menu

Przydatne Linki

polecamy

09
Grudzień
2024

Opinia – ramowe plany nauczania dla publicznych szkół

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania ocenia negatywnie projekt rozporządzenia; zastrzeżenia poniżej:

 

1)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w ramach dbania o zdrowie psychofizyczne uczniów, w szkole podstawowej w klasach IV-VIII w okresie nauczania zostanie zwiększona o 5 godzin w okresie nauczania,

 

2)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem łączna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziałach przysposabiających do pracy organizowanych w klasie VII i VIII szkoły podstawowej w okresie nauczania zostanie zwiększona o 2 godziny,

 

3)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia zostanie zwiększona o 2 godziny w cyklu nauczania,

 

4)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem proponuje się, aby nowy przedmiot edukacja zdrowotna był realizowany obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia, przy czym w odniesieniu do uczniów ww. szkół, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia w roku szkolnym 2024/2025, nowy przedmiot będzie obowiązkowo realizowany w klasach II i III,

 

5)     Według MEN nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, biologia i wychowanie fizyczne oraz psychologowie będą mogli nauczać przedmiotu edukacja zdrowotna. Żaden z nauczycieli wymieniony w rozporządzeniu nie posiada specjalistycznej wiedzy z zakresu wiedzy, który zawiera podstawowa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna. Najbardziej zbliżone kwalifikacje posiadają nauczyciele do przedmiotu WDŻ, choć i tak program ich studiów nie obejmował treści, które są ujęte w podstawie programowej ww. przedmiotu. Pozostali nauczyciele wskazani w rozporządzeniu mają niewystarczającą wiedzę do przedmiotu, który tak holistycznie traktuje materię opisaną w podstawie programowej przedmiotu edukacja zdrowotna. Ujmując rzecz delikatnie, brak jest kadry pedagogicznej przygotowanej do nauczania edukacji zdrowotnej, a eksperymentowanie na żywym organizmie, czyli uczniach, nie może przynieść pozytywnych skutków.

 

6)     Według MEN nauczyciele uczący edukacji zdrowotnej będą mieć możliwość uczestniczenia w szkoleniach doskonalących organizowanych przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. Ponadto nauczyciele będą mogli również uczestniczyć w kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, finansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. W naszym przekonaniu tak ogólnie nakreślony plan nie gwarantuje solidnych podstaw merytorycznych dla przyszłych nauczycieli – studia psychologiczne, komponent edukacji zdrowotnej, trwają pięć lat! Propozycja MEN w zakresie szkolenia nauczycieli na kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna jest niewystarczająca. Obecnie żaden poważny ośrodek akademicki nie przygotował programu studiów edukacji zdrowotnej ani też żadnego kursu w tym zakresie. Ponadto pragniemy zauważyć, że studiów podyplomowych nie można zrealizować w 7 miesięcy, a tyle pozostało do zakończenia roku szkolnego 2024/2025. Oznacza to, że MEN skazuje szkoły i uczniów na eksperymentowanie w tak wrażliwej sferze.

 

7)     Zrezygnowano z obowiązku realizowania przez uczniów technikum jednego z przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I technikum, przy czym jednocześnie zaproponowano dodanie lit. d w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia (§ 1 pkt 1 lit. a projektu rozporządzenia), aby ww. przedmiot mógł być realizowany jako zajęcia edukacyjne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, nie spowoduje to zrównoważenia liczby godzin na obecnym i przyszłym etapie edukacyjnym, z uwagi na fakt, że każdy uczeń może wybrać przedmiot w ramach godzin do dyspozycji dyrektora,

 

8)     Liczba godzin edukacji obywatelskiej wydaje się niewystarczająca ze względu na treści zawarte w podstawie podstawowej, przy tak szerokim podejściu do tematu, nie jest pewne czy uda się zrealizować w przewidzianej liczbie godzin – ujętej w ramowym planie nauczania – ww. podstawę programową.

 

9)     Takie przedmioty jak: filozofia, plastyka, muzyka, język łaciński lub kultura antyczna, dotychczas realizowane obowiązkowo w klasie I technikum w wymiarze 1 godziny tygodniowo, powinny nadal być obowiązkowe, a nie jak proponuje MEN nieobowiązkowe (z godzin dyrektorskich). Przedmioty te kształtują naszą kulturę, rozwijają świadomość wartości i umiejętności humanistyczne, a także wpływają na poziom wrażliwości społeczeństwa, na czym powinno nam zależeć w obecnych czasach.

