menu

Przydatne Linki

polecamy

21
Marzec
2022

W biurze poselskim

W dniu 21 marca delegacja w składzie: Radna RM Rybnika Mirela Szutka, Przewodniczący RSOiW w Katowicach Leszek Ordon oraz Hanna Grzelec, Przewodnicząca OM „Solidarności” Oświaty w Rybniku odwiedzili Posła Bolesława Piechę w Biurze Poselskim w Rybniku. Rozmawiali o bolączkach polskiej oświaty, o rażąco niskich wynagrodzeniach pracowników pedagogicznych, a przede wszystkim o niezrealizowanym postulacie powiązania wynagrodzenia nauczyciela ze średnim wynagrodzeniem w gospodarce narodowej […] Rozmowa była merytoryczna i przebiegała w miłej atmosferze. Poseł Bolesław Piecha obiecał zorientować się w temacie, zgodził się, że wynagrodzenia nauczycieli są niskie. Postanowiono, że rozmowy będą w przyszłości kontynuowane. Będziemy informować o nich na bieżąco. Podobne rozmowy toczyły się już w Raciborzu i Katowicach.

Dziękujemy za to, że stale ktoś się o nas troszczy i wciąż podejmuje działania. Czyż nie jest tak, że „gutta cavat lapidem non vi, sed saepe cadendo”?

19
Marzec
2022

Walne Zebranie Delegatów

17 marca 2022 r. odbyło się Walne Zebranie Delegatów. W wyniku wyborów uzupełniających w Zarządzie znalazły się: Sabina Wilim-Mierzwa, Patrycja Mrozek oraz Bożena Słomka.  Gratulujemy!

Przewodnicząca OM NSZZ „Solidarność” Pracowników Oświaty Hanna Grzelec napisała: „Dziękuję wszystkim przybyłym na zebranie […] Uświadomiłam sobie, że w naszej Organizacji są sami fajni ludzie. Mam nadzieję, że mimo tylu niedogodnościom – strajk, pandemia, wojna u naszych sąsiadów – damy radę i wywalczymy to, co nam się należy. Dziękuję członkom Zarządu za pomoc zawsze wtedy, kiedy jej potrzebuję. Dziękuję wszystkim, że jesteście. Pozdrawiam serdecznie.”

 

16
Marzec
2022

Ośrodki w Spale i Jarnołtówku

W sytuacji, w jakiej znalazł się naród ukraiński, każdy stara się pomóc, jak może. Pomaga świat, pomaga Europa, pomaga nasz kraj. Pomagamy w Warszawie, Krakowie, Rybniku i we wszystkich miastach, gminach i wsiach całej Polski. Pomagamy na przejściach granicznych, a niektórzy pomagają nawet na terenie Ukrainy. Solidarność z walczącą Ukrainą skłoniła ludzi do aktywności i pomocy na wielu płaszczyznach.

Zachęcamy do przeczytania reportaży w z solidarnościowych ośrodków w Spale (Savoy, Żbik, Miś) czy Jarnołtówku (Ziemowit), które zmieniły się w ośrodki dla uchodźców. Zamieścił je Tygodnik „Solidarności” Tysol: „Stworzyć namiastkę normalności”, „Solidarność z Ukrainą”.


07
Marzec
2022

List Proksy do Sekretarz Stanu

Szanowna Pani Bogna Janke Sekretarz Stanu w Kancelarii Prezydenta RP

Szanowna Pani Minister,
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” z przykrością zapoznała się z treścią listu skierowaną do nas w sprawie prowadzonych negocjacji pod patronatem Prezydenta RP. 
Skierowane przez nas pismo do Prezydenta RP zawierało wyraźną prośbę o wyznaczenie konkretnego terminu przełożonego spotkania, ustosunkowanie się przez Ministerstwo Edukacji i Nauki do naszego projektu nowego systemu wynagradzania nauczycieli i kontynuację dialogu pomiędzy Związkiem a stroną rządową.  
Wywód w przedmiocie, kto jest patronem, kto obserwatorem, a kto stroną w negocjacjach jest zbędny. W tym miejscu warto zaznaczyć, że wszelkie nasze działania podejmujemy w dobrej wierze, obdarzając Kancelarię Prezydenta zaufaniem.  Wyrażamy nadzieję, że autorytet Pana Prezydenta Andrzej Dudy, jako patrona dialogu społecznego, nie ograniczy się jedynie do delegacji jego przedstawiciela w roli obserwatora, lecz pozwoli stronom powrócić do stołu rozmów.

