menu

Przydatne Linki

polecamy

10
Grudzień
2021

Kolejne posiedzenia… My czekamy na realne rozwiązania.

W dniu 8 grudnia 2021 r. odbyło się posiedzenie Zespołu ds. usług publicznych Rady Dialogu Społecznego, w którym Krajową Sekcję Oświaty i Wychowania reprezentowała Monika Ćwiklińska. W trakcie dyskusji M. Ćwiklińska zwróciła uwagę na konieczność waloryzacji płac nauczycieli od stycznia 2022 r. ze względu na wzrost cen i szybko rosnącą inflację. Podkreśliła, że stały problem wysokości wynagrodzeń jest konsekwencją braku wprowadzenia systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce od 2020 r., zgodnie z Porozumieniem z 2019 r. Przypomniała również, że od wielu lat KSOiW postuluje zmianę systemu finansowania oświaty oraz wyraźne rozdzielenie zadań na rzecz edukacji między rząd i jednostki samorządu terytorialnego.

Komunikat 08.12.21

„Solidarność” sprzeciwia się wprowadzaniu „podwyżek dla nauczycieli” kosztem utraty 40 tys. miejsc pracy.

Artykuł: Tysol 
Portal Samorządowy

08
Grudzień
2021

Konieczna waloryzacja płac

7 grudnia Minister Edukacji i Nauki spotkał się z przedstawicielami trzech central związkowych. Naszą Sekcję reprezentowali: przewodniczący Ryszard Proksa, wiceprzewodniczący Zbigniew Świerczek, Jerzy Ewertowski i Monika Ćwiklińska. Przewodniczący podkreślił, że KSOiW stanowczo sprzeciwia się wprowadzaniu podwyżek wynagrodzeń nauczycieli kosztem utraty ponad czterdziestu tysięcy miejsc pracy i zwiększania pensum. Po raz kolejny postulował przywrócenie art. 88 Karty Nauczyciela w ramach ochrony praw nabytych. Przypomniał również, że domagamy się wprowadzenia standardów w oświacie, w szczególności określenia warunków pracy, wyposażenia stanowisk pracy, zakresu obowiązków nauczycieli zatrudnionych na poszczególnych stanowiskach, a także ustalenia maksymalnej liczby uczniów w klasach każdego typu szkół. Przedstawiciele KSOiW zwrócili uwagę na konieczność waloryzacji płac nauczycieli od stycznia 2022 roku.

Linki:
Portal Samorządowy
Komunikat Prezydium KSOiW – 07.12.21

02
Grudzień
2021

Czy będzie zgoda na wcześniejsze emerytury?

Ryszard Proksa i Jerzy Ewartowski z Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” na Konferencji prasowej 2 grudnia 2021 r. konferencji prasowej przedstawili aktualny stan rozmów z rządem.

„Za nami trzecia tura roboczych rozmów. […] Dzisiaj przedstawiliśmy wstępne wyliczenia finansowe, ile by kosztowała propozycja Ministerstwa Edukacji i Nauki i ile by kosztował nasz system. Najtrudniejszy problem stanowią dwa tematy – pieniądze i czas pracy nauczyciela. […]  Najważniejsza konkluzja z dzisiejszego spotkania jest taka, że oprócz wyliczeń zaczniemy rozmowę nie w tym zespole prezydenckim, tylko siódmego grudnia spotyka się zespół trójstronny – wszystkie centrale związkowe z Ministerstwem Edukacji. Na dziś bardzo optymistyczna informacja jest taka, że mamy zgodę Ministerstwa na przywrócenie artykułu 88 Karty Nauczyciela mówiącego o możliwości wcześniejszego odejścia na emeryturę nauczycieli, bez żadnych warunków wstępnych zmiany pensum itp. Z tego przywileju mogą skorzystać wszyscy nauczyciele, którzy zostali zatrudnieni do 1999 r. To jeden z ważniejszych postulatów, który jednak nie rozwiązuje najważniejszego problemu realizacji.”

