Prezydent RP Andrzej Duda otrzymał dziś nagrodę Człowieka Roku Tygodnika Solidarność 2019. Statuetkę wręczono na na gali Tygodnika Solidarność w Zakopanem. W swoim przemówieniu Prezydent RP dziękował za to wyróżnienie: „Bardzo jestem wzruszony i uważam to za wielki zaszczyt dla mnie. To jest wyjątkowe wyróżnienie, że właśnie „Tygodnik Solidarność”, pismo tak bliskie sercu mojego prezydenta Lecha Kaczyńskiego wyznaje mi tę wyjątkową nagrodę”.
Wcześniej płomienne przemówienie wygłosił Piotr Duda, Przewodniczący NSZZ Solidarność. Oto jego fragment: „Jesteśmy 5 dni przed wyborami. Nie uciekniemy od tego tematu, dlatego pozwólcie, że Solidarność wypowie się także w tym temacie, bo mamy do tego prawo. Jeżeli słyszę niektórych polityków, szczególnie z opozycji, że Solidarność i związki zawodowe powinne zajmować się jedynie sprawami pracowniczymi, to mówię: tak, to nasza polityka. I te ostatnie 5 lat pokazało, że taka polityka zdaje egzamin. Że niekoniecznie musimy wychodzić na ulice, organizować demonstracje, bo dialog, rozmowa, przynosi efekty. I to dla nas bardzo ważne.”
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” od pierwszych dni wybuchu pandemii koronawirusa jako jeden z nielicznych związków zawodowych podjął się walki z próbą ograniczenia prawa nauczycieli do godzin ponadwymiarowych. Działania Krajowej Sekcji okazały się w pełni skuteczne, pomimo nieporadnej z początku postawy Ministerstwa Edukacji Narodowej oraz dezinformacji kreowanej przez niektóre nauczycielskie związki zawodowe.
Jak będzie?
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” nadal będzie monitorować zmiany prawa w przedmiocie warunków pracy nauczycieli i przeciwdziałać wszelkim próbom ograniczenia wynagrodzenia pracowników oświaty pod pretekstem walki z COVID-19. W przypadku, gdy w ocenie członka NSZZ „Solidarność”, wystąpiły nieprawidłowości w naliczeniu lub wypłaceniu wynagrodzenia, może on złożyć skargę do właściwego okręgowego inspektoratu pracy, gdzie zostanie ona rozpatrzona z uwzględnieniem określonego stanu faktycznego. W ostateczności nauczyciel lub pracownik administracji szkolnej może starać się wyegzekwować należne mu świadczenia na drodze sądowej.
W dniu 2 czerwca 2020 r. odbył się Międzynarodowy Szczyt Zawodu Nauczyciela (International Summit on the Teaching Profession, ISTP), którego gospodarzem była Organizacja Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) z siedzibą w Paryżu.
Ideą przewodnią spotkań w ramach ISTP jest stworzenie płaszczyzny debaty ministrów edukacji oraz przedstawicieli nauczycielskich związków zawodowych na temat zawodu nauczyciela. Delegacje krajowe składają się z ministra edukacji danego kraju oraz przedstawicieli reprezentatywnych związków zawodowych. Z uwagi na pandemię SARS CoV-2, tegoroczne wydarzenie miało charakter wirtualny i odbywało się przy pomocy środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość. W czasie szczytu NSZZ „Solidarność” reprezentował przedstawiciel międzynarodowy Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania Tomasz Gryczan.
Uczestnicy dyskusji z ponad 90 krajów debatowali nad obecną sytuacją branży edukacyjnej oraz omawiali nowe wyzwania stojące przed środowiskiem oświatowym w dobie zagrożenia epidemicznego. Wielu panelistów podkreślało fakt, że odwołanie zajęć w szkołach i konieczność zorganizowania uczniom zdalnej nauki, to dla wielu pracowników oświaty spore wyzwanie. W tym kontekście za warunek sine qua non prawidłowego procesu kształcenia uznano dostęp nauczycieli do szerokopasmowego internetu oraz narzędzi instruktażowych pracy online. Ponadto, w trakcie wirtualnej konferencji wielokrotnie podkreślano znaczenie dialogu i współpracy między rządami oraz nauczycielskimi związkami zawodowymi w przedmiocie reorganizacji pracy szkół.
Na zakończenie warto nadmienić, że pierwszy „szczyt” odbył się z inicjatywy Stanów Zjednoczonych w Nowym Jorku w 2011 roku. Kolejne spotkania miały miejsce w Nowym Jorku (2012), Amsterdamie (2013), Wellington (2014), Banff w Kanadzie (2015), Berlinie (2016), Edynburgu (2017), Lizbonie (2018) i Helsinkach (2019). Należy wyrazić przekonanie, że ISTP w 2021 r. odbędzie się już w tradycyjnej, znanej od lat formule bezpośredniej dyskusji i wymiany poglądów.
