nagród jubileuszowych, dodatku za wysługę lat i odpraw emerytalnych.
Kolejne spotkania będą dotyczyć innych dodatków do wynagrodzenia nauczyciel m.in. za trudne i uciążliwe warunki pracy czy za wychowawstwo i opiekę za oddział w przedszkolu, opisane w rozporządzeniu płacowym. Zarówno według ministerstwa, jak i związków zawodowych, ów dokument należy napisać od nowa.
Dalej prace będą poświęcone takim sprawom jak uśrednianie pensum, urlop na żądanie, pensum nauczycieli zawodu i czas pracy na wycieczce szkolnej. W zakresie zmiany niektórych przepisów w Karcie Nauczyciela i rozporządzeniach wykonawczych, ministerstwo i związki zawodowe są zgodne, że należy uszczegółowić niektóre przepisy, aby nie dochodziło do nadużyć. Ponownie przypomniano, że należy pilnie rozwiązać problem zbyt małej różnicy w wynagrodzeniu nauczyciela początkującego i mianowanego.
Kolejne spotkanie zaplanowano na początek października, po przyjęciu projektu ustawy budżetowej przez Radę Ministrów. Postulaty strony samorządowej dotyczące szkół nauczycieli i pragmatyki zawodowej zostaną przekazane do publicznej wiadomości w terminie późniejszym.
Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowali Waldemar Jakubowski – przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” oraz Krzysztof Wojciechowski.
Stronę ministerialną reprezentowała m.in. podsekretarz stanu Paulina Piechna-Wickiewicz,
Stronę samorządową reprezentowała m.in. Elżbieta Rabenda – ekspert Unii Miasteczek Polskich oraz Grzegorz Kubalski – Związek Powiatów Polskich.
Za Prezydium KSOiW Krzysztof Wojciechowski
https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/artykul/147
|
 |
 |
 |
13
Sierpień
2024
|
 |
|
 |
 |
 |
„Według przewodniczącego Solidarności oświatowej Waldemara Jakubowskiego wypowiedzi minister Barbary Nowackiej nie przesądzają o tym, że dla środowiska będą to zmiany korzystne. Obawia się również, że planowany sposób finansowania oświaty będzie sprzyjał oszczędzaniu na edukacji przez gminy.
- – Waloryzacja pensji nauczycielskich to za mało. Tu chodzi o podwyżkę, najlepiej 20-proc. – uważa Waldemar Jakubowski.
- Powiązanie wynagrodzeń z przeciętnymi w kraju musi być dla nauczycieli korzystne. Inaczej nie będzie to miało sensu.
- Zmiana systemu finansowania edukacji może doprowadzić do tego, że znowu samorządy zaczną oszczędzać na zadaniach oświatowych.
W środę (7.08) w Opolu minister Barbara Nowacka zapowiedziała, że „wynagrodzenie nauczycieli będzie ulegało waloryzacji” oraz że w Sejmie procedowany ma być obywatelski projekt ustawy, przygotowany przez ZNP, który zakłada powiązanie średniego i zasadniczego wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce. Czy to oznacza, że zmiany, o które tak zabiegacie, są blisko? Że 22 sierpnia, kiedy grupa ds. wynagrodzeń wznowi obrady, dyskusja o zarobkach nauczycieli wejdzie na bardziej konkretny poziom?
Waldemar Jakubowski, przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”: – Mam taką nadzieję. Trzeba przerwać tę złą passę i zacząć konkretnie rozmawiać na temat płac nie tylko nauczycieli, ale wszystkich pracowników oświaty. W taki sposób, żeby zarobki w oświacie były satysfakcjonujące.”
Cały artykuł dostępny tutaj
|
 |
 |
 |
07
Sierpień
2024
|
 |
|
 |
 |
 |