Konferencja prasowa
Tysol


24
Listopad
2021

Po spotkaniu w Belwederze

Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” informuje, że 23 listopada 2021 r. w Belwederze odbyło się spotkanie przedstawicieli KSOiW ze stroną Ministerstwa Edukacji i Nauki. Rozmowy toczyły się pod patronatem Prezydenta RP, którego reprezentowała Sekretarz Stanu pani Bogna Janke oraz Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” reprezentowanej przez zastępcę przewodniczącego Bogdana Kubiaka. Przewodniczący Ryszard Proksa, wiceprzewodniczący Zbigniew Świerczek, Jerzy Ewertowski, Agata Łyko i Jarosław Lange rozmawiali z przedstawicielami MEiN z ministrem Przemysławem Czarnkiem i wiceministrem Dariuszem Piontkowskim na czele.

Każda ze stron przedstawiła i uargumentowała swoje stanowisko dotyczące realizacji VI. Punktu Porozumienia z 2019 r. KSOiW oczekuje od ministerstwa przedłożenia konkretnej propozycji powiązania płacy nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej podczas kolejnego spotkania, które zapowiedziano na 30 listopada 2021 r.

Ryszard Proksa, Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” 

Komunikat Prezydium KSOiW 23.11.21
Artykuł biznes.interia.pl

22
Listopad
2021

W walce z biurokracją…

„Ministerstwo Edukacji i Nauki, we współpracy z kuratorami oświaty, przygotowało zestawienie przykładów dotyczących tworzenia w szkołach dokumentacji niewymaganej przepisami prawa. Udostępniając ten materiał mamy nadzieję, że posłuży on pracownikom jednostek systemu oświaty do zweryfikowania potrzeby kontynuowania dotychczasowej praktyki nadmiernego „generowania” dokumentów.
Zestawienie przykładowych dokumentów tworzonych w szkołach i placówkach (niewymaganych przepisami prawa):
  1. Sprawozdania (cykliczne, np. comiesięczne) lub arkusze monitorowania realizacji programów nauczania przedmiotów (uwzględniających podstawę programową).
  2. Uzasadnienia do wyboru podręczników i programów.
  3. Sprawozdania z ilościowej realizacji godzin wynikających z ramowych planów nauczania.
  4. Rozkłady materiałów.
  5. Plany wynikowe.
  6. Klasowe plany pracy wychowawczo-profilaktycznej (zdarzają się również plany pracy wychowawczej z poszczególnych poziomów klas)
  7. Sprawozdania z realizacji przyjętego klasowego planu pracy wychowawczo-profilaktycznej.
  8. Sprawozdania wychowawców klas (śródroczne lub roczne) z podejmowanych działań z klasą.
  9. „Cząstkowe” sprawozdania (np. co miesiąc, pół roku) z realizacji planu rozwoju zawodowego, składane dyrektorowi szkoły oraz opiekunowi stażu dokumentacja potwierdzająca realizację poszczególnych działań nauczyciela.
  10. Wykaz szkoleń nauczyciela.
  11. Raporty z lekcji przeprowadzonych w czasie nauki zdalnej (temat lekcji, data, klasy, liczba uczniów, zrzuty ekranów, zdjęcia z platform komunikacyjnych).
  12. Scenariusze/konspekty zajęć obserwowanych przez dyrektora.
  13. Raporty z analizy wyników nauczania.
  14. Sprawozdania wychowawcy klasy.
  15. Teczki wychowawców klas często jest to powielanie dokumentacji pedagoga.
  16. Zeszyty zachowania uczniów.
  17. Sprawozdania (półroczne i roczne) z pracy dydaktyczno-wychowawczej (np. wychowawcy, biblioteki, świetlicy szkolnej itp.)
  18. Plany pracy nauczycieli przedszkola (roczne, miesięczne i tygodniowe).
  19. Programy i opisy zajęć ponadobowiązkowych (ukierunkowanych na rozwój uczniów, np. dydaktyczno-wyrównawczych, kół zainteresowań) dołączanie do dziennika zajęć szczegółowego programu i opisów prowadzonych zajęć (oprócz tematów).
  20. Sprawozdania dotyczące realizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, kół zainteresowań.
  21. Diagnozy dotyczące różnorodnych obszarów działalności szkoły/placówki – tworzenie arkuszy ankiet, opracowywanie wyników ankietowania.
  22. Sprawozdania dotyczące organizowanych imprez i uroczystości szkolnych, zadań dodatkowych nauczyciela, konkursów, zawodów, projektów szkolnych itp.