Ograniczenie funkcjonowania jednostek systemu oświaty nie stanowi przeszkody do złożenia przez nauczyciela sprawozdania z realizacji planu rozwoju zawodowego oraz dokonania przez dyrektora szkoły oceny dorobku zawodowego nauczyciela za okres stażu. W świetle obowiązujących przepisów nie ma przeszkód do przeprowadzenia postępowań kwalifikacyjnych oraz postępowań egzaminacyjnych na kolejny stopień awansu zawodowego w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty.
Organizacja roku szkolnego 2019/2020 do wakacji oraz letni wypoczynek dzieci i młodzieży – wideokonferencja Ministra Edukacji Narodowej Dariusza Piontkowskiego z udziałem wiceminister Marzena Machałek.
Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podczas swojego posiedzenia w dniu 28 maja 2020 r. omówiło postępy prac nad tzw. Tarczą 4.0, która obecnie jest procedowana w polskim parlamencie.
Wskazana ustawa ma w założeniu łagodzić negatywne skutki gospodarcze związane z epidemią koronawirusa.
Niepokój środowiska oświatowego może budzić pomysł zamrożenia zakładowego funduszu świadczeń socjalnych oraz ograniczenia odprawy należnej pracownikowi z tytułu rozwiązania umowy o pracę. Analiza tekstu projektowanego aktu prawnego skłania do wniosku, że przewidziane w nim rozwiązania dotyczą głównie branży produkcyjnej. Powyższe potwierdza opinia Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” wyrażona w decyzji jej prezydium z 26 maja 2020 r. Najwyższa władza wykonawcza Związku podkreśla, że obniżenie wynagrodzenia lub inne negatywne dla pracownika ograniczenia mogą nastąpić jedynie po zawarciu porozumienia z reprezentatywną organizacją związkową.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” będzie monitorować dalszy proces legislacyjny związany z Tarczą 4.0. Opinia KK w tym zakresie oraz szczegółowa informacja na ten temat znajduje się w załączniku poniżej komunikatu.
Na zlecenie Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w związku z licznymi pytaniami prawnicy zbadali sprawę dotyczącą uprawnień dyrektora przedszkola do dodatku za opiekę nad oddziałem przedszkolnym. Analiza prawna tego zagadnienia oraz pełny tekst oświadczenia znajduje się poniżej. Z opinii radcy prawnego wynika, że w obecnym systemie prawnym nie ma zakazu łączenia funkcji nauczyciela sprawującemu opiekę nad dziećmi w przedszkolu z powierzonym mu stanowiskiem dyrektora przedszkola.
„Solidarność” stanowczo protestuje przeciwko rozwiązaniom pogarszającym sytuację blisko miliona pracowników sektora finansów publicznych zawartych w Tarczy 2 i proponowanej przez rząd Tarczy 4. Apeluje do posłów o wycofanie ich z procedowanej ustawy.
Za szczególnie rażący fakt „Solidarność” uznaje przeznaczenie ogromnych środków na wsparcie osób fizycznych i prawnych, które do tej pory nie ponosiły lub ponosiły w minimalnym stopniu koszty ubezpieczeń spoecznych, Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, Funduszu Solidarnościowego i Funduszu Pracy.
Prezydium KK domaga się uchylenia wprowadzonych w Tarczy 2 i projektowanych w Tarczy 4 mechanizmów ograniczenia zatrudnienia i wynagrodzenia pracowników sfery finansów publicznych. Apeluje też do posłów i posłanek o wniesienie powyższych zmian w procedowanej ustawie.
Jak się okazuje, presja czasami ma sens i przynosi efekty: Komisja Europejska wreszcie notyfikowała pomoc publiczną dla dużych firm.
Jak poinformował w nocy 26 maja premier Mateusz Morawiecki, Komisja Europejska notyfikowała pomoc publiczną dla największych polskich firm. Kwota dopuszczalnego wsparcia z Polskiego Funduszu Rozwoju to 2,2 mld Euro (ok. 10 mld PLN). W sprawie przeciągania decyzji przez KE NSZZ „Solidarność” w ubiegłym tygodniu wystąpił do przewodniczącej Komisji Ursuli von der Leyen.
Przepisy dotyczące prowadzenia przez nauczycieli „konsultacji” z uczniami od poniedziałku (25 maja) są nieostre. Nie wiadomo m.in. jaki ma być wymiar tych konsultacji oraz jak mają być wynagradzani nauczyciele za ich prowadzenie – uważa Sekcja Krajowa Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wyraża dezaprobatę wobec wpisania do systemu prawa oświatowego pojęcia „konsultacje” nauczyciela z uczniem.
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.