menu

Przydatne Linki

polecamy

13
Grudzień
2024

spotkanie opłatkowe

10 grudnia Członkowie naszej Organizacji świętowali na spotkaniu opłatkowym. Uroczystość uświetnili zaproszeni goście: Arkadiusz Marcol – Zastępca Prezydenta Rybnika, Edyta Odyjas – Zastępca Przewodniczącego regionu śląsko-dąbrowskiej Solidarności, Leszek Ordon – szef RSOiW, zastępca Przewodniczącego KSOiW oraz Marek Bernacki Proboszcz Bazyliki św. Antoniego.. Jak co roku było elegancko, sympatycznie i świątecznie. Dziękujemy Pracownikom restauracji Europa za stworzenie takiego klimatu. Jako ciekawostkę dodam, iż mężczyźnie nie załapali się do żadnego zdjęcia. Ciekawe dlaczego? Do zobaczenia za rok.

12
Grudzień
2024

komunikat ksoiw

Komunikat ze spotkania Zespołu do spraw pragmatyki zawodowej nauczycieli działającym przy Ministerstwie Edukacji Narodowej
(grupa robocza ds. odpowiedzialności zawodowej nauczycieli)

10 grudnia 2024 r. odbyło się drugie spotkanie grupy roboczej ds. odpowiedzialności zawodowej nauczycieli.
Spotkanie było poświęcone problemom dotyczących komisji dyscyplinarnych dla nauczycieli. Ministerstwo odniosło się do postulatów zgłoszonych przez centrale związkowe na poprzednim spotkaniu. Przedstawiciele ministerstwa odnieśli się również
do postulatów zgłoszonych na piśmie. Strona rządowa odmówiła spełnienia postulatu KSOiW o likwidacji całego rozdziału dotyczącego postępowania dyscyplinarnego.

KSOiW podkreśliła, że obecne przepisy wypaczają idee odpowiedzialności zawodowej nauczycieli i jeżeli nie da się przepisów derogować od razu, to należy niezwłocznie skupić się na kilku palących problemach, pracując jednocześnie nad nową formułą odpowiedzialności zawodowej.
Ministerstwo zgodziło się:
1) na wyłączenie Rzeczników Dyscyplinarnych i Przewodniczących Komisji Dyscyplinarnych spod kontroli Kuratorów Oświaty. Obie instytucje wracają do Wojewodów,
2) aby Rzecznikami Dyscyplinarnymi były osoby, które mają wykształcenie prawnicze lub rzetelne doświadczenie prawnicze,
3) aby obsługę prawną i administracyjną Komisjom Dyscyplinarnym zapewnił Wojewoda we wszystkich aspektach.

Dodatkowo ustalono, że pilnie zostanie zaproponowane rozwiązanie dotyczące odwołania się nauczyciela od zawieszenia, w tym obniżenia nauczycielowi wynagrodzenia i utraty prawa do dodatków. Powstanie również wzór zawiadomienia o możliwości popełnienia deliktu dyscyplinarnego i zawieszenia nauczyciela w obowiązkach, aby każdy nauczyciel wiedział, jakie w tym przypadku przysługują mu uprawnienia.

Na wniosek KSOiW na kolejne spotkanie zostaną zaproszeni Przewodniczący KDN z całego kraju, których reprezentacja również włączy się w pracę nad przygotowaniem nowych przepisów.
Podkreślono konieczność: rozwiązania problemu przewlekłości postępowań, stworzenia systemu teleinformatycznego w zakresie postępowań dyscyplinarnych, przepisów na podstawie których będzie można warunkowo umorzyć postępowanie dyscyplinarne, jeżeli delikt jest małej wagi, doprecyzowania nieostrego pojęcia „dobro dziecka”.

KSOiW kolejny raz podkreśliła, że konieczne jest wprowadzenie do obiegu prawnego odpowiedzialności urzędniczej dyrektorów szkół.
Kolejne spotkanie grupy roboczej odbędzie się w pierwszej połowie lutego 2025 r.