  23. Dokumentacja dotycząca konkursów szkolnych.
  24. Dziennik biblioteki.
  25. Instrukcje przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (dot. egzaminu ósmoklasisty i maturalnego).
  26. Diagnozy i analizy kompetencji i osiągnięć uczniów, często w rezultacie tych diagnoz nie formułuje się wniosków lub formułuje się wnioski uogólnione bez wpływu na planowanie dalszych działań.
  27. Sprawozdania/raporty ze sprawdzianów „dyrektorskich”, testów kompetencji, badań diagnostycznych, próbnych egzaminów itp.
  28. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  29. Sprawozdania z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  30. Dublowanie w dokumentacji w zakresie organizacji kształcenia specjalnego informacji zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w IPET-ach i ich modyfikacjach oraz w WOPFU-ach powielane są informacje zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
  31. Teczki uczniów ograniczenie do prowadzenia indywidualnych teczek uczniów wyłącznie dla dzieci/uczniów wskazanych w § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
  32. Regulaminy dotyczące oceniania, np. przedmiotowe systemy oceniania, kryteria oceniania zachowania ucznia (punktowe, algorytmy, wzory służące do ustalania ocen zachowania), regulamin oceniania z zapisami dotyczącymi średniej ważonej)
  33. Regulaminy przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (np. instrukcja przygotowywania, organizacji i przebiegu przeprowadzania egzaminu maturalnego).
  34. Regulamin ucznia prawa i obowiązki ucznia (to powinny zostać określone w statucie nie w osobnym dokumencie).
  35. Regulamin korzystania z biblioteki.
  36. Regulamin dokonywania oceny pracy nauczyciela.
  37. Procedura dotycząca usprawiedliwiania nieobecności uczniów.
  38. Arkusze samooceny nauczyciela.
  39. Karty ewaluacji pracy własnej nauczyciela.
  40. Plany i/lub protokoły z zebrań wywiadówek i innych spotkań z rodzicami.
  41. Zeszyty korespondencji z rodzicami.
  42. Wzory oświadczeń rodziców o zapoznaniu z poszczególnymi dokumentami szkoły.
  43. Sprawozdania dotyczące współpracy z rodzicami. Sprawozdania dotyczące współpracy ze środowiskiem lokalnym.
  44. Inna sprawozdawczość nauczycieli.
  45. Sprawozdania opisujące wszystko, co nauczyciel robił w danym roku szkolnym, np. wycieczki, formy doskonalenia, plany na przyszłość itp.
  46. Sprawozdania wychowawców klas, bibliotekarza, pedagoga, psychologa, logopedy.
  47. Sprawozdania dotyczące pełnionych przez nauczycieli dodatkowych funkcji np. opiekuna samorządu, opiekuna wolontariatu.
  48. Sprawozdania z przeprowadzanych konsultacji z uczniami.
  49. Zestawienia i statystyki dotyczące oceniania i frekwencji uczniów – informacje te zawarte są w dziennikach lekcyjnych i dziennikach zajęć.
  50. Cykliczne sprawozdania dotyczące spotkań i pracy zespołów nauczycielskich (miesięczne, kwartalne, półroczne) – przedmiotowych, zadaniowych, klasowych (nauczycieli uczących w danym oddziale).”
18
Listopad
2021

Stanowisko RKSOiW z 17.11

(fot. PAP/B.Zborowski)

„Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” uznaje spotkanie Przewodniczącego NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy i Przewodniczącego KSOiW Ryszarda
Proksy z Prezydentem RP Andrzejem Dudą, premierem Mateuszem Morawieckim oraz ministrami resortu edukacji Przemysławem Czarnkiem i Dariuszem Piontkowskim w dniu 15 listopada br. za rozpoczęcie merytorycznych rozmów na temat realizacji VI punktu Porozumienia zawartego 7 kwietnia 2019 roku. Wyrażamy nadzieję, że prowadzenie rozmów na tym poziomie, doprowadzi do wypracowania systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej i zakończy się wywiązaniem przez obóz Zjednoczonej Prawicy z zobowiązania udzielonego NSZZ „Solidarność” w tym zakresie.

