menu

Przydatne Linki

polecamy

25
Maj
2020

Stanowisko Prezydium KSOiW

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” przedstawiło swoje stanowisko w sprawie niskiej jakości stanowionego prawa.

„Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyraża dezaprobatę wobec obniżania poziomu procesu legislacyjnego oraz unikania przez resort edukacji odpowiedzialności za tworzone akty prawne. Epidemia koronawirusa SARS-Cov-2 nie może stanowić usprawiedliwienia dla niestabilności prawa, nadmiernego pośpiechu oraz lekceważenia partnerów społecznych. Prawo pisane „na kolanie” skutkuje inflacją wyrażeń i pojęć nieostrych. Wskazany sposób procedowania prowadzi do sytuacji, w której przepisy prawa oświatowego interpretowane są w sposób wieloznaczny i dowolny.”

Pełna treść komunikatu: Stanowisko Prezydium KSOiW – 22.05.2020

24
Maj
2020

Dyspensery dla placówek

Minister Edukacji Narodowej oraz Minister Zdrowia podjęli decyzję o wsparciu szkół i placówek edukacyjnych w zakresie dodatkowych środków ochrony przed rozprzestrzenianiem się i możliwością zakażenia się koronawirusem. Dyspensery przekazywane są na bezpłatne użytkowanie na 18 miesięcy, objętych gwarancją i serwisem producenta. Po tym czasie po stronie szkoły pozostaje kwestia ewentualnej dalszej współpracy w zakresie użytkowania dyspensera. Użyczającym jest Polfa Tarchomin S.A. Bezpłatne stacje dezynfekujące wraz ze środkiem do dezynfekcji przeznaczone są dla wszystkich szkół podstawowych, w tym: Młodzieżowych Ośrodków Wychowawczych, Młodzieżowych Ośrodków Socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno-wychowawczych, Zespołów szkół i placówek oświatowych, a także szkół muzycznych I stopnia i poradni psychologiczno-pedagogicznych oraz poradni specjalistycznych. Systematycznie prowadzone są dostawy płynu do dezynfekcji, organizowane przez właściwych wojewodów. Wnioski dyrektorzy mogli składać do 24 maja. 

22
Maj
2020

Zalecenia Państwowej Inspekcji Pracy

W związku z odmrażaniem gospodarki pracownicy i pracodawcy muszą się przygotować na bezpieczny powrót do pracy. PIP zwraca uwagę na kilka ważnych kwestii.

Podobnie jak w normalnych warunkach pracy, także w czasie obowiązywania ograniczeń zapobiegających rozprzestrzenianiu się koronawirusa identyfikacja zagrożeń fizycznych, biologicznych, chemicznych, a także psychospołecznych oraz prawidłowo przeprowadzona ocena ryzyka w środowisku pracy to punkt wyjściowy w zarządzaniu bezpieczeństwem i higieną pracy (BHP).
W trakcie weryfikacji oceny ryzyka należy zwrócić uwagę na nietypowe sytuacje, które mogą być przyczyną problemów oraz na to, w jaki sposób przyjęte środki zapobiegawcze pomogą firmie przywrócić pełnię zdolności produkcyjnych i operacyjnych. Należy pamiętać, że udział pracowników i ich przedstawicieli w procesie weryfikacji oceny ryzyka jest bardzo ważny!
W początkowym okresie przywracania funkcjonowania firmy dobrze jest wykonywać tylko kluczowe prace. Część prac można odłożyć na czas, kiedy ryzyko zachorowania będzie niższe. Jeśli to możliwe, należy świadczyć usługi zdalnie, a nie osobiście. W miarę możliwości trzeba minimalizować obecność stron trzecich i osób postronnych.

Pełna treść zaleceń Państwowej Inspekcji Pracy: zalecenia PIP

22
Maj
2020

Stanowisko KK wobec bierności Komisji Europejskiej

Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”, domaga się jak najszybszej notyfikacji Tarczy Finansowej PFR przez Komisję Europejską. Brak tej notyfikacji będzie oznaczać, że Komisja Europejska zamiast wspierać kraje członkowskie w walce z obecnym kryzysem, jest zainteresowana wyłącznie bezwzględną realizacją interesów unijnych elit i powiązanych z nimi środowisk. W takiej sytuacji jakikolwiek dialog dotyczący Europejskiego Zielonego Ładu nie będzie możliwy ani teraz, ani w przyszłości.

