menu

Przydatne Linki

polecamy

20
Grudzień
2024

życzenia świąteczne

20
Grudzień
2024

barometr edukacji niepublicznej

Lepiej już było? Co mówią dane o sytuacji w polskiej oświacie
❓ Czy w polskiej oświacie można jeszcze liczyć na pozytywne zmiany?
Najnowsze wyniki badań Społecznego Towarzystwa Oświatowego, opublikowane w ramach 14. edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej”, wskazują na narastający pesymizm. Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła zaledwie 8,4%, co oznacza, że mniej niż co dziesiąty respondent wierzy w poprawę sytuacji oświaty w najbliższych miesiącach. Dla porównania, rok temu optymistów było prawie cztery razy więcej (37,8%).
⚠️ Co najbardziej niepokoi?
Rosnąca liczba pesymistów – obecnie pogorszenia sytuacji spodziewa się już 34,3% badanych, w porównaniu do 15,6% zaledwie pół roku wcześniej. Jednak największa grupa (50,6%) uważa, że sytuacja w oświacie pozostanie bez zmian – ani lepsza, ani gorsza.
🏫 Kluczowe wyzwania polskich szkół
Jakie problemy najbardziej dotykają oświatę? Dyrektorzy szkół niepublicznych, którzy wzięli udział w badaniu, wskazali trzy główne wyzwania:
1️⃣ Stabilność kadrowa (68,7%) – choć jest to wciąż priorytet, widać spadek wskazań w porównaniu do poprzednich edycji badania.
2️⃣ Sytuacja finansowa szkół (58,4%) – rosnące koszty funkcjonowania placówek to kolejny powód do obaw.
3️⃣ Wsparcie psychologiczno-pedagogiczne dla uczniów (35,5%) – potrzeby w tym obszarze stale rosną.
👩‍🏫 Prestiż zawodu nauczyciela w kryzysie
– Deficyty kadrowe to problem, który nie znika. Trudno myśleć o długofalowej poprawie sytuacji oświaty bez realnej poprawy warunków pracy nauczycieli – podkreśla Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego. Jego zdaniem kluczowe jest zwiększenie atrakcyjności zawodu nauczyciela, by kolejne pokolenia były chętne podejmować tę ścieżkę kariery.
🌟 Czy są powody do optymizmu?
Mimo trudności, większość dyrektorów szkół niepublicznych ocenia kondycję swoich placówek jako raczej dobrą (53%) lub zdecydowanie dobrą (14,5%). Porównując sytuację do ubiegłego roku, 45,2% respondentów twierdzi, że nie uległa ona zmianie.
🔍 Wnioski i wyzwania
„Barometr Edukacji Niepublicznej” po raz kolejny pokazuje, że polska oświata stoi w obliczu poważnych wyzwań. Stabilność kadrowa, poprawa finansowania oraz wsparcie uczniów to kluczowe obszary, które wymagają pilnej uwagi. Jednak bez odbudowania prestiżu zawodu nauczyciela trudno będzie o trwałe zmiany na lepsze.
———–
Źródło: Barometr Edukacji Niepublicznej https://sto.org.pl/wyniki-14-edycji-badania-barometr…/
Grafika: Opracowania STO
20
Grudzień
2024

zmiany w egzaminie ósmoklasisty

Dłuższy czas trwania egzaminu ósmoklasisty – zmiany w przepisach!

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji pojawił się projekt nowelizacji rozporządzenia Ministra Edukacji i Nauki z 2 sierpnia 2022 r. dotyczący egzaminu ósmoklasisty. Propozycje zmian są znaczące, a głównym celem jest wydłużenie czasu trwania egzaminów aż o około 25% dla poszczególnych przedmiotów.

Co dokładnie się zmieni?