Rada Krajowa Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” wraz z Przewodniczącym KSOiW Ryszardem Proksą opublikowała swoje stanowiska:

Stanowisko RSKSOiW ws. spotkania 17.11.21
Stanowisko RSKSOiW ws. sytuacji na granicy RP 17.11.21
Stanowisko RSKSOiW ws. edukacji włączającej 17.11.21
Komunikat Sztabu protestacyjnego 17.11.2021

15
Listopad
2021

Spotkanie w Pałacu Prezydenckim

W odpowiedzi na prośbę Przewodniczącego Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotra Dudy, 15 listopada br. Prezydent Andrzej Duda rozmawiał w Pałacu Prezydenckim z przedstawicielami rządu i oświatowej „ Solidarności” na temat realizacji porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego m.in. zmian w systemie wynagradzania i poprawy warunków pracy nauczycieli.
W spotkaniu stronę rządową reprezentował premier Mateusz Morawiecki, minister Przemysław Czarnek oraz wiceminister  Dariusz Piontkowski, a stronę związkową Szef KK NSZZ „Solidarność” Piotr Duda oraz przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa.
Strony oceniły, że Porozumienie w większości punktów zostało zrealizowane. Pozostał punkt VI. Porozumienia, którego realizacja będzie przedmiotem dalszych rozmów z udziałem przedstawiciela Prezydenta RP już w przyszłym tygodniu.

(źródło: K.Maj/KPRP)

11
Listopad
2021

Obchody Święta Niepodległości

W Rybniku, podobnie jak w wielu miastach, obchodziliśmy odzyskanie przez Polskę niepodległości. Było uroczyście, świątecznie, rodzinnie i … słonecznie. Nasza Organizacja, jak co roku, obecna: najpierw w rybnickiej Bazylice, później na płycie rynku. Dziękujemy niezawodnemu Pocztowi Sztandarowemu oraz Koleżankom i Kolegom za obecność.

Galeria (rybnik.com)

10
Listopad
2021

Komunikat Sztabu protestacyjnego

Sztab protestacyjny Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” podczas spotkania w dniu 5 listopada podsumował dotychczas prowadzoną akcję informacyjną dotyczącą postulatów sekcji oraz propozycji zmian w pragmatyce zawodu nauczyciela przedstawionych przez MEiN 21 września. Odniesiono się również do opinii sekcji na temat informacji przekazanej przez ministerstwo w formie prezentacji 22 października w czasie spotkania Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty.
Podkreślono, że najważniejszym postulatem KSOiW jest realizacja Porozumienia z 2019 r. i wypracowanie systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Jego spełnienie powinno poprzedzić rozmowy w sprawie koniecznych kompleksowych zmian w całym systemie oświaty. Sztab uzależnia podjęcie kolejnych decyzji od wyników działania Komisji Krajowej i rozmów prowadzonych z Rządem RP.

Monika Ćwiklińska, rzecznik prasowy KSOiW NSZZ „Solidarność”

Komunikat 05.11.21
KSOiW_413w_2021 MEiN opinia dot. propozycji z 22.10.2021

05
Listopad
2021

Zwiększenie dodatku motywacyjnego

Jak już wiemy, rybnickim nauczycielom zostanie podwyższony dodatek motywacyjny.
Jednorazowo (z okazji świąt?) dostaniemy w grudniu 2021 r. średnio po 500 zł na etat. W następnych miesiącach dodatek będzie podwyższony o 25% w stosunku do lat ubiegłych.

„W roku 2021 do wyliczenia kwoty przewidzianej na dodatki motywacyjne  w planie wydatków danej jednostki oświatowej przyjęto zasadę, że jest to 1 zł x liczba nauczycieli pełnozatrudnionych miesięcznie. Przyjęcie powyższej kwoty było związane z faktem, że wydatki ponoszone na funkcjonowanie oświaty nie znajdują proporcjonalnego pokrycia w przekazywanej miastu subwencji. Pomimo trudnej sytuacji finansowej, w sierpniu br. zapadła decyzja o zwiększeniu od września środków na dodatki motywacyjne do wysokości średnio 60 zł dla pełnozatrudnionych nauczycieli w danej jednostce.”

Czytamy dziś o tym w rybnickich aktualnościach (rybnik.eu) oraz na stronie Dziennika Zachodniego.

Radny Miasta Marek Florczyk podzielił się od razu tą radosną informacją w social mediach:


« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.