Z wyrazami szacunku
Ryszard Proksa, Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”

KSOiW_70w_2022 Kanc.Prezydenta ws. negocjacji

04
Marzec
2022

Komunikat Prezydium KSOiW

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania wyraża  podziw  dla narodu ukraińskiego bohatersko broniącego swojej niepodległości i prawa do samostanowienia. 

Informujemy, że w dniu 03.03.2022 r. odbyło się spotkanie Przewodniczącego R. Proksy z Europejską Dyrektor  Związków Zawodowych Branży Edukacyjnej (ETUCE), podczas którego omówiono problemy i wyzwania, jakim  muszą sprostać polscy nauczyciele. Wyraziliśmy oczekiwanie udzielenia pomocy, która będzie niezbędna dla umożliwienia właściwego funkcjonowania  dzieci uciekających z ogarniętej wojną Ukrainy.

(więcej…)

28
Luty
2022

Komunikat Prezydium KSoiW

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” brało udział w spotkaniu konsultacyjnym nt. działań realizowanych w obszarze edukacji w ramach programu „Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego” (FERS), zorganizowanym 24 lutego 2022 r. przez Ministerstwo Funduszy i Pomocy Regionalnej z udziałem przedstawicieli Ministerstwa Edukacji i Nauki. 

Podczas dyskusji przedstawiciele KSOiW zwrócili uwagę na wielokrotnie zgłaszane przez Związek zagrożenia wynikające z realizacji projektu edukacji włączającej, np. likwidację szkół specjalnych, czy pogorszenie warunków pracy pracowników poradni psychologiczno – pedagogicznych. Podkreślono istnienie potrzeby dużego wsparcia dzieci z niepełnosprawnościami w wieku 0 – 6 lat oraz ich rodziców. Poruszono problem braków kadrowych w szkolnictwie zawodowym, a także niskiej jakości świadczonych usług przez instytucje szkolące nauczycieli.

KSOiW zdecydowanie przeciwstawia się prezentowanemu przez MEiN za Komisją Europejską poglądowi, iż szkolnictwo specjalne jest systemem segregacyjnym i izolującym niepełnosprawnych od społeczeństwa. Uważamy, że realizacja europejskiego projektu, poprzez wprowadzenie do polskiego systemu szkolnictwa specjalnego bliżej nieznanych edukatorów i ekspertów może zniweczyć dotychczasowy dorobek kadry nauczycielskiej, ze szkodą dla edukacji dzieci z niepełnosprawnościami.

Monika Ćwiklińska, rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „Solidarność” 

Komunikat 24.02.22

24
Luty
2022

Solidarni z Ukrainą

W imieniu Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, w obliczu rosyjskiej agresji na suwerenną Ukrainę, przesyłamy Narodowi ukraińskiemu wyrazy wsparcia w walce o wolność – czytamy w stanowisku Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.W imieniu Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność”, w obliczu rosyjskiej agresji na suwerenną Ukrainę, przesyłamy Narodowi ukraińskiemu wyrazy wsparcia w walce o wolność – czytamy w stanowisku Prezydium Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność”.

W tym czasie dramatycznej próby, przed jaką stanęła Ukraina, polska Solidarność jest razem z Wami. Wykorzystamy wszelkie możliwości, abyście w tej walce nie pozostali osamotnieni. Tak jak nie pozostawiliśmy Was podczas Euromajdanu, organizując pomoc humanitarną dla ofiar i rannych, tak również dzisiaj możecie na nas liczyć.