Zgodnie z projektem, wydłużenie czasu trwania egzaminu ma dotyczyć trzech przedmiotów:
✅ Język polski: z 120 minut na 150 minut (+30 minut).
✅ Matematyka: z 100 minut na 125 minut (+25 minut).
✅ Język obcy nowożytny: z 90 minut na 110 minut (+20 minut).

Dlaczego wprowadzono zmiany?

MEN twierdzi, że wydłużenie czasu egzaminacyjnego ma kluczowe znaczenie dla uczniów i może przyczynić się do poprawy wyników egzaminacyjnych. Jednak czy rzeczywiście jest to krok w dobrym kierunku? Czy te zmiany były rzeczywiście potrzebne?

Co ważne:
📌 Zakres wymagań egzaminacyjnych pozostaje bez zmian.
📌 Wydłużenie czasu nie oznacza dodatkowych zadań egzaminacyjnych.
📌 Zmiana dotyczy jedynie organizacji egzaminu, a nie jego zawartości.

Kiedy nowe przepisy wejdą w życie?

Nowe przepisy miałyby obowiązywać już na najbliższym egzaminie. Do 31 stycznia 2025 r. Centralna Komisja Egzaminacyjna będzie miała czas na ogłoszenie nowych informatorów, a także harmonogramu przeprowadzania egzaminu.

15
Grudzień
2024

nowy pomysł men – likwidacja ocen cyfrowych

Rewolucja w ocenianiu uczniów czy chaos w edukacji?

Ministerstwo Edukacji Narodowej zapowiada zmiany w sposobie oceniania uczniów, które mogą całkowicie zrewolucjonizować polski system edukacji. Zamiast tradycyjnych ocen liczbowych, mamy zobaczyć „opisowy feedback” i większy nacisk na indywidualizację procesu nauczania. Brzmi dobrze, ale czy rzeczywiście przemyślano skutki takich działań?

Opisowy feedback zamiast stopni – czy to realne?

MEN twierdzi, że oceny opisowe pozwolą na lepsze zrozumienie postępów ucznia. Jednak w praktyce może to oznaczać znaczne zwiększenie biurokracji dla nauczycieli. Pisanie szczegółowych raportów o każdym uczniu w dużych klasach wydaje się niemal niewykonalne. Jak MEN zamierza temu zaradzić? Więcej godzin pracy nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia? A może kolejne dokumenty, które tylko zwiększą chaos?

Zmniejszenie presji czy brak motywacji?

Ministerstwo argumentuje, że odejście od ocen liczbowych zmniejszy stres wśród uczniów. Ale czy brak jasnych kryteriów oceniania nie wpłynie negatywnie na ich motywację? Tradycyjny system ocen – choć niedoskonały – dostarczał konkretnych wyznaczników, do których uczniowie mogli dążyć. Opisowy feedback, choć brzmi szlachetnie, może być dla wielu uczniów niezrozumiały i niewystarczająco precyzyjny, by wiedzieli, co muszą poprawić.

Konsultacje społeczne czy pozory dialogu?

MEN podkreśla, że trwają „konsultacje społeczne”. Czy jednak rzeczywiście słucha głosu nauczycieli, rodziców i ekspertów? W ostatnich latach zmiany w edukacji były wprowadzane często w pośpiechu i bez odpowiedniego przygotowania. Czy tym razem będzie inaczej? Czy znów nie skończy się na teoretycznych założeniach, które w praktyce okażą się nieskuteczne?

Czy propozycja MEN to szansa na lepszą edukację, czy kolejne eksperymenty? Czy konsultacje będą miały taki sam charakter jak w przypadku wprowadzenia nieobowiązkowych prac domowych w szkołach? 

13
Grudzień
2024

komunikat ksoiw

Na gorąco dzisiejsze spotkanie w Ministerstwo Edukacji Narodowej skomentowali na briefingu dr Waldemar Jakubowski oraz Krzysztof Wojciechowski.