KSOiW NSZZ „Solidarność” reprezentowali: Lesław Ordon, r. pr. Tomasz Gryczan i Krzysztof Wojciechowski.

Za Prezydium KSOiW
Krzysztof Wojciechowski

12
Grudzień
2024

Wyniki badania PIAAC


Polska znalazła się na jednym z ostatnich miejsc w prestiżowym Międzynarodowym Badaniu Umiejętności Dorosłych PIAAC, które ujawniło drastyczny spadek kompetencji w kluczowych obszarach: rozumieniu tekstu, matematyce i rozwiązywaniu problemów. Wyniki te budzą poważne obawy o przyszłość rynku pracy i gospodarki.

📉 Polacy znacznie poniżej średniej OECD
W najnowszej edycji badania, przeprowadzonej w latach 2022–2023, polscy dorośli uzyskali wyniki znacząco poniżej średniej OECD.

Przeciętne wyniki Polaków to:
236 punktów w rozumieniu tekstu (średnia OECD: 260 punktów),
239 punktów w matematyce (średnia OECD: 263 punkty),
226 punktów w rozwiązywaniu problemów (średnia OECD: 251 punktów).

Co więcej, Polska odnotowała jeden z największych spadków w wynikach od poprzedniej edycji badania (2011–2012):
-31 punktów w rozumieniu tekstu,
-21 punktów w matematyce.
Podobne tendencje zaobserwowano jedynie w Korei 🇰🇷, Litwie 🇱🇹 i Nowej Zelandii 🇳🇿.

🤔 Główne problemy: brak zaangażowania i edukacji dorosłych.

❌Eksperci wskazują, że jednym z problemów jest niski poziom zaangażowania respondentów. Wielu Polaków szybko udzielało odpowiedzi lub pomijało pytania.
❌Dodatkowym wyzwaniem jest brak systematycznego kształcenia dorosłych. Dyrektor Instytutu Badań Edukacyjnych (IBE), Maciej Jakubowski, zauważa, że w Polsce duża część dorosłych nie używa umiejętności zdobytych w szkole ani nie uczestniczy w dalszym kształceniu.

Skandynawski wzór do naśladowania

Kraje takie jak Finlandia 🇫🇮, Szwecja 🇸🇪 i Norwegia 🇳🇴 pokazują, że sukces w badaniach takich jak PIAAC wynika z systematycznego kształcenia dorosłych i promowania kompetencji przez całe życie.

Czy jest nadzieja?
Eksperci widzą pozytywy w edukacji młodego pokolenia. Jakubowski podkreśla, że poziom kompetencji wynoszonych ze szkół w Polsce jest solidny. Problem zaczyna się później, gdy dorośli tracą kontakt z nauką i nie rozwijają zdobytych umiejętności.

Czas na działanie!
Polska gospodarka i rynek pracy przyszłości zależą od tego, czy uda się odbudować kompetencje dorosłych. To zadanie dla państwa, pracodawców i całego społeczeństwa. W przeciwnym razie, ostrzegają eksperci, czeka nas poważny kryzys.