 

Jednocześnie wskazujemy, że MEN nie wzięło pod uwagę faktu, że nauczyciele są zatrudniani na cały rok szkolny i w związku z tym organizacja zajęć z danego przedmiotu do końca stycznia skutkować będzie w szkole podstawowej zmianą warunków pracy i płacy, co naraża pracodawcę na komplikacje organizacyjne.

 

Pozytywnie oceniamy dodanie w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia ze względu na możliwość tworzenia w liceach ogólnokształcących i technikach nowych oddziałów, tj. oddziałów o profilu mundurowym zgodnie z art. 28aa ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;

     

W imieniu Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność”

Krzysztof Wojciechowski

09
Grudzień
2024

Świąteczne świadczenia dla pracowników szkół – kiedy są opodatkowane?


Święta to czas radości, ale także pytań o zasady opodatkowania świadczeń dla pracowników. Paczki czy pomoc materialna mogą być zwolnione z podatku dochodowego (PIT) lub podlegać opodatkowaniu, w zależności od kilku czynników:

📌 1. Źródło finansowania:

🔵Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS): Świadczenia finansowane z ZFŚS mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego, o ile spełniają określone kryteria.
🔵 Środki pracodawcy: Jeśli finansowanie pochodzi z budżetu pracodawcy, świadczenia są traktowane jako przychód pracownika i podlegają PIT oraz oskładkowaniu ZUS.

📌 2. Rodzaj świadczenia:
🔵Świadczenia rzeczowe (np. paczki świąteczne): Jeśli są finansowane z ZFŚS i nie przekraczają 1️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ zł rocznie są zwolnione z PIT. Przekroczenie limitu oznacza opodatkowanie nadwyżki. Uwaga! Bony i talony nie korzystają ze zwolnienia.
🔵Świadczenia pieniężne: Podobne zasady jak w przypadku świadczeń rzeczowych – zwolnienie do określonego limitu.

📌 3. Kryterium socjalne:
Świadczenia z ZFŚS muszą uwzględniać sytuację życiową, rodzinną i materialną pracowników. Brak zastosowania tego kryterium może oznaczać, że świadczenie zostanie uznane za przychód podlegający opodatkowaniu.

📌Podsumowanie:
Paczki i pomoc materialna mogą być zwolnione z podatku, jeśli spełnione są określone warunki: finansowanie z ZFŚS, limity kwotowe oraz zastosowanie kryterium socjalnego. W przeciwnym razie świadczenia te podlegają PIT i oskładkowaniu. 

06
Grudzień
2024

propozycja podwyżek dla nauczycieli

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” zaproponowała zwiększenie standardu finansowego A do 10 340 zł na ucznia, co stanowiłoby 15% podwyżkę w porównaniu z propozycją rządu wynoszącą 9477 zł. Dodatkowe środki miałyby umożliwić samorządom sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń nauczycieli o 15% od stycznia 2025 roku.

Cały artykuł dostępny tutaj.

05
Grudzień
2024

Dofinansowanie do okularów dla pracowników szkoły

W ramach obowiązków związanych z BHP w szkole dyrektor musi zapewnić określonym pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok. Zwykle w tym celu pracownikom przyznaje się dofinansowania okularów lub szkieł. W artykule wyjaśniamy, komu i na jakich zasadach przysługuje dofinansowanie okularów.

Podstawą prawną tego obowiązku jest § 8 ust. 2 w związku z § 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973).

Zapraszamy do lektury artykułu dostępnego tutaj.

03
Grudzień
2024

dodatek za trudne warunki pracy

Nauczycielom prowadzącym zajęcia indywidualne z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługuje dodatek za trudne warunki pracy.

📌Podstawa prawna:

Zgodnie z § 8 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, za pracę w trudnych warunkach uznaje się m.in. prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.

❓Wysokość dodatku:

Wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku za trudne warunki pracy określa organ prowadzący szkołę w drodze regulaminu, zgodnie z art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Oznacza to, że konkretne stawki mogą różnić się w zależności od ustaleń lokalnych władz oświatowych.
W praktyce najczęściej wysokość dodatku wynosi 20% wynagrodzenia zasadniczego.