Teraz zachęcamy do zapoznania się z oficjalnym komunikatem KSOiW – całość do pobrania pod linkiem.

https://snio-solidarnosc.pl/sekcja-oswiaty/aktualnosci/190

Komunikat ze spotkania Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli działającym przy Ministerstwie Edukacji Narodowej w dniu 12 grudnia 2024 r.

Spotkanie było podsumowaniem prac 5 grup roboczych, które łącznie spotkały się 11 razy.

KSOiW NSZZ „Solidarność” z umiarkowanym optymizmem przyjęła propozycje zmian omawianych na zespołach zagadnieniach i krytycznie oceniamy:

1) Brak możliwości skorzystania przez nauczycieli z urlopu dla poratowania którzy nabyli uprawnienie do wcześniejszej emerytury (będzie można korzystać tylko na leczenie uzdrowiskowe lub rehabilitacje uzdrowiskową).

2) Brak zmian w przepisach o wcześniejszych emeryturach nauczycielskich.

3) Brak możliwości skorzystania przez nauczyciela z urlopu na żądanie.

4) Pozostawienie „godzin czarnkowych”.

5) Umożliwienie uzyskania kwalifikacji do nauczania w przedszkolu studentom 4 i 5 roku studiów magisterskich na kierunku pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna.

6) Brak zmian w zakresie:

– uwolnienia dodatku stażowego,
– wynagrodzenia nauczycieli za opiekę nad dziećmi na wycieczkach szkolnych,
– podwyższenia dodatku z wychowawstwo,
– ujednolicenia wynagrodzenia nauczycieli za warunki trudne i uciążliwe w szkołach powszechnych w klasach w których są dzieci z orzeczeniami.



Czekając na szczegóły propozycji MEN pozytywnie oceniamy chęć:
1) Ujednolicenia na poziomie ustawowym zasad wynagradzania nauczycieli za godziny ponadwymiarowe i doraźne zastępstwa (propozycja MEN to możliwość rozliczania tych godzin jak w szkołach resortowych).

2) Wyeliminowania przypadków przydzielania nauczycielom nie tablicowym doraźnych zastępstw w ramach ich tygodniowego pensum.

3) Przedłużenia o kolejne 10 lat nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych (nadal będziemy domagać się aby to świadczenie było niewygasające).

4) Zrównania nagród jubileuszowych i odpraw emerytalnych nauczycieli z pracownikami samorządowymi (za 40 lat 300%, za 45 lat 400%, odprawa 6 miesięcy).

5) Ujednolicenia tygodniowego wymiaru zajęć nauczycieli praktycznej i teoretycznej nauki zawodu na poziomie 18 godzin.

6) Objęcia ochroną przedemerytalną nauczycieli mianowanych i dyplomowanych (tutaj niezbędne będą wyjątkowo precyzyjne przepisy, żeby nie dochodziło do nadużyć ze strony pracodawców).

7) Rozszerzenia grupy nauczycieli uprawnionych do świadczenie kompensacyjnego o nauczycieli CKU, MDK, PM, SSM.

😎 Skrócenia z dwóch do roku czasowego zatrudnienia nauczyciela początkującego (po roku będzie to umowa na czas nieokreślony).

9) Wydłużenia z 21 do 30 dni roboczych terminu dokonywania oceny w przypadku zmiany szkoły przez nauczyciela.

10) Wyłączenia Rzeczników Dyscyplinarnych i Komisji Dyscyplinarnych spod „władzy” Kuratorium na rzecz Wojewodów.

11) Zniesienia ograniczenia czasowego w przepisach określających kwalifikacje pedagoga specjalnego (będą posiadali kwalifikacje na stałe).

12) Zmiany przepisów dotyczących doradców metodycznych, finansowania ich zadań, wymiaru zatrudniania.



W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele MEN w tym minister Barbara Nowacka, przedstawiciele pozostałych central związkowych i korporacji samorządowych. KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Przewodniczący dr Waldemar Jakubowski, r. pr. Tomasz Gryczan oraz członkowie Prezydium Wiesława Stec i Krzysztof Wojciechowski.