Polakom, a szczególnie ludziom Solidarności, nie trzeba tłumaczyć, czym jest wolność. Przeżyliśmy nie tylko rosyjsko-niemiecko-austriackie zabory, ale również niemiecko-rosyjską okupację i sowiecki komunizm. Doskonale wiemy, jak nieobliczalna jest Rosja, rozumiał to również śp. Lech Kaczyński, który po agresji na Gruzję przewidział, jakie dążenia może mieć putinowska Rosja wobec sąsiednich krajów. Dzisiaj z całą bezwzględnością ten scenariusz jest realizowany.

Wzywamy społeczność międzynarodową do ostrej i zdecydowanej reakcji, w tym ekonomicznej, politycznej, informacyjnej i fizycznej izolacji Rosji. Tylko w ten sposób można zmusić Rosję do zaprzestania – powodowanych imperialnymi urojeniami – agresywnych, bandyckich działań.

Za Prezydium KK NSZZ „Solidarność”

Piotr Duda

20
Luty
2022

Związki zawodowe rozczarowane

„Podwyżki dla nauczycieli, wcześniejsze emerytury i podniesienie prestiżu zawodu to tematy, które podejmowane były podczas licznych rozmów przedstawicieli Ministerstwa Edukacji i Nauki ze związkami zawodowymi oraz stroną samorządową. […] Nauczyciele nie pierwszy już raz zastanawiają się, czy składane im obietnice pozostaną bez pokrycia. Związkowcy zaś nie kryją rozczarowania. Co dalej z podwyżkami dla nauczycieli, wcześniejszymi emeryturami i innymi zmianami w Karcie Nauczyciela?”

Minister Czarnek za niezrealizowane podwyżki obarcza winą związki zawodowe. 

„– Nie wiem, skąd taki pomysł, że to my jako związki zawodowe nie dbamy o przyszłość oświaty. Pomysł ministerstwa, polegający na tym, żeby nauczycielom dołożyć więcej godzin do pensum i tym samym zwolnić ponad 50 tys. nauczycieli z pracy, zupełnie nie popycha do przodu polskiej oświaty, wręcz przeciwnie, to destabilizuje pracę nauczycieli. Nauczyciele słysząc o tego typu pomysłach są sfrustrowani, lękają się o swoją przyszłość. My mamy różne pomysły i idee, ale niestety ministerstwo przekonane o tym, że samo najlepiej wie, po prostu nas nie słucha” –  mówi M. Ćwiklińska z Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.

Wszystkie trzy centrale związkowe: Związek Nauczycielstwa Polskiego, KSOiW NSZZ „Solidarność” oraz WZZ „Forum-Oświata” mają wspólne postulaty, na które jednak strona rządowa nie chce się zgodzić. Chodzi o uzależnienie wynagrodzenia nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce krajowej, przywrócenie nauczycielom prawa do wcześniejszej emerytury oraz odrzucenie propozycji Ministerstwa Edukacji i Nauki.

A oto pełna treść artykułu Magdaleny Konczal: w strefaedukacji.pl

17
Luty
2022

Stanowisko Rady KSOiW „S”

Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”  w sprawie przywrócenia art. 88 Karty Nauczyciela

Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” domaga się przywrócenia art. 88 Karty Nauczyciela, dotyczącego możliwości przejścia na wcześniejsza emeryturę. Oczekujemy, że uszanowanie praw nabytych oraz zasady zaufania obywateli do państwa i stanowionego prawa stanie się faktem. Nauczyciele rozpoczynający pracę przed 1999 r. mieli  pewność wynikającą wprost z przepisu ustawy Karta Nauczyciela, że będą mogli skorzystać z możliwości wcześniejszego przejścia na emeryturę. 

Przywrócenie nauczycielom odrębnego miejsca w systemie emerytalnym nie jest szczególnym przywilejem, lecz racjonalnym uznaniem wyjątkowego charakteru tego zawodu i związanych z tym wymagań, tym bardziej, że jako jedyna grupa zawodowa w Polsce nie mają oni żadnej ochrony przedemerytalnej.

Oczekujemy, że wyrażona w ostatnim czasie wola realizacji przedmiotowego postulatu KSOiW NSZZ „Solidarność” przez Ministra Edukacji i Nauki będzie niezwłocznie przekuta w konkretne rozwiązania prawne. 