12
Grudzień
2024

ochrona wizerunku dzieci w internecie

Ochrona wizerunku dzieci w Internecie🛡️
Dziś w Warszawie odbyła się debata zorganizowana przez Rzecznika Praw Ucznia, panią Monikę Hornę-Cieślak, pod hasłem „Więcej szacunku dla młodego wizerunku”.
W wydarzeniu wzięła również udział KSOiW NSZZ ,,Solidarność”. Dyskusja dotyczyła kluczowych wyzwań związanych z ochroną wizerunku młodzieży w przestrzeni cyfrowej, a także odpowiedzialności rodziców, nauczycieli i platform internetowych w tym zakresie.
Dlaczego to takie ważne?
👉 Prawo do prywatności: Wizerunek dziecka jest chroniony przez prawo, ale w praktyce często bywa narażony na naruszenia.
👉 Ryzyko nadużyć: Zdjęcia i filmy z udziałem dzieci mogą być wykorzystywane w niewłaściwy sposób, np. w kontekście cyberprzemocy czy kradzieży tożsamości.
👉 Trwałość w sieci: Raz opublikowany materiał może pozostać w Internecie na zawsze, nawet jeśli zostanie usunięty z pierwotnego źródła.
Ochrona wizerunku ucznia w Polsce jest regulowana zarówno przez przepisy prawa oświatowego, jak i ogólne przepisy prawa, takie jak ustawy dotyczące ochrony danych osobowych i prawa cywilnego. Oto kluczowe aspekty tej ochrony:
1. Ustawa Prawo oświatowe
Zgodnie z Ustawą z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe:
Szkoły i placówki oświatowe mają obowiązek chronić prawa ucznia, w tym jego prywatność i godność. Wizerunek ucznia, jako część danych osobowych, podlega ochronie zgodnie z przepisami o ochronie danych.
2. Ustawa o ochronie danych osobowych i RODO
Ochrona wizerunku ucznia wynika również z przepisów dotyczących ochrony danych osobowych:
RODO (Rozporządzenie UE 2016/679) uznaje wizerunek za daną osobową, jeżeli pozwala na identyfikację osoby.
Ustawa z dnia 10 maja 2018 r. o ochronie danych osobowych reguluje przetwarzanie tych danych w Polsce.
Kluczowe zasady:
Dla uczniów niepełnoletnich wymagana jest zgoda rodziców lub opiekunów prawnych na publikację zdjęć czy nagrań, np. na stronie szkoły, w mediach społecznościowych czy materiałach promocyjnych.
Uczniowie pełnoletni samodzielnie wyrażają taką zgodę.
Wizerunek ucznia może być wykorzystywany wyłącznie w celu, na który zgoda została udzielona (np. w dokumentacji szkolnej, promocji szkoły, organizacji konkursów).
Rodzice lub uczniowie pełnoletni mogą w dowolnym momencie cofnąć zgodę na przetwarzanie wizerunku.
Debata miała również na celu omówienie ewentualnych zmian lub doprecyzowania przepisów w tym zakresie.
10
Grudzień
2024

nauczyciele pozbawieni wynagrodzenia

⚠️W nawiązaniu do wywiadu, którego udzielił dr Waldemar Jakubowski – Przewodniczący KSOiW „Solidarność”, informujemy, że w wielu polskich gminach nauczyciele borykają się z poważnymi problemami finansowymi. To niepokojąca sytuacja, która rzuca światło na kryzys budżetowy w samorządach i jego wpływ na oświatę.

❌W gminie Bodzentyn, na skutek braku zgody radnych na zaciągnięcie kredytu, zabrakło środków na wypłaty dla nauczycieli już po dziesięciu miesiącach roku. Konsekwencje są poważne – pedagodzy zostali bez pensji, a przyszłość ich wynagrodzeń pozostaje niepewna.

❌Podobna sytuacja ma miejsce w Bytomiu, gdzie miasto nie jest w stanie uregulować składek ZUS za nauczycieli, zmuszając się do odroczenia płatności na kolejny rok. Jak informuje Lesław Ordon, Wiceprzewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”, choć na paskach wynagrodzeń nauczyciele widzą odliczenia składek, środki te faktycznie nie trafiają do ZUS. Może to mieć dalekosiężne skutki, wpływając na emerytury i inne kwestie indywidualne pracowników.

❌W Wieliczce sytuacja również wygląda dramatycznie – brak zabezpieczonych środków na grudniowe wynagrodzenia może oznaczać, że nauczyciele i pracownicy placówek oświatowych spędzą święta bez pensji.

Te przypadki to tylko wierzchołek góry lodowej, obrazujący narastające problemy finansowe polskich samorządów i ich wpływ na sektor edukacji. Nigdy wcześniej sytuacja w oświacie nie osiągnęła tak alarmującego poziomu.

Czy to kolejny sygnał, że system finansowania polskiej edukacji wymaga pilnej reformy? Jak długo nauczyciele będą musieli walczyć o podstawowe prawa do wynagrodzeń?