Za Prezydium KSOiW
Krzysztof Wojciechowski

13
Grudzień
2024

spotkanie opłatkowe

10 grudnia Członkowie naszej Organizacji świętowali na spotkaniu opłatkowym. Uroczystość uświetnili zaproszeni goście: Arkadiusz Marcol – Zastępca Prezydenta Rybnika, Edyta Odyjas – Zastępca Przewodniczącego regionu śląsko-dąbrowskiej Solidarności, Leszek Ordon – szef RSOiW, zastępca Przewodniczącego KSOiW oraz Marek Bernacki Proboszcz Bazyliki św. Antoniego.. Jak co roku było elegancko, sympatycznie i świątecznie. Dziękujemy Pracownikom restauracji Europa za stworzenie takiego klimatu. Jako ciekawostkę dodam, iż mężczyźnie nie załapali się do żadnego zdjęcia. Ciekawe dlaczego? Do zobaczenia za rok.

12
Grudzień
2024

komunikat ksoiw

Komunikat ze spotkania Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli działającym przy Ministerstwie Edukacji Narodowej
(grupa robocza ds. odpowiedzialności zawodowej nauczycieli)

10 grudnia 2024 r. odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. odpowiedzialności zawodowej nauczycieli.
Spotkanie było poświęcone problemom dotyczących komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli. Ministerstwo odniosło się do postulatów zgłoszonych przez centrale związkowe na poprzednim spotkaniu. Przedstawiciele ministerstwa odnieśli się również
do postulatów zgłoszonych na piśmie. Strona rządowa odmówiła spełnienia postulatu KSOiW o likwidacji całego rozdziału dotyczącego postępowania dyscyplinarnego.

KSOiW podkreśliła, że obecne przepisy wypaczają idee odpowiedzialności zawodowej nauczycieli i jeżeli nie da się przepisów derogować od razu, to należy niezwłocznie skupić się na kilku palących problemach, pracując jednocześnie nad nową formułą odpowiedzialności zawodowej.
Ministerstwo zgodziło się:
1) na wyłączenie Rzeczników Dyscyplinarnych i Przewodniczących Komisji Dyscyplinarnych spod kontroli Kuratorów Oświaty. Obie instytucje wracają do Wojewodów,
2) aby Rzecznikami Dyscyplinarnymi były osoby, które mają wykształcenie prawnicze lub rzetelne doświadczenie prawnicze,
3) aby obsługę prawną i administracyjną Komisjom Dyscyplinarnym zapewnił Wojewoda we wszystkich aspektach.

Dodatkowo ustalono, że pilnie zostanie zaproponowane rozwiązanie dotyczące odwołania się nauczyciela od zawieszenia, w tym obniżenia nauczycielowi wynagrodzenia i utraty prawa do dodatków. Powstanie również wzór zawiadomienia o możliwości popełnienia deliktu dyscyplinarnego i zawieszenia nauczyciela w obowiązkach, aby każdy nauczyciel wiedział, jakie w tym przypadku przysługują mu uprawnienia.

Na wniosek KSOiW na kolejne spotkanie zostaną zaproszeni Przewodniczący KDN z całego kraju, których reprezentacja również włączy się w pracę nad przygotowaniem nowych przepisów.
Podkreślono konieczność: rozwiązania problemu przewlekłości postępowań, stworzenia systemu teleinformatycznego w zakresie postępowań dyscyplinarnych, przepisów na podstawie których będzie można warunkowo umorzyć postępowanie dyscyplinarne, jeżeli delikt jest małej wagi, doprecyzowania nieostrego pojęcia „dobro dziecka”.

KSOiW kolejny raz podkreśliła, że konieczne jest wprowadzenie do obiegu prawnego odpowiedzialności urzędniczej dyrektorów szkół.
Kolejne spotkanie grupy roboczej odbędzie się w pierwszej połowie lutego 2025 r.

KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Lesław Ordon, r. pr. Tomasz Gryczan i Krzysztof Wojciechowski.

Za Prezydium KSOiW
Krzysztof Wojciechowski

12
Grudzień
2024

Wyniki badania PIAAC


Polska znalazła się na jednym z ostatnich miejsc w prestiżowym Międzynarodowym Badaniu Umiejętności Dorosłych PIAAC, które ujawniło drastyczny spadek kompetencji w kluczowych obszarach: rozumieniu tekstu, matematyce i rozwiązywaniu problemów. Wyniki te budzą poważne obawy o przyszłość rynku pracy i gospodarki.

📉 Polacy znacznie poniżej średniej OECD
W najnowszej edycji badania, przeprowadzonej w latach 2022–2023, polscy dorośli uzyskali wyniki znacząco poniżej średniej OECD.

Przeciętne wyniki Polaków to:
236 punktów w rozumieniu tekstu (średnia OECD: 260 punktów),
239 punktów w matematyce (średnia OECD: 263 punkty),
226 punktów w rozwiązywaniu problemów (średnia OECD: 251 punktów).

Co więcej, Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach od poprzedniej edycji badania (2011–2012):
-31 punktów w rozumieniu tekstu,
-21 punktów w matematyce.
Podobne tendencje zaobserwowano jedynie w Korei 🇰🇷, Litwie 🇱🇹 i Nowej Zelandii 🇳🇿.

🤔 Główne problemy: brak zaangażowania i edukacji dorosłych.

❌Eksperci wskazują, że jednym z problemów jest niski poziom zaangażowania respondentów. Wielu Polaków szybko udzielało odpowiedzi lub pomijało pytania.
❌Dodatkowym wyzwaniem jest brak systematycznego kształcenia dorosłych. Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), Maciej Jakubowski, zauważa, że w Polsce duża część dorosłych nie używa umiejętności zdobytych w szkole ani nie uczestniczy w dalszym kształceniu.

Skandynawski wzór do naśladowania

Kraje takie jak Finlandia 🇫🇮, Szwecja 🇸🇪 i Norwegia 🇳🇴 pokazują, że sukces w badaniach takich jak PIAAC wynika z systematycznego kształcenia dorosłych i promowania kompetencji przez całe życie.

Czy jest nadzieja?
Eksperci widzą pozytywy w edukacji młodego pokolenia. Jakubowski podkreśla, że poziom kompetencji wynoszonych ze szkół w Polsce jest solidny. Problem zaczyna się później, gdy dorośli tracą kontakt z nauką i nie rozwijają zdobytych umiejętności.

Czas na działanie!
Polska gospodarka i rynek pracy przyszłości zależą od tego, czy uda się odbudować kompetencje dorosłych. To zadanie dla państwa, pracodawców i całego społeczeństwa. W przeciwnym razie, ostrzegają eksperci, czeka nas poważny kryzys.