Ryszard Proksa, przewodniczący

 

P.S. Sporo się dzieje ostatnio w oświacie. Wszyscy się  z tego cieszymy! Zachęcamy do zapoznania się z pozostałymi domumentami i oświadczeniami, jakie pojawiły się w ostatnich dniach:

Stanowisko Rady Sekcji – 16.02.2022
Stanowisko KSOiW w sprawie waloryzacji płac – 09.02.2022
KSOiW_34_2022 MEiN ws. trybu rozliczania godzin ponadwymiarowych
Komunikat 16.02.22 (M.Ćwiklińska – rzecznik prasowy)

16
Luty
2022

Nie o taką oświatę nam chodzi

Problem poziomu oświaty dotyczy całego społeczeństwa, gdyż jego jakość przekłada się na to, w jakiej kondycji jest i będzie nasza Ojczyzna. Niestety, poziom dialogu Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”  z resortowym ministerstwem oraz poziom zrozumienia potrzeb oświaty przez polski rząd pozostawia wiele do życzenia. Dialog ze związkami zawodowymi traktowany jest przez decydentów branży edukacyjnej jako realizacja jednej z wielu formalności stanowienia prawa.

Zamiast rzetelnej debaty na temat statusu zawodowego nauczyciela oraz jego atrakcyjności są powoływane ad hoc zespoły tematyczne w zależności od stopnia niezadowolenia środowiska kolejną zmianą prawa.

Permanentne zmiany przepisów w przedmiocie m.in. uprawień emerytalnych, awansu zawodowego, czasu pracy, ustroju szkolnego, odpowiedzialności dyscyplinarnej i karnej a nawet przepisów podatkowych sprawia, że nauczyciele funkcjonują w niekończącym się stanie zagrożenia. Na poziomie lokalnym dochodzą do tego problemy związane z umowami terminowymi i łączeniem pensum, często w oderwaniu od aspiracji i kwalifikacji danego pedagoga.

Brak standardów dotyczących wyposażenia nauczycieli w odpowiedni sprzęt informatyczny, anachroniczny program nauczania oraz dopychanie kolanem projektu dotyczącego nauczania włączającego sprawia, że z każdym rokiem edukację publiczną będzie wypierało szkolnictwo prywatne.

Trudno przejść obojętnie wobec faktu rozmijania się z prawdą ministra edukacji P. Czarnka, który min. w Radiu Wnet 1 lutego b.r. powiedział, że KSOiW NSZZ „Solidarność”  „nie zgodziła się na 36% podwyżki dla nauczycieli”. Pominął jednak fakt, że podwyżki miałyby nastąpić równolegle ze zwiększeniem pensum o 4 godziny, co skutkowałoby utratą pracy dla ponad 40 tys. nauczycieli oraz pogorszeniem warunków pracy dla pozostałych. Wskutek takich zmian warunki nauki uczniów oraz jakość pracy placówek oświatowych również uległyby pogorszeniu.

W ostatnim półroczu odbyły się dziesiątki spotkań w różnych gremiach. Jednak zmiany, która jest postulowana przez KSOiW NSZZ „Solidarność” od kilku lat i która miała swój wyraz w VI punkcie porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. podpisanego przez ówczesną premier RP,  jak nie było, tak nie ma.

Pani premier Beata Szydło podczas negocjacji mówiła: „ponadto znowu podnosimy konieczność zmiany systemu wynagradzania w oparciu o przeciętne wynagrodzenie w gospodarce narodowej, dlatego domagamy się rozpoczęcia prac w tym zakresie w terminie, który umożliwiłby jego wdrożenie w 2020 r.”. I zapewniam, że podczas negocjacji nie było mowy o zmianie pensum dydaktycznego nauczycieli.

Wydawać się mogło, że jesteśmy o krok od dogadania się w sprawie zasadniczej, którą jest uzależnienie wynagrodzenia nauczycieli od przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Byłaby to gwarancja dobrego poziomu systemu oświaty. Tak jest w wielu państwach europejskich.

Kryzys dotyczący braku popularności zawodu nauczyciela dotyczy wielu państw w Europie, zwłaszcza tych z niskim PKB. W krajach, w których udało się uzależnić wynagrodzenie nauczycieli od wskaźników gospodarczych i utrzymać go na poziomie wyższym od przeciętnego wynagrodzenia, obserwuje się wysoki poziom edukacji. Wskazują na to badania prof. Howarda Stevensona z University of Nottingham.  