09
Grudzień
2024

Opinia – ramowe plany nauczania dla publicznych szkół

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania ocenia negatywnie projekt rozporządzenia; zastrzeżenia poniżej:

 

1)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych, w ramach dbania o zdrowie psychofizyczne uczniów, w szkole podstawowej w klasach IV-VIII w okresie nauczania zostanie zwiększona o 5 godzin w okresie nauczania,

 

2)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem łączna liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w oddziałach przysposabiających do pracy organizowanych w klasie VII i VIII szkoły podstawowej w okresie nauczania zostanie zwiększona o 2 godziny,

 

3)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem liczba godzin obowiązkowych zajęć edukacyjnych w liceum ogólnokształcącym, technikum i branżowej szkole I stopnia zostanie zwiększona o 2 godziny w cyklu nauczania,

 

4)     wbrew twierdzeniom MEN przedmiotowe rozporządzenie nie spowoduje „odchudzenia” podstawy programowej, albowiem proponuje się, aby nowy przedmiot edukacja zdrowotna był realizowany obowiązkowo od roku szkolnego 2025/2026 w klasach I i II albo klasach II i III albo klasach I i III liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkoły I stopnia, przy czym w odniesieniu do uczniów ww. szkół, którzy rozpoczęli kształcenie w klasie I liceum ogólnokształcącego, technikum i branżowej szkole I stopnia w roku szkolnym 2024/2025, nowy przedmiot będzie obowiązkowo realizowany w klasach II i III,

 

5)     Według MEN nauczyciele posiadający kwalifikacje do nauczania przedmiotów: wychowanie do życia w rodzinie, biologia i wychowanie fizyczne oraz psychologowie będą mogli nauczać przedmiotu edukacja zdrowotna. Żaden z nauczycieli wymieniony w rozporządzeniu nie posiada specjalistycznej wiedzy z zakresu wiedzy, który zawiera podstawowa programowa przedmiotu edukacja zdrowotna. Najbardziej zbliżone kwalifikacje posiadają nauczyciele do przedmiotu WDŻ, choć i tak program ich studiów nie obejmował treści, które są ujęte w podstawie programowej ww. przedmiotu. Pozostali nauczyciele wskazani w rozporządzeniu mają niewystarczającą wiedzę do przedmiotu, który tak holistycznie traktuje materię opisaną w podstawie programowej przedmiotu edukacja zdrowotna. Ujmując rzecz delikatnie, brak jest kadry pedagogicznej przygotowanej do nauczania edukacji zdrowotnej, a eksperymentowanie na żywym organizmie, czyli uczniach, nie może przynieść pozytywnych skutków.

 

6)     Według MEN nauczyciele uczący edukacji zdrowotnej będą mieć możliwość uczestniczenia w szkoleniach doskonalących organizowanych przez publiczne placówki doskonalenia nauczycieli. Ponadto nauczyciele będą mogli również uczestniczyć w kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna, finansowanych ze środków Ministerstwa Edukacji Narodowej. W naszym przekonaniu tak ogólnie nakreślony plan nie gwarantuje solidnych podstaw merytorycznych dla przyszłych nauczycieli – studia psychologiczne, komponent edukacji zdrowotnej, trwają pięć lat! Propozycja MEN w zakresie szkolenia nauczycieli na kwalifikacyjnych studiach podyplomowych przygotowujących do nauczania przedmiotu edukacja zdrowotna jest niewystarczająca. Obecnie żaden poważny ośrodek akademicki nie przygotował programu studiów edukacji zdrowotnej ani też żadnego kursu w tym zakresie. Ponadto pragniemy zauważyć, że studiów podyplomowych nie można zrealizować w 7 miesięcy, a tyle pozostało do zakończenia roku szkolnego 2024/2025. Oznacza to, że MEN skazuje szkoły i uczniów na eksperymentowanie w tak wrażliwej sferze.