Stanowsko 4_21-05-20

19
Maj
2020

Bezpieczne warunki pracy

Komunikat Przewodniczącego Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” – Ryszarda Proksy, w którym przypomina kompetencje związków zawodowych w zakresie sprawowania kontroli przestrzegania przepisów prawa pracy: „Podstawowym narzędziem organizacji związkowych w zapewnieniu bezpiecznych i higienicznych miejsc pracy są przepisy ustawy z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy. Społeczna inspekcja pracy jest służbą społeczną pełnioną przez pracowników, mającą na celu zapewnienie przez zakład pracy bezpiecznych i higienicznych warunków pracy oraz ochronę uprawnień pracowniczych, określonych w przepisach prawa pracy. Społecznym inspektorem pracy może być pracownik danego zakładu pracy, który jest członkiem związku zawodowego i nie zajmuje stanowiska kierownika zakładu pracy lub stanowiska kierowniczego bezpośrednio podległego kierownikowi zakładu”.

Pełna treść komunikatu: Komunikat Przewodniczącego KSOiW – 18.05.2020

16
Maj
2020

Wytyczne do egzaminów

Dyrektorzy szkół podstawowych otrzymali już wytyczne, dotyczące przeprowadzenia egzaminów w klasach ósmych, by odbyły się bezpiecznie oraz zgodnie z rekomendacjami. Wiadomo już, że odbędą się one w dniach 16-18 czerwca br.

Wytyczne – przeprowadzanie egzaminow
Przygotowania do egzaminow zewnetrznych – komunikat_MEN

15
Maj
2020

Opieka nad klasami 1-3 od 25 maja

I już wszystko wiemy, bo pojawiły się ministerialne wytyczne. Może być 12 dzieci w grupie, obowiązuje 4 m2 na dziecko, stoliki/stanowiska mają być rozstawione w odległości  1,5 m. Dzieci mają się nie stykać, nie użyczać sobie przyborów,  chodzić do szatni tak, by zachować odległość a do tego cała reszta rekomendacji (nazwa „zalecenia” przestała istnieć?). Dyrektor szkoły ma zrobić wszystko tak, by było bezpiecznie, zdrowo i kolorowo. Ma stworzyć taki plan zajęć, żeby nauczyciele mogli odpracować swoje godziny opiekuńczo-wychowawcze  w klasach 1-3 stacjonarnie z „jakąś formą edukacji” (cyt.), z pozostałymi dziećmi pracować zdalnie, a na końcu przygotować i poprowadzić zajęcia z klasami 4-8 (bo też je mają). Wszystko w ciągu jednego dnia pracy, wycenianego na kilka godzin pracy, za które płacą. Ale, jak zawsze, nauczyciel da radę. To nic trudnego. Zwłaszcza w szkołach na Śląsku i w naszym Rybniku, gdzie przecież nie ma wielkiego koronawirusowego zagrożenia… Wszyscy wiemy, że chodzi o odmrożenie gospodarki i umożliwienie powrotu do pracy rodzicom, ale dyrektorom postawiono naprawdę  BARDZO TRUDNE zadanie. Jak to wszystko zorganizować, trzymając się wytycznych, jednocześnie spełniając życzenia MEN, PIP, nie naruszając praw pracowniczych? Nie jest łatwo być dyrektorem placówki oświatowej…

Zapraszamy do zapoznania się z najświeższymi publikacjami:
Opieka I-III
Wytyczne

14
Maj
2020

Czas pracy nauczyciela

„Nie wyobrażamy sobie, żeby nauczyciel, który z jednej strony ma wykonywać swoją pracę na pełen etat w przedszkolu, po przyjściu do domu miał kontynuować nauczanie zdalne. Chyba że samorządy zapewnią wynagrodzenia za ten dodatkowy czas pracy” – swego czasu mówiła Monika Ćwiklińska. Podkreślała też, że Solidarność ma świadomość większej liczby przepracowanych godzin przez nauczycieli.
Od 25 maja 2020 roku to samo będzie dotyczyło nauczycieli klas I – III, którzy poza pracą w szkole oraz nauczaniem zdalnym w edukacji wczesnoszkolnej, nadal będą prowadzić zajęcia zdalne w klasach 4-8 dzięki uzyskanym kwalifikacjom i przyznanym w arkuszu godzinom.

http://www.solidarnosc.org.pl/aktualnosci/wiadomosci/kraj/item/19508-glos-pracownika-praca-nauczyciela-w-dobie-koronawirusa

13
Maj
2020

Kalendarz zmian w szkołach i placówkach

Dzisiaj Premier Mateusz Morawiecki w czasie konferencji prasowej poświęconej III etapowi luzowania obostrzeń, wprowadzonych w ramach walki z pandemią koronawirusa ogłosił, że od 25 maja w klasach 1-3 szkół podstawowych uruchomiona zostanie opieka nad dziećmi.