Należy zreformować system finansowania oświaty, urealnić go, poszukać nieefektywnie wydawanych pieniędzy i kilka miliardów do systemu dołożyć. Trzeba zmienić system wynagradzania nauczycieli i uczynić szkołę wolną od wpływów politycznych.

Trwanie w systemie edukacyjnym sprzed wieku nie pozwala na zdobywanie przez uczniów kompetencji społeczno-emocjonalnych niezbędnych do optymalnego rozwoju. Szkoła musi odejść od encyklopedyzmu i skupić się na kształtowaniu zdolności do twórczego uczenia się. Absurdem jest wymaganie tego samego od wszystkich w tym samym czasie.

Psycholodzy krzyczą, że mózg uczy się najlepiej w stanie ekscytacji. Należy spersonalizować proces nauczania. Uczniowie muszą przestać się bać popełniania błędów. Badania pokazują, że prawie 40 % nastolatków jest w złej kondycji psychicznej. Należy zmniejszyć presję, zaprzestać permanentnego oceniania, które wywiera piętno na długie lata, niekiedy całe życie. Zaniedbania sięgają czasów PRL. Aktualnie trwa proces przerzucania odpowiedzialności z rządu na samorządy i odwrotnie.

Konsolidacja społeczeństwa wokół tematu oświaty i kierowanie się zdrowym rozsądkiem muszą krok po kroku doprowadzić do niezbędnych zmian, które w konsekwencji podniosą poziom polskiej oświaty.

Uporczywe i bezrefleksyjne próby zmian dotyczące pragmatyki zawodowej nauczycieli forsowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki od maja ubiegłego roku, nie służą rozwojowi oświaty ani poprawie poziomu pracy polskich szkół.

Po pierwszej z nich KSOiW NSZZ „Solidarność” zorganizowała 1 lipca 2021 r. pikietę, podczas której zaprotestowaliśmy przeciwko, nie bójmy się użyć tego słowa, wykorzystaniu 600 tysięcznej armii nauczycieli, głównie kobiet, które po około 30 latach źle opłacanej pracy, po wprowadzeniu „pakietu ministerialnego” nie będą miały gdzie dopracować do emerytury lub co najmniej będą narażone na brak stabilnej sytuacji na kilka lat przed emeryturą. Jest to tym bardziej dotkliwe, że nauczyciele jako jedyna grupa zawodowa nie mają ochrony wieku przedemerytalnego. Przypominam koalicji rządzącej, że emigrowanie w poszukiwaniu pracy do dużych miast w wieku 50+ jest bardzo trudne. Alternatywą dla kobiet 55+ jest skorzystanie ze świadczeń kompensacyjnych, co jest równoznaczne z pobieraniem niskiej emerytury. Przy zarobkach około 3.500zł. na rękę, jest się czego bać.

Niestety, zamiast refleksji i opamiętania, we wrześniu minionego roku pojawił się nowy projekt ministerialny, a w nim propozycje zwiększenia etatu o 4 godziny oraz 8 godzin tzw. dostępności nauczyciela w szkole. Zwiększenie pensum (liczby godzin przy tablicy) o 4 godziny czyli około 20% spowodowałaby, że średnio właśnie dla tych 20% nauczycieli nie byłoby pracy. W rzeczywistości już teraz w wielu szkołach dyrektorzy łamią sobie głowę nad problemem zabezpieczenia pełnego wymiaru czasu pracy dla nauczycieli. Nawet bez podnoszenia pensum często będzie to niemożliwe, gdyż mamy do czynienia z niżem demograficznym oraz dodatkowo, od września 2022 r., zmniejszeniem liczby oddziałów w szkołach ponadpodstawowych, spowodowanym próbą usytuowania sześciolatków w szkole przed kilku laty.

Warunki pracy nauczycieli, to warunki uczenia się uczniów.

