menu

Przydatne Linki

polecamy

15
Maj
2020

Opieka nad klasami 1-3 od 25 maja

I już wszystko wiemy, bo pojawiły się ministerialne wytyczne. Może być 12 dzieci w grupie, obowiązuje 4 m2 na dziecko, stoliki/stanowiska mają być rozstawione w odległości  1,5 m. Dzieci mają się nie stykać, nie użyczać sobie przyborów,  chodzić do szatni tak, by zachować odległość a do tego cała reszta rekomendacji (nazwa „zalecenia” przestała istnieć?). Dyrektor szkoły ma zrobić wszystko tak, by było bezpiecznie, zdrowo i kolorowo. Ma stworzyć taki plan zajęć, żeby nauczyciele mogli odpracować swoje godziny opiekuńczo-wychowawcze  w klasach 1-3 stacjonarnie z „jakąś formą edukacji” (cyt.), z pozostałymi dziećmi pracować zdalnie, a na końcu przygotować i poprowadzić zajęcia z klasami 4-8 (bo też je mają). Wszystko w ciągu jednego dnia pracy, wycenianego na kilka godzin pracy, za które płacą. Ale, jak zawsze, nauczyciel da radę. To nic trudnego. Zwłaszcza w szkołach na Śląsku i w naszym Rybniku, gdzie przecież nie ma wielkiego koronawirusowego zagrożenia… Wszyscy wiemy, że chodzi o odmrożenie gospodarki i umożliwienie powrotu do pracy rodzicom, ale dyrektorom postawiono naprawdę  BARDZO TRUDNE zadanie. Jak to wszystko zorganizować, trzymając się wytycznych, jednocześnie spełniając życzenia MEN, PIP, nie naruszając praw pracowniczych? Nie jest łatwo być dyrektorem placówki oświatowej…

Zapraszamy do zapoznania się z najświeższymi publikacjami:
Opieka I-III
Wytyczne

14
Maj
2020

Czas pracy nauczyciela

„Nie wyobrażamy sobie, żeby nauczyciel, który z jednej strony ma wykonywać swoją pracę na pełen etat w przedszkolu, po przyjściu do domu miał kontynuować nauczanie zdalne. Chyba że samorządy zapewnią wynagrodzenia za ten dodatkowy czas pracy” – swego czasu mówiła Monika Ćwiklińska. Podkreślała też, że Solidarność ma świadomość większej liczby przepracowanych godzin przez nauczycieli.
Od 25 maja 2020 roku to samo będzie dotyczyło nauczycieli klas I – III, którzy poza pracą w szkole oraz nauczaniem zdalnym w edukacji wczesnoszkolnej, nadal będą prowadzić zajęcia zdalne w klasach 4-8 dzięki uzyskanym kwalifikacjom i przyznanym w arkuszu godzinom.

http://www.solidarnosc.org.pl/aktualnosci/wiadomosci/kraj/item/19508-glos-pracownika-praca-nauczyciela-w-dobie-koronawirusa

13
Maj
2020

Kalendarz zmian w szkołach i placówkach

Dzisiaj Premier Mateusz Morawiecki w czasie konferencji prasowej poświęconej III etapowi luzowania obostrzeń, wprowadzonych w ramach walki z pandemią koronawirusa ogłosił, że od 25 maja w klasach 1-3 szkół podstawowych uruchomiona zostanie opieka nad dziećmi.

Szef rządu zaznaczył równocześnie, że jeśli rodzice zdecydują o pozostaniu ich dzieci w domach, będą nadal otrzymywać zasiłek opiekuńczy. Również od 25 maja wystartują w szkołach konsultacje z nauczycielami dla maturzystów i ósmoklasistów, zaś od 1 czerwca – konsultacje dla wszystkich uczniów.W oświadczeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej uruchamiamy stopniowo pracę szkół, placówek oświatowych, zajęcia specjalistyczne i wybrane formy kształcenia praktycznego.