 

7)     Zrezygnowano z obowiązku realizowania przez uczniów technikum jednego z przedmiotów: filozofia, plastyka, muzyka oraz język łaciński i kultura antyczna w klasie I technikum, przy czym jednocześnie zaproponowano dodanie lit. d w § 2 ust. 1 pkt 4 rozporządzenia (§ 1 pkt 1 lit. a projektu rozporządzenia), aby ww. przedmiot mógł być realizowany jako zajęcia edukacyjne w ramach godzin do dyspozycji dyrektora, nie spowoduje to zrównoważenia liczby godzin na obecnym i przyszłym etapie edukacyjnym, z uwagi na fakt, że każdy uczeń może wybrać przedmiot w ramach godzin do dyspozycji dyrektora,

 

8)     Liczba godzin edukacji obywatelskiej wydaje się niewystarczająca ze względu na treści zawarte w podstawie podstawowej, przy tak szerokim podejściu do tematu, nie jest pewne czy uda się zrealizować w przewidzianej liczbie godzin – ujętej w ramowym planie nauczania – ww. podstawę programową.

 

9)     Takie przedmioty jak: filozofia, plastyka, muzyka, język łaciński lub kultura antyczna, dotychczas realizowane obowiązkowo w klasie I technikum w wymiarze 1 godziny tygodniowo, powinny nadal być obowiązkowe, a nie jak proponuje MEN nieobowiązkowe (z godzin dyrektorskich). Przedmioty te kształtują naszą kulturę, rozwijają świadomość wartości i umiejętności humanistyczne, a także wpływają na poziom wrażliwości społeczeństwa, na czym powinno nam zależeć w obecnych czasach.

 

Jednocześnie wskazujemy, że MEN nie wzięło pod uwagę faktu, że nauczyciele są zatrudniani na cały rok szkolny i w związku z tym organizacja zajęć z danego przedmiotu do końca stycznia skutkować będzie w szkole podstawowej zmianą warunków pracy i płacy, co naraża pracodawcę na komplikacje organizacyjne.

 

Pozytywnie oceniamy dodanie w ramowym planie nauczania dla liceum ogólnokształcącego i technikum zajęć z przygotowania do podjęcia służby w Policji i Straży Granicznej realizowanych w ramach programu szkolenia ze względu na możliwość tworzenia w liceach ogólnokształcących i technikach nowych oddziałów, tj. oddziałów o profilu mundurowym zgodnie z art. 28aa ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe;

     

W imieniu Prezydium KSOiW NSZZ „Solidarność”

Krzysztof Wojciechowski

09
Grudzień
2024

Świąteczne świadczenia dla pracowników szkół – kiedy są opodatkowane?


Święta to czas radości, ale także pytań o zasady opodatkowania świadczeń dla pracowników. Paczki czy pomoc materialna mogą być zwolnione z podatku dochodowego (PIT) lub podlegać opodatkowaniu, w zależności od kilku czynników:

📌 1. Źródło finansowania:

🔵Zakładowy Fundusz Świadczeń Socjalnych (ZFŚS): Świadczenia finansowane z ZFŚS mogą korzystać ze zwolnienia podatkowego, o ile spełniają określone kryteria.
🔵 Środki pracodawcy: Jeśli finansowanie pochodzi z budżetu pracodawcy, świadczenia są traktowane jako przychód pracownika i podlegają PIT oraz oskładkowaniu ZUS.

📌 2. Rodzaj świadczenia:
🔵Świadczenia rzeczowe (np. paczki świąteczne): Jeśli są finansowane z ZFŚS i nie przekraczają 1️⃣0️⃣0️⃣0️⃣ zł rocznie są zwolnione z PIT. Przekroczenie limitu oznacza opodatkowanie nadwyżki. Uwaga! Bony i talony nie korzystają ze zwolnienia.
🔵Świadczenia pieniężne: Podobne zasady jak w przypadku świadczeń rzeczowych – zwolnienie do określonego limitu.

📌 3. Kryterium socjalne:
Świadczenia z ZFŚS muszą uwzględniać sytuację życiową, rodzinną i materialną pracowników. Brak zastosowania tego kryterium może oznaczać, że świadczenie zostanie uznane za przychód podlegający opodatkowaniu.