Gdyby partia rządząca zdecydowała się rzeczywiście zadbać o potrzeby uczniów i nauczycieli, podpowiadam, że mogłaby zwiększyć dostępność nauczycieli dla dzieci redefiniując pojęcie pensum i wzorem fińskim spowodować realną dostępność nauczyciela, np. dla ucznia, który dezorganizuje lekcję. Tam rozwiązane jest to w ten sposób, że dziecko, które z jakichś powodów nie chce brać udziału w lekcji, jest przejmowane przez innego nauczyciela. Nauczyciel taki pomaga uczniowi w dostosowaniu się do zasad, przeprowadza z nim lekcję, sprawdza stan dotychczasowej wiedzy.

Aktualizacja umiejętności i wiedzy nauczycieli jest koniecznością. Ich doskonalenie zawodowe powinno być zorganizowane w ramach pensum. Aktualnie pedagodzy, w dużej mierze za własne pieniądze, często w soboty i niedziele, doskonalą swój warsztat, a czasami niczego nie doskonalą, a jedynie zasilają portfel różnych instytucji mnożących się wokół oświaty jak grzyby po deszczu (poprzednia minister A. Zalewska obiecywała, że tylko afiliowane przez ministerstwo instytucje będą mogły szkolić nauczycieli).

W środowisku nauczycieli należących do NSZZ „Solidarność” żywe były nadzieje, że wspólny dla nauki i oświaty minister zajmie się na poważnie tematem kształcenia pedagogów. Zostały co prawda wprowadzone zmiany programowe na uczelniach, ale w rzeczywistości, żeby odpowiedzieć na potrzeby wymagań cywilizacyjnych, należy przemodelować system kształcenia nauczycieli, a przede wszystkim uczynić ten zawód atrakcyjnym finansowo. Na to jednak potrzeba kwot rzędu kilkunastu miliardów oraz dużo odwagi i rozwagi, a nie demagogii i dezinformacji.

Proponowane przez Ministerstwo Edukacji i Nauki wprowadzenie tzw. godzin dostępności nauczycieli czyli przebywania w szkole dodatkowych osiem godzin, nie poprawi jakości kształcenia i wychowania, gdyż polskie szkoły nie są przystosowane do tego, żeby nauczyciele efektywnie mogli w nich wykonywać swoją pracę poza pensum. Nie ma wolnych pomieszczeń, stanowisk pracy, odpowiedniej ilości sprzętu IT. Z raportu NIK wynika, że nauczyciele sami organizują sobie również podstawowe narzędzia pracy – papier, przybory do pisania, pomoce dydaktyczne, laptopy itp.

Nie ma jasno określonych standardów w oświacie, w szczególności określenia warunków pracy, wyposażenia stanowisk pracy, zakresu obowiązków nauczycieli zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach, a także ustalenia maksymalnej liczby uczniów w klasach każdego typu szkół.

Z przeprowadzonych przez Instytut Badań Edukacyjnych badań na temat czasu pracy nauczycieli wynika, że nauczyciele w Polsce pracują ponad 46 godzin tygodniowo. Dla zobrazowania-  polonista sprawdza wypracowanie jednej z klas. Policzmy- uczniów 30 x 4 strony wypracowania = 120 stron do przeczytania. Najpierw trzeba rozszyfrować tekst w związku z poziomem pisma (pierwsze czytanie), następnie poprawić różnego typu błędy (drugie czytanie), zastanowić się nad ogólnym sensem przekazu (trzecie czytanie). To już 120 x 3 czyli trzysta sześćdziesiąt stron. Teraz należy napisać recenzję tak, żeby uczeń mógł następnym razem uniknąć błędów i wystawić ocenę (najlepiej, żeby była ona obiektywna a zarazem motywująca). Czy to możliwe? To pytanie pozostawiam retorycznym. Wyliczenia dotyczą jednej klasy. Poloniści zazwyczaj uczą cztery. Plusem jest to, że maja szansę poznać i zapamiętać uczniów. Inaczej np. chemicy, którzy uczą np. 12 klas (12 klas x 30 = 360 uczniów). Konia z rzędem temu, kto doradzi, jak w tej sytuacji można indywidualizować nauczanie. I tu aż się prosi nauczanie tematyczne, modułowe. Można o tym poczytać w szeroko dostępnej wiedzy dotyczącej przywoływanego już modelu fińskiego.