MEN udostępnił kalendarz zmian w szkołach i placówkach, w którym czytamy:

Od poniedziałku, 18 maja br. uruchamiamy kolejne etapy stopniowego powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół, wybranych placówek oświatowych, bezpośredniego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i uczniami posiadającymi orzeczenie. Przywracamy również możliwość prowadzenia wybranych zajęć praktycznych w szkolnictwie branżowym. W kolejnych tygodniach przywrócimy zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej, umożliwimy realizację praktyk zawodowych u pracodawców w klasach III technikum oraz prowadzenie w szkołach konsultacji dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej i absolwentów szkół ponadpodstawowych przygotowujących się do egzaminów, następnie dla uczniów wszystkich pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży.

Niestety, nie podano żadnych szczegółów, jak ma wyglądać powrót dzieci do szkół. Pracy zdalnej nauczyciele poświęcają wiele godzin, ponieważ prowadzą lekcje „na żywo” na różnych platformach, z których większość szkół korzysta. Lekcje muszą być perfekcyjnie przygotowane, aby nie przypominały tych w TVP. Zatem tworzenie nagrań, filmików, zadań, testów oraz dokładnych instrukcji dla ucznia, jak zadania wykonać, zajmuje wiele godzin. Potem jeszcze nauczycieli czeka ocenianie przesłanych wyników. W międzyczasie dochodzi pomoc innym i współpraca w poruszaniu się w aplikacjach do pracy zdalnej, czyli „gorąca linia” przez cały dzień. Nie wiem, jak nauczyciel ma zajmować się tym wszystkim i jednocześnie iść do szkoły, by opiekować się dziećmi. Wg wytycznych będzie z nimi „częściowo realizować podstawę programową”.  Po powrocie do domu „będzie częściowo realizować” ją on-line z tymi, którzy wybrali bezpieczeństwo i pozostali w domu, bo mogli. Miejmy nadzieję, że rząd uszczegółowi, jaka to ma być część. Jest bardzo mała grupa nauczycieli 1-3, która prowadzi tylko ustawowe 17 godzin ze swoją klasą. Większość  ma dodatkowe kwalifikacje, ukończone studia podyplomowe i uczy również w klasach starszych. Często nauczyciele 1-3 mają lekcje w klasach 6-8 (np. informatyki). Kto stworzy racjonalny i funkcjonalny plan zajęć? Nie będzie to łatwe zadanie. Oby znowu na samorządy i dyrektorów nie scedowano całej organizacji zajęć od 25 maja, które przecież powinny przebiegać sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi regulaminami. Czekamy na kolejne ogłoszenia i komunikaty rządu i ministerstwa.

Kalendarz_zmian_w_szkolach

11
Maj
2020

Komunikat w sprawie wynagrodzeń podczas pandemii

Po blisko dwóch miesiącach od decyzji o ograniczeniu funkcjonowania jednostek systemu oświaty, Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało opinię w przedmiocie ustalania zasad obliczania wynagrodzenia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkolnej w okresie stanu epidemii koronawirusa. W ocenie Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania  NSZZ „Solidarność” stanowisko resortu edukacji nie tylko niczego nie wyjaśnia, ale wręcz mnoży problemy i pytania związane z płacą pracowników oświaty

https://www.gov.pl/web/edukacja/wynagradzanie-nauczycieli-pracownikow-administracji-i-obslugi
Komunikat KSOiW – 11.05.2020

08
Maj
2020

Stanowisko Prezydium KSOiW NSZZ „S” z dnia 8 maja

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” negatywnie ocenia decyzje o likwidacji szkół podejmowane w ostatnim czasie przez kuratorów, wojewodów i Ministra Edukacji Narodowej.

Oburza nas fakt, że praktyka taka kłóci się z deklarowaną w programach wyborczych obecnego rządu ochroną małych szkół. Placówki takie mają ogromne znaczenie dla środowiska lokalnego, sprzyjają bezpiecznemu kształceniu i wychowaniu uczniów w przyjaznej atmosferze.