📍Miejsce realizacji zajęć:

Dodatek przysługuje nauczycielowi bez względu na miejsce prowadzenia zajęć indywidualnych z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Może to być:

1️⃣Dom ucznia: Tradycyjna forma nauczania indywidualnego.
2️⃣Zdalnie: Z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
3️⃣ Na terenie szkoły: Od 6 grudnia 2024 r. nauczanie indywidualne może być organizowane także w szkole, na wniosek rodziców dziecka lub pełnoletniego ucznia.

❗Ważne:

📌Dodatek za trudne warunki pracy przysługuje nauczycielowi prowadzącemu indywidualne nauczanie ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego niezależnie od formy i miejsca realizacji tych zajęć. Przepisy nie wprowadzają w tym zakresie żadnych ograniczeń.

📌W przypadku niewypłacania należnego dodatku, nauczyciel ma prawo domagać się jego wypłaty wraz z wyrównaniem za okres, w którym dodatek nie był przyznawany. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym stały się wymagalne.

📣Szczegółowe warunki przyznawania dodatków mogą różnić się w zależności od lokalnych regulacji. Warto zapoznać się z regulaminem wynagradzania obowiązującym w danej placówce oświatowej

02
Grudzień
2024

„Tak dla edukacji, nie dla deprawacji”.

– Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” od wielu lat domaga się zmian w polskiej oświacie, by stała się nowoczesna i była zdolna wypuszczać absolwentów, którzy sprostają zadaniom współczesności. Zmian pozytywnych nie widzimy, ale dostajemy zmiany, które nie są konieczne, a wręcz mogą być szkodliwe.- mówił podczas manifestacji Przewodniczący Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ “Solidarność”, Waldemar Jakubowski.

W niedzielę po godzinie 12 na Placu Zamkowym w Warszawie odbyła się manifestacja przeciwko destrukcji polskiej oświaty i ochrony dzieci przed deprawacją pod hasłem „Tak dla edukacji! Nie dla deprawacji!”. Jej organizatorami była Koalicja na Rzecz Ocalenia Polskiej Szkoły oraz Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.

Stop seksualizacji dzieci

Protestujący chcieli zamanifestować seksualizację dzieci w ramach planowanego obowiązkowego przedmiotu edukacja zdrowotna,  pozbawiania uczniów tożsamości narodowej poprzez wyrzucanie bohaterów z podstawy programowej, obniżaniu poziomu edukacji przez ograniczanie prac domowych i wdrażanie edukacji włączającej.

Zapraszamy do lektury całego artykułu dostępnego tutaj.

01
Grudzień
2024

zmiany w rybnickiej oświacie

Dobre wiadomości dla rybnickiej oświaty!
Podczas sesji Rady Miasta Rybnika podjęto decyzję o podniesieniu dodatków funkcyjnych za wychowawstwo oraz pełnienie funkcji kierowniczych:
✅dla dyrektorów i wicedyrektorów placówek oświatowych – od 1 stycznia 2025 roku,
👉 dyrektorzy 50 % stawki nauczyciela dyplomowanego+ zwiększenie za ilość etatów w placówce powyżej 10.
👉wicedyrektorzy 35% stawki nauczyciela dyplomowanego.
✅ dla nauczycieli, którym powierzono wychowawstwo, do kwoty 400 zł – od 1 września 2025 roku.
👉Dziękujemy wszystkim, którzy przyczynili się do tych ważnych decyzji.
👉Dziękujemy Radzie Miasta za jednomyślne przyjęcie projektu uchwały

01
Grudzień
2024

stanowisko ksoiw

https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/aktualnosci/184

Zachęcamy do zapoznania się z opinią w sprawie sposobu podziału łącznej kwoty potrzeb oświatowych między jednostki samorządu terytorialnego w roku 2025.

Na stronie internetowej znajduje się plik do pobrania.

28
Listopad
2024

godziny dostępności zostają

 MEN nie zlikwiduje ,,godzin dostępności”!

🔎Czym są godziny dostępności nauczycieli?

To dodatkowe, obowiązkowe godziny, potocznie zwane „godzinami czarnkowymi”, wprowadzone we wrześniu 2022 roku. W tym czasie nauczyciele muszą być obecni w szkole, by umożliwić konsultacje dla uczniów i ich rodziców.