Szef rządu zaznaczył równocześnie, że jeśli rodzice zdecydują o pozostaniu ich dzieci w domach, będą nadal otrzymywać zasiłek opiekuńczy. Również od 25 maja wystartują w szkołach konsultacje z nauczycielami dla maturzystów i ósmoklasistów, zaś od 1 czerwca – konsultacje dla wszystkich uczniów.W oświadczeniu Ministerstwa Edukacji Narodowej uruchamiamy stopniowo pracę szkół, placówek oświatowych, zajęcia specjalistyczne i wybrane formy kształcenia praktycznego.

MEN udostępnił kalendarz zmian w szkołach i placówkach, w którym czytamy:

Od poniedziałku, 18 maja br. uruchamiamy kolejne etapy stopniowego powrotu do stacjonarnego funkcjonowania szkół, wybranych placówek oświatowych, bezpośredniego prowadzenia zajęć specjalistycznych z dziećmi posiadającymi opinię o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju i uczniami posiadającymi orzeczenie. Przywracamy również możliwość prowadzenia wybranych zajęć praktycznych w szkolnictwie branżowym. W kolejnych tygodniach przywrócimy zajęcia w klasach I-III szkoły podstawowej, umożliwimy realizację praktyk zawodowych u pracodawców w klasach III technikum oraz prowadzenie w szkołach konsultacji dla uczniów klas VIII szkoły podstawowej i absolwentów szkół ponadpodstawowych przygotowujących się do egzaminów, następnie dla uczniów wszystkich pozostałych klas ze szkół dla dzieci i młodzieży.

Niestety, nie podano żadnych szczegółów, jak ma wyglądać powrót dzieci do szkół. Pracy zdalnej nauczyciele poświęcają wiele godzin, ponieważ prowadzą lekcje „na żywo” na różnych platformach, z których większość szkół korzysta. Lekcje muszą być perfekcyjnie przygotowane, aby nie przypominały tych w TVP. Zatem tworzenie nagrań, filmików, zadań, testów oraz dokładnych instrukcji dla ucznia, jak zadania wykonać, zajmuje wiele godzin. Potem jeszcze nauczycieli czeka ocenianie przesłanych wyników. W międzyczasie dochodzi pomoc innym i współpraca w poruszaniu się w aplikacjach do pracy zdalnej, czyli „gorąca linia” przez cały dzień. Nie wiem, jak nauczyciel ma zajmować się tym wszystkim i jednocześnie iść do szkoły, by opiekować się dziećmi. Wg wytycznych będzie z nimi „częściowo realizować podstawę programową”.  Po powrocie do domu „będzie częściowo realizować” ją on-line z tymi, którzy wybrali bezpieczeństwo i pozostali w domu, bo mogli. Miejmy nadzieję, że rząd uszczegółowi, jaka to ma być część. Jest bardzo mała grupa nauczycieli 1-3, która prowadzi tylko ustawowe 17 godzin ze swoją klasą. Większość  ma dodatkowe kwalifikacje, ukończone studia podyplomowe i uczy również w klasach starszych. Często nauczyciele 1-3 mają lekcje w klasach 6-8 (np. informatyki). Kto stworzy racjonalny i funkcjonalny plan zajęć? Nie będzie to łatwe zadanie. Oby znowu na samorządy i dyrektorów nie scedowano całej organizacji zajęć od 25 maja, które przecież powinny przebiegać sprawnie, bezpiecznie i zgodnie z obowiązującymi regulaminami. Czekamy na kolejne ogłoszenia i komunikaty rządu i ministerstwa.

Kalendarz_zmian_w_szkolach

11
Maj
2020

Komunikat w sprawie wynagrodzeń podczas pandemii

Po blisko dwóch miesiącach od decyzji o ograniczeniu funkcjonowania jednostek systemu oświaty, Ministerstwo Edukacji Narodowej wydało opinię w przedmiocie ustalania zasad obliczania wynagrodzenia nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi szkolnej w okresie stanu epidemii koronawirusa. W ocenie Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania  NSZZ „Solidarność” stanowisko resortu edukacji nie tylko niczego nie wyjaśnia, ale wręcz mnoży problemy i pytania związane z płacą pracowników oświaty

https://www.gov.pl/web/edukacja/wynagradzanie-nauczycieli-pracownikow-administracji-i-obslugi
Komunikat KSOiW – 11.05.2020

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.