12
Grudzień
2024

ochrona wizerunku dzieci w internecie

Ochrona wizerunku dzieci w Internecie🛡️
Dziś w Warszawie odbyła się debata zorganizowana przez Rzecznika Praw Ucznia, panią Monikę Hornę-Cieślak, pod hasłem „Więcej szacunku dla młodego wizerunku”.
W wydarzeniu wzięła również udział KSOiW NSZZ ,,Solidarność”. Dyskusja dotyczyła kluczowych wyzwań związanych z ochroną wizerunku młodzieży w przestrzeni cyfrowej, a także odpowiedzialności rodziców, nauczycieli i platform internetowych w tym zakresie.
Dlaczego to takie ważne?
👉 Prawo do prywatności: Wizerunek dziecka jest chroniony przez prawo, ale w praktyce często bywa narażony na naruszenia.
👉 Ryzyko nadużyć: Zdjęcia i filmy z udziałem dzieci mogą być wykorzystywane w niewłaściwy sposób, np. w kontekście cyberprzemocy czy kradzieży tożsamości.
👉 Trwałość w sieci: Raz opublikowany materiał może pozostać w Internecie na zawsze, nawet jeśli zostanie usunięty z pierwotnego źródła.
Ochrona wizerunku ucznia w Polsce jest regulowana zarówno przez przepisy prawa oświatowego, jak i ogólne przepisy prawa, takie jak ustawy dotyczące ochrony danych osobowych i prawa cywilnego. Oto kluczowe aspekty tej ochrony:
1. Ustawa Prawo oświatowe
Zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe:
Szkoły i placówki oświatowe mają obowiązek chronić prawa ucznia, w tym jego prywatność i godność. Wizerunek ucznia, jako część danych osobowych, podlega ochronie zgodnie z przepisami o ochronie danych.
2. Ustawa o ochronie danych osobowych i RODO
Ochrona wizerunku ucznia wynika również z przepisów dotyczących ochrony danych osobowych:
RODO (Rozporządzenie UE 2016/679) uznaje wizerunek za daną osobową, jeżeli pozwala na identyfikację osoby.
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych reguluje przetwarzanie tych danych w Polsce.
Kluczowe zasady:
Dla uczniów niepełnoletnich wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na publikację zdjęć czy nagrań, np. na stronie szkoły, w mediach społecznościowych czy materiałach promocyjnych.
Uczniowie pełnoletni samodzielnie wyrażają taką zgodę.
Wizerunek ucznia może być wykorzystywany wyłącznie w celu, na który zgoda została udzielona (np. w dokumentacji szkolnej, promocji szkoły, organizacji konkursów).
Rodzice lub uczniowie pełnoletni mogą w dowolnym momencie cofnąć zgodę na przetwarzanie wizerunku.
Debata miała również na celu omówienie ewentualnych zmian lub doprecyzowania przepisów w tym zakresie.
10
Grudzień
2024

nauczyciele pozbawieni wynagrodzenia

⚠️W nawiązaniu do wywiadu, którego udzielił dr Waldemar Jakubowski – Przewodniczący KSOiW „Solidarność”, informujemy, że w wielu polskich gminach nauczyciele borykają się z poważnymi problemami finansowymi. To niepokojąca sytuacja, która rzuca światło na kryzys budżetowy w samorządach i jego wpływ na oświatę.

❌W gminie Bodzentyn, na skutek braku zgody radnych na zaciągnięcie kredytu, zabrakło środków na wypłaty dla nauczycieli już po dziesięciu miesiącach roku. Konsekwencje są poważne – pedagodzy zostali bez pensji, a przyszłość ich wynagrodzeń pozostaje niepewna.

❌Podobna sytuacja ma miejsce w Bytomiu, gdzie miasto nie jest w stanie uregulować składek ZUS za nauczycieli, zmuszając się do odroczenia płatności na kolejny rok. Jak informuje Lesław Ordon, Wiceprzewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”, choć na paskach wynagrodzeń nauczyciele widzą odliczenia składek, środki te faktycznie nie trafiają do ZUS. Może to mieć dalekosiężne skutki, wpływając na emerytury i inne kwestie indywidualne pracowników.

❌W Wieliczce sytuacja również wygląda dramatycznie – brak zabezpieczonych środków na grudniowe wynagrodzenia może oznaczać, że nauczyciele i pracownicy placówek oświatowych spędzą święta bez pensji.

Te przypadki to tylko wierzchołek góry lodowej, obrazujący narastające problemy finansowe polskich samorządów i ich wpływ na sektor edukacji. Nigdy wcześniej sytuacja w oświacie nie osiągnęła tak alarmującego poziomu.

Czy to kolejny sygnał, że system finansowania polskiej edukacji wymaga pilnej reformy? Jak długo nauczyciele będą musieli walczyć o podstawowe prawa do wynagrodzeń?

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.