menu

Przydatne Linki

polecamy

01
Lipiec
2025

ile trwa urlop nauczyciela?

Nauczyciel ma dwa miesiące wolnego i pracuje tylko 18 godzin tygodniowo? Ten mit wraca każdej wiosny jak bumerang. Wiele osób wciąż sądzi, że z końcem roku szkolnego nauczyciele znikają na wakacjach aż do września. A jak jest naprawdę? Kiedy nauczyciel ma urlop, ile on trwa i czy dyrektor może wezwać go do pracy latem? Sprawdzamy, co mówi prawo i jak wygląda rzeczywistość.

Informacje na temat liczby godzin pracy nauczyciela znajdziemy w Karcie Nauczyciela. Czas pracy nauczyciela zatrudnionego w pełnym wymiarze jest taki sam, jak w przypadku osób pracujących w innych zawodach i nie powinien przekraczać 40 godzin tygodniowo.

Tygodniowa liczba godzin obowiązkowego wymiaru zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych jest bardzo zróżnicowana, zależy od rodzaju pracy nauczyciela, stanowiska pracy i typu szkoły. Wymiary godzin są różne. Przykładowo jest to: 18, 20, 22, 25 czy 30 godzin.

Zapraszamy do lektury całego artykułu dostępnego tutaj.

01
Lipiec
2025

Myślimy tak samo?

Opinia Nauczyciela Roku pokrywa się z negatywną oceną „Solidarności”

Radosław Potrac – Nauczyciel Roku 2023, pedagog specjalny i terapeuta ze Szkoły Podstawowej nr 30 w Warszawie – podsumował kończący się rok szkolny gorzko, ale uczciwie. Jego słowa to nie narzekanie – to rzeczowa krytyka i ważny głos w dyskusji o stanie polskiej edukacji.

W rozmowie z PAP wskazał szereg działań Ministerstwa Edukacji Narodowej, które miały być zmianą na lepsze, a w praktyce pogłębiły frustrację w środowisku nauczycielskim:

➊ Rozbudzanie nadziei bez pokrycia
– Początek roku szkolnego 2024/2025 rozpoczął się z obietnicami pozytywnych zmian, które szybko okazały się złudne.

➋ Powierzchowne reformy – „łatki na bolączki”
– MEN wdraża działania medialne, chwytliwe, lecz nieskuteczne – nie rozwiązujące realnych problemów systemu edukacji.

➌ Nieprzemyślana reforma prac domowych
– Zniesienie obowiązku oceniania prac domowych i odebranie ich funkcji motywacyjnej pogłębiło chaos i osłabiło strukturę nauki w domu.

➍ Zamiana jednej biurokracji na inną
– Obiecane „odbiurokratyzowanie szkoły” nie nastąpiło – nauczyciele zostali obciążeni nowymi dokumentami i procedurami.

➎ Brak realnego wsparcia psychologicznego dla nauczycieli
– Pomysł superwizji upadł, a proponowane wsparcie miało być realizowane przez przeszkolonych kolegów z pracy, nie przez specjalistów.

➏ Brak systemowego powiązania wynagrodzeń z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce
– Projekt obywatelski w tej sprawie jest ignorowany przez rządzących, co zmusza nauczycieli do pracy ponad siły.

➐ Przeciążenie etatami i brak stabilizacji zawodowej
– Nauczyciele muszą łączyć etaty i pracować ponad normę, by utrzymać się finansowo – kosztem jakości pracy i życia prywatnego.

➑ Zbyt częste, chaotyczne zmiany programowe
– Brak ciągłości w polityce oświatowej: kończą się HiT i WDŻ, wchodzą nowe przedmioty bez odpowiedniego przygotowania i wdrożenia.

➒ Brak strategii dla odbudowy prestiżu zawodu nauczyciela
– Niska atrakcyjność zawodu nie przyciąga młodych kadr; średnia wieku nauczycieli rośnie, a MEN nie podejmuje realnych działań naprawczych.

➓ Brak szerszego spojrzenia na dobrostan nauczycieli
– W debacie dominuje troska o uczniów i rodziców, ale pomija się kondycję psychiczną i społeczną nauczycieli – mimo że są filarem systemu.
———-
Źródło: Katarzyna Kalus, Gorzkie słowa Nauczyciela Roku. „Chcę się położyć i włączyć serial”, money.pl, 27.06.2025

« Poprzednia strona



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.