Nie było, bo nie mogło być zgody KSOiW NSZZ „Solidarność”  na proponowane zmiany w oświacie, które miały się sfinansować same – nauczyciele mieli pracować więcej i więcej zarabiać. Tyle, że nauczyciele więcej pracować nie powinni, a przynajmniej, nie w takich warunkach.

Dodatkowo projektowano min. zabrać nauczycielom znaczną część funduszu socjalnego, okroić dodatek wiejski i zmniejszyć wydatki z kilku innych paragrafów. Wielu nauczycieli pracowałoby na niepełnych etatach i zarabiało mniej niż do tej pory. Szczęściarze urodzeni w odpowiednich latach mogliby odejść na ewentualną emeryturę z art. 88 (po 30 latach pracy). Wielu byłoby zwolnionych. Wszyscy skłóceni. Niełatwa decyzja, kto ma zostać, kto ma odejść i często nie przez nauczycieli i nie przez dyrektorów podejmowana.

Wszyscy znamy lokalne układy.

Osobną kwestią jest 100-tysięczna grupa nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej. Czyżby mieli uczyć swoją klasę i około 20 % drugiej? Pole manewru dla tej grupy jest bardzo ograniczone.

Jeśli przyjąć za medialnymi informacjami, że 60 % szkół stanowią te do 100 uczniów, to łatwo sobie wyobrazić jak wyglądałaby sytuacja nauczycieli po zwiększeniu etatów. Jeśli już decydujemy się na „nauczycieli wędrujących”, to pomyśleć trzeba o zabezpieczeniu pieniędzy na dojazdy itd.

Wyrazem protestu przeciwko polityce MEiN było podjęcie 19 października  2021 r. decyzji o przekształceniu się Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” w Sztab protestacyjny i podjęcie szeregu akcji informacyjnych i ostrzegawczych, efektem których były mediacje, na które zostaliśmy zaproszeni przez Prezydenta RP. Zgodnie z potrzebami środowiska, które reprezentujemy oraz realizowaną przez KSOiW długofalową polityką, mediacje dotyczyć miały realizacji VI punktu Porozumienia.

Niestety, zamiast obiecanych propozycji powiazania wynagrodzeń z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej, otrzymaliśmy propozycję, która tylko w tytule informowała o powiązaniu wynagradzania nauczycieli z przeciętną płacą w gospodarce. W rzeczywistości uporczywie forsowała zwiększenie pensum nauczyciela o min. 4 godziny.

Niebezpieczeństwo zostało zażegnane! Obroniliśmy miejsca pracy! Ministerstwo wycofało się z projektowanych zmian. Czas rozpocząć prace w kierunku naprawy systemu oświaty i przywrócenia godności zawodu nauczyciela.

Konieczne są:

  • Natychmiastowe działania zmierzające do zapewnienia godnych podwyżek wynagrodzeń nauczycieli z wyrównaniem od 1 stycznia 2022 r.
  • Doraźna pomoc szkołom w bardzo trudnym czasie kolejnych fal pandemii. W tym zrozumienie i docenienie roli nauczycieli oraz zastosowanie mechanizmów rekompensujących grupie zawodowej, która jest w sposób szczególny narażona na utratę zdrowia (kilkakrotnie zmieniające się kontakty 45 min. z grupą 30-osobową; w klasach młodszych ciągły kontakt bezpośredni).
  • W dalszej perspektywie należy dążyć do zjednoczenia wszelkich środowisk związanych z oświatą w celu wypracowania projektu dla jej rozwoju

Jestem przekonana, że każdy krok w celu uświadomienia społeczeństwu jak naprawdę wygląda praca nauczycieli w Polsce, z jakimi problemami się mierzą i w jakich realiach próbują rzetelnie realizować swoje zadania przekazywania wiedzy, opieki i wychowania, może być pierwszym krokiem do poprawy polskiej oświaty.

Agata Adamek, Sekretarz KSOiW NSZZ „Solidarność”

Źródło: solidarność.org.pl

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.