KSOiW NSZZ „Solidarność” zdecydowanie sprzeciwia się takim praktykom prowadzącym do likwidacji  miejsc pracy dla nauczycieli oraz pracowników niepedagogicznych, zwłaszcza w tak trudnym okresie, z jakim mamy obecnie do czynienia. Uważamy, że takie działania stanowić mogą przyzwolenie dla jednostek samorządu terytorialnego do likwidacji kolejnych szkół w ramach szukania oszczędności. Dlatego domagamy się podejmowania przez władze oświatowe właściwych i wyważonych decyzji w ww. sprawach oraz uwzględniania opinii NSZZ „Solidarność” i potrzeb lokalnych społeczności.

Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” 
Ryszard Proksa

Stanowisko_4_2020
Stanowisko 08.05.20

07
Maj
2020

Komunikat Prezydium KSOiW

Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa kolejny raz prosi o zgłaszanie wszelkich nieprawidłowości:

„W związku z napływającymi do Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” niepokojącymi sygnałami dotyczącymi przekraczania kompetencji przez niektóre jednostki samorządu terytorialnego i próbami wywierania nacisków na dyrektorów szkół w zakresie ograniczenia wysokości płacy pracownikom oświaty, informuję, iż może to podlegać sankcjom prawnym.”

Pełna treść komunikatu: Komunikat 06.05.20

07
Maj
2020

Umowa programowa

Podpisana 5 maja 2020 roku „Umowa programowa” pomiędzy NSZZ „Solidarność” a kandydatem na Prezydenta RP Andrzejem Dudą gwarantuje kontynuację polityki, dzięki której polscy pracownicy, a co za tym idzie również całe rodziny, bardzo dużo zyskali przez ostatnie pięć lat.

Do najważniejszych osiągnięć, które są realizacją postulatów „Solidarności” zapisanych w „Umowie programowej” z ówczesnym kandydatem na prezydenta Andrzejem Dudą z 5 maja 2015 r., zaliczamy: przywrócenie wieku emerytalnego, podniesienie kwoty wolnej od podatku dla najuboższych, ograniczenie handlu w niedzielę, ustanowienie minimalnej stawki godzinowej i radykalny wzrost płacy minimalnej, wprowadzenie minimalnego wynagrodzenia zasadniczego dla pracowników służby zdrowia, lepsze warunki w sądach pracy i lepsza ochrona przed bezprawnym zwolnieniem, podwyżki w sferze finansów publicznych, wyższy odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, zniesienie syndromu pierwszej dniówki, wyłączenie z płacy minimalnej dodatków nocnych oraz dodatków stażowych, przywrócenie pluralizmu związkowego w służbach mundurowych, wzmocnienie dialogu społecznego. Do tego wielkie programy społeczne dla rodzin wychowujących dzieci i dla seniorów.

Pełna treść umowy: Umowa programowa Prezydenta i Solidarnosci

Przewodniczący Piotr Duda zachęca wszystkich członków NSZZ „Solidarność” i ich rodziny do poparcia kandydatury obecnego Prezydenta Pana Andrzeja Dudy: Komunikat.

05
Maj
2020

„Solidarność” powstrzymała niekorzystne zmiany w KN

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” skutecznie zablokowała nowelizację art. 50 Karty Nauczyciela wprowadzających działania osłonowe w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (druk sejm. nr 344).  

O co chodzi? Przepis art. 50 nadaje ministrowi właściwemu do spraw oświaty i wychowania kompetencje „wyłączenia” w drodze rozporządzenia, stosowania niektórych przepisów ustawy Karta nauczyciela, w tym dotyczących awansu zawodowego i urlopu wypoczynkowego nauczycieli w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla zapewnienia właściwego funkcjonowania jednostek systemu oświaty w roku szkolnym 2019/2020 oraz przygotowania nowego roku szkolnego, w tym przeprowadzenia egzaminów.