📌Podsumowanie:
Paczki i pomoc materialna mogą być zwolnione z podatku, jeśli spełnione są określone warunki: finansowanie z ZFŚS, limity kwotowe oraz zastosowanie kryterium socjalnego. W przeciwnym razie świadczenia te podlegają PIT i oskładkowaniu. 

06
Grudzień
2024

propozycja podwyżek dla nauczycieli

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” zaproponowała zwiększenie standardu finansowego A do 10 340 zł na ucznia, co stanowiłoby 15% podwyżkę w porównaniu z propozycją rządu wynoszącą 9477 zł. Dodatkowe środki miałyby umożliwić samorządom sfinansowanie podwyżek wynagrodzeń nauczycieli o 15% od stycznia 2025 roku.

Cały artykuł dostępny tutaj.

05
Grudzień
2024

Dofinansowanie do okularów dla pracowników szkoły

W ramach obowiązków związanych z BHP w szkole dyrektor musi zapewnić określonym pracownikom okulary lub szkła kontaktowe korygujące wzrok. Zwykle w tym celu pracownikom przyznaje się dofinansowania okularów lub szkieł. W artykule wyjaśniamy, komu i na jakich zasadach przysługuje dofinansowanie okularów.

Podstawą prawną tego obowiązku jest § 8 ust. 2 w związku z § 2 pkt 4 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 1 grudnia 1998 r. w sprawie bezpieczeństwa i higieny pracy na stanowiskach wyposażonych w monitory ekranowe (Dz.U. Nr 148, poz. 973).

Zapraszamy do lektury artykułu dostępnego tutaj.

03
Grudzień
2024

dodatek za trudne warunki pracy

Nauczycielom prowadzącym zajęcia indywidualne z uczniami posiadającymi orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego przysługuje dodatek za trudne warunki pracy.

📌Podstawa prawna:

Zgodnie z § 8 pkt 8 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 31 stycznia 2005 r. w sprawie wysokości minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego nauczycieli oraz ogólnych warunków przyznawania dodatków do wynagrodzenia zasadniczego, za pracę w trudnych warunkach uznaje się m.in. prowadzenie indywidualnego nauczania dziecka zakwalifikowanego do kształcenia specjalnego.

❓Wysokość dodatku:

Wysokość oraz szczegółowe warunki przyznawania dodatku za trudne warunki pracy określa organ prowadzący szkołę w drodze regulaminu, zgodnie z art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela. Oznacza to, że konkretne stawki mogą różnić się w zależności od ustaleń lokalnych władz oświatowych.
W praktyce najczęściej wysokość dodatku wynosi 20% wynagrodzenia zasadniczego.

📍Miejsce realizacji zajęć:

Dodatek przysługuje nauczycielowi bez względu na miejsce prowadzenia zajęć indywidualnych z uczniem posiadającym orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego. Może to być:

1️⃣Dom ucznia: Tradycyjna forma nauczania indywidualnego.
2️⃣Zdalnie: Z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość.
3️⃣ Na terenie szkoły: Od 6 grudnia 2024 r. nauczanie indywidualne może być organizowane także w szkole, na wniosek rodziców dziecka lub pełnoletniego ucznia.

❗Ważne:

📌Dodatek za trudne warunki pracy przysługuje nauczycielowi prowadzącemu indywidualne nauczanie ucznia z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego niezależnie od formy i miejsca realizacji tych zajęć. Przepisy nie wprowadzają w tym zakresie żadnych ograniczeń.

📌W przypadku niewypłacania należnego dodatku, nauczyciel ma prawo domagać się jego wypłaty wraz z wyrównaniem za okres, w którym dodatek nie był przyznawany. Roszczenia ze stosunku pracy ulegają przedawnieniu z upływem 3 lat od dnia, w którym stały się wymagalne.

📣Szczegółowe warunki przyznawania dodatków mogą różnić się w zależności od lokalnych regulacji. Warto zapoznać się z regulaminem wynagradzania obowiązującym w danej placówce oświatowej

« Poprzednia stronaNastępna strona »



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.