Cytat z artykułu + dłuższy komentarz:
„Wzrośnie też liczba dzieci uchodźczych w klasach ogólnodostępnych. Związkowcy chcą, by nauczyciele, którzy z nimi pracują, dostawali dodatek za trudne warunki pracy. Czy jest na to szansa?
– Nie rozumiem tego argumentu. Uważam, że jest absolutnie nietrafiony. Nauczyciele niemieccy pracują z polskimi dziećmi i nie mają za to żadnych dodatków. Nauczyciele francuscy pracują z dziećmi niemieckimi, które się przeniosły do Francji i też nie otrzymują za to dodatkowego wynagrodzenia. Migracja i to, że jesteśmy coraz bardziej mobilni, jest zjawiskiem normalnym w naszych czasach. Musimy sobie z tego zdawać sprawę.”
Szanowni Państwo,
proszę przyjść do zespołu klasowego, w którym jest np. 27 dzieci (na co zezwalacie), w tym:
a) 2 uczniów z Ukrainy,
b) 1 dziecko z potrzebą kształcenia specjalnego, np. ze względu na spektrum autyzmu,
c) 1 dziecko z potrzebą kształcenia specjalnego ze względu na niedostosowanie społeczne,
d) 3 dzieci z opiniami, ponieważ stwierdzono u nich problemy z uczeniem się (dysleksja, dysortografia, dysgrafia)
e) plus jeszcze ktoś niezdiagnozowany.
I popatrzcie w oczy nauczycielowi. Następnie powiedzcie mu, że to nie są trudne warunki pracy. 
PS. Opisywany zespół klasowy to nie jest jakiś kosmiczny wymysł.
Zapraszamy do lektury całego artykułu.
|
 |
 |
 |
03
Sierpień
2024
|
 |
|
 |
 |
 |

Nauczanie indywidualne również w szkole – propozycja zmian w rozporządzeniu dot. nauczania indywidualnego dzieci uczniów.
2 sierpnia 2024 r., w formule zdalnej, odbyło się pierwsze spotkanie robocze przedstawicieli związków zawodowych, Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz nauczycieli i dyrektorów, w sprawie zmian w organizacji nauczania indywidualnego.
Pani Minister Izabela Ziętka przedstawiła propozycje zmian rozporządzenia w sprawie obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i nauczania indywidualnego dzieci oraz młodzieży. Wśród z nich znalazło się umożliwienie realizacji zajęć w ramach nauczania indywidualnego nie tylko w domu ucznia, ale także na terenie szkoły. Wnioskować o to będą mogli rodzice, opiekunowie oraz pełnoletni uczniowie.
Zakres godzin realizowanych w szkole będzie uzależniony od możliwości organizacyjnych, lokalowych oraz od stanu zdrowia i poziomu funkcjonowania ucznia .
O możliwość realizowania zajęć nauczania indywidualnego na terenie szkoły zabiegali również nauczyciele, dyrektorzy szkół, rodzice, a także sami uczniowie oraz oświatowe związki zawodowe.
Proponowana zmiana jest więc odpowiedzią na głos wszystkich podmiotów, tworzących społeczność szkolną.
Izabela Lorenz-Sikorska
|
 |
 |
 |
23
Lipiec
2024
|
 |
|
 |
 |
 |

Region Podlaski NSZZ „Solidarność”, Region Częstochowski NSZZ ,,Solidarność”, Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” oraz Krajowe Duszpasterstwo Ludzi Pracy zapraszają na 42. Ogólnopolską Pielgrzymkę Ludzi Pracy na Jasną Górę.
Tradycyjnie w trzecią sobotę i niedzielę września członkowie i sympatycy NSZZ „Solidarność” pielgrzymują na Jasną Górę. W tym roku Pielgrzymka Ludzi Pracy odbędzie się 14 i 15 września. To szczególny rok, mija bowiem 40. rocznica męczeńskiej śmierci bł. ks. Jerzego Popiełuszki, który był pomysłodawcą pielgrzymowania ludzi pracy na Jasną Górę.
Program pielgrzymki
W tym roku tradycyjnie pielgrzymka zacznie się w sobotę od złożenia kwiatów przed pomnikiem ks. Jerzego Popiełuszki. Odbędzie się też Msza Święta na Szczycie oraz Apel Jasnogórski. Wieczorem wałami przejdzie Droga Krzyżowa.
Główne uroczystości odbędą się w niedzielę. Wówczas zostanie odprawiona uroczysta Msza Święta na Szczycie. Przed nią zaplanowano zaś m.in. koncert chóru parafii pw. św. Brata Alberta Chmielowskiego w Mońkach.
„Matko tych, którzy zawsze są wierni – Módl się za nami” – to hasło 42. Pielgrzymki Ludzi Pracy NSZZ „Solidarność”, która odbędzie się w dniach 14–15 września 2024 roku. Organizatorem tegorocznej Pielgrzymki jest Region Podlaski NSZZ „Solidarność”, Region Częstochowski NSZZ ,,Solidarność”, Komisja Krajowa NSZZ „Solidarność” oraz Krajowe Duszpasterstwo Ludzi Pracy.
|
 |
COOKIES
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.
|