Zaproponowana nowelizacja jest w ocenie KSOiW NSZZ „Solidarność” sprzeczna z zasadami techniki prawodawczej oraz hierarchii źródeł prawa. Delegacja ustawowa ustanowiona na rzecz ministra resortu edukacji jest zbyt szeroka i stwarza możliwość jednostronnego ingerowania w przedmiocie ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela. Ustanowienie art. 50 w takiej formule naruszy w sposób zasadniczy zasadę pewności prawa i jego przewidywalności.

– Uważamy, że obecnie obowiązujące przepisy KN w zakresie zobowiązania nauczycieli do pracy w okresie ferii za wystarczające. Już teraz nauczyciel może być zobowiązany przez dyrektora do wykonywania w czasie wakacji letnich czynności, czyli przeprowadzania egzaminów, prac związanych z zakończeniem roku szkolnego i przygotowaniem nowego roku szkolnego oraz opracowywania szkolnego zestawu programów oraz uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w określonej formie – tłumaczy Ryszard Proksa, szef KSOiW.

Oświatowa „Solidarność” postulowała też przyjęcie art. 55 KSOiW NSZZ „Solidarność” regulującą problem zaliczenia czasu reorganizacji zajęć edukacyjnych jako okresu wykonywania tej pracy przy ustalaniu prawa do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego. Swoją opinię przekazała do wszystkich zainteresowanych stron, m.in. do Rządu i klubów poselskich.

 Sejm odrzucił kontrowersyjne zmiany i przyjął regulacje zawarte w art. 55 KN.

 

05
Maj
2020

Czy uczniowie wrócą do szkół?

Czy powrót do szkół jest w tym roku szkolnym możliwy? Jak będą wyglądały egzaminy ósmoklasisty, maturalne, ale też zawodowe? Czy istnieje ewentualność przesunięcia wakacji? Co z przedszkolami i żłobkami, których nie otwierają samorządy miejskie? Między innymi na te pytania odpowiedział Gość Dnia Radia Gdańsk – minister edukacji narodowej Dariusz Piontkowski. Rozmawiała Olga Zielińska.

– Rozważamy kilka wariantów. Decyzja o ograniczeniu tradycyjnego funkcjonowania szkół do 24 maja miała nam dać nieco dłuższą perspektywę. Decyzję o tym, czy wrócimy do stacjonarnej formy nauczania, podejmiemy w połowie maja. Będziemy mieli więcej informacji dotyczących tego, jak rozwija się epidemia. Ewentualność powrotu do szkoły funkcjonuje, to jedno z ważnych rozwiązań – mówił Dariusz Piontkowski. – Uczniowie potrzebują kontaktów rówieśniczych oraz kontaktu z nauczycielem. Z tych powodów warto wrócić do tradycyjnej formy nauczania. Nawet gdyby miało to być tylko kilka tygodni, moim zdaniem warto to zrobić – dodał minister edukacji narodowej.

Treść rozmowy z p.ministrem.

05
Maj
2020

Zasiłek do 24 maja

Dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwać w przypadku podjęcia przez uprawnionych rodziców lub opiekunów decyzji o nie korzystaniu z usług otwartych placówek opiekuńczych i dalszym osobistym sprawowaniu opieki nad dzieckiem – poinformowało  Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej.

Resort zapewnił, że dodatkowy zasiłek opiekuńczy będzie przysługiwać także tym rodzicom i opiekunom, którzy nie zdecydują się wysłać dziecka do placówki.

W związku z umożliwieniem od 6 maja br otwarcia placówek opieki nad najmłodszymi dziećmi, w rozporządzeniu wprowadzono również możliwość skorzystania z dodatkowego zasiłku opiekuńczego w przypadku, gdy pomimo otwarcia takiej placówki rodzic nie zdecyduje się na posłanie do niej dziecka z powodu stanu epidemii. Rodzice będą mieli więc wybór.

Jak wskazało MRPiPS dodatkowy zasiłek opiekuńczy został wydłużony rozporządzeniem Rady Ministrów do 24 maja.

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.