🕒 Jak wygląda ich realizacja?

✅ Nauczyciele zatrudnieni na co najmniej ½ etatu: 1 godzina tygodniowo.
✅ Nauczyciele pracujący w wymiarze mniejszym niż ½ etatu: 1 godzina na dwa tygodnie.

💰 Czy godziny te są płatne?

Nie. Są one realizowane w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy nauczyciela.

📢 Stanowisko MEN:
Kilka dni temu biuro prasowe MEN przekazało mediom jednoznaczną informację:
🗨️ „Obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej nie są prowadzone prace zmierzające do uchylenia godzin czarnkowych”.

🤔Co sądzą nauczyciele?

Nauczyciele w większości są krytyczni i argumentują:
🟠 Brak realnej potrzeby: Wielu nauczycieli zauważa, że zarówno uczniowie, jak i rodzice rzadko korzystają z tych konsultacji, co czyni je nieefektywnymi. Informacje o postępach uczniów są już dostępne w dziennikach elektronicznych, co dodatkowo zmniejsza potrzebę takich spotkań.
🟠Dodatkowe obciążenie: Obowiązek tych godzin stanowi dodatkowe obciążenie dla nauczycieli, nie przynosząc wymiernych korzyści edukacyjnych ani dla uczniów, ani dla systemu szkolnego.
🟠Biurokratyzacja i fikcyjność: Nauczyciele często określają godziny czarnkowe jako symbol szkolnej fikcji – inicjatywę, która nie odpowiada na rzeczywiste potrzeby uczniów i rodziców, a jedynie zwiększa poziom biurokracji w pracy pedagogów.

💡Jakie jest stanowisko naszego Związku?

KSOiW opowiada się za likwidacją „godzin czarnkowych” i postuluje kompleksowe uregulowanie kwestii czasu pracy i wynagrodzeń nauczycieli.

Czy ,,godziny czarnkowe” naprawdę odpowiadają potrzebom edukacji? Czekamy na Państwa opinie!

28
Listopad
2024

laptopy dla nauczyciela

💻 Wracają bony na laptopy dla nauczycieli! 💼

📣 Ministerstwo Edukacji Narodowej oraz Ministerstwo Cyfryzacji pracują nad rozwiązaniem problemu nauczycieli, którzy z różnych powodów (świadczenia rehabilitacyjne, urlopy dla poratowania zdrowia) nie mogli skorzystać z bonów na zakup laptopów w pierwotnym terminie. Dzięki nowelizacji przepisów wsparcie ma objąć także te grupy zawodowe.

🎯 Kto jeszcze może otrzymać laptop?

Pierwotnie program obejmował wyłącznie nauczycieli pracujących w klasach IV–VIII szkół podstawowych oraz ich odpowiednikach w szkołach artystycznych. Teraz do grona uprawnionych dołączają nauczyciele klas I–III.

💰 Jaka będzie wartość bonu?

Pominięci nauczyciele otrzymają bon o wartości 2500 zł. 🛒

📅 Co wiemy na dziś?

📌 Termin: Dystrybucja bonów dla pominiętych nauczycieli planowana jest na I kwartał 2025 roku.
📌 Legislacja: Prace nad rozporządzeniem mają zakończyć się jeszcze w tym roku, co zwiększa szansę na sprawną realizację projektu.
📌 Finansowanie: Środki pochodzą z Krajowego Planu Odbudowy – na ten cel przeznaczono dodatkowe 40 mln euro, czyli około 170 mln zł.

📋 Dlaczego to ważne?

Pierwotne przepisy wykluczyły nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego oraz tych, którzy w dniu 30 września 2023 roku przebywali na urlopach zdrowotnych lub świadczeniach rehabilitacyjnych. 🏥
Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” oraz przedstawiciele środowisk nauczycielskich podkreślali, że było to działanie dyskryminujące. ❌ Dzięki naszym działaniom sytuacja ma się zmienić, co zapewni bardziej sprawiedliwy dostęp do wsparcia cyfrowego dla wszystkich nauczycieli. ✅

🎉 Podsumowując!

Ministerstwo Cyfryzacji i MEN początkowo były bardzo sceptyczne i długo blokowały program „Laptop dla nauczyciela”. Tym bardziej z zadowoleniem przyjmujemy zmianę stanowiska,

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.