|
 |
 |
08
Październik
2021
|
 |
|
 |
 |
 |

„Przekazuję w załączeniu stanowisko Komisji Krajowej Niezależnego Samorządnego Związku Zawodowego „Solidarność” odnoszące się do wyjątkowo bulwersującej sprawy – niewywiązania się przez Pański Rząd z porozumienia zawartego ponad dwa lata temu pomiędzy Krajową Sekcją Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” oraz w Pana imieniu z wicepremierem ds. dialogu społecznego Beatą Szydło, ministrem edukacji narodowej Anną Zalewską, ministrem rodziny, pracy i polityki społecznej Elżbietą Rafalską, szefem Pana kancelarii ministrem Michałem Dworczykiem oraz wiceministrem finansów Tomaszem Robaczyńskim” – pisze w swoim liście przewodniczący Komisji Krajowej NSZZ „Solidarność” Piotr Duda.
„Solidarność” przekazała w załączniku także kopię samego porozumienia. Szef związku przypomniał, że „dotyczy ono zmian w systemie wynagradzania nauczycieli, oraz że zostało zawarte 7 kwietnia 2019 r. w bardzo trudnym dla polskiej edukacji czasie”. „Wtedy zawierając porozumienie NSZZ »Solidarność« wykazał się daleko idącą rozwagą i odpowiedzialnością za przyszłość nie tylko pracowników oświaty, ale też przyszłością naszych dzieci” – zaznaczono.
Poinformowano również, że 6 października Rada KSO NSZZ „Solidarność” powołała sztab protestacyjny, rozpoczynając tym samym przygotowania oświatowej „Solidarności” do stosownych działań.
„Będą one wspierane przez Komisję Krajową. To dobry czas na refleksję i wywiązanie się ze zobowiązań zawartych w porozumieniu z 7 kwietnia 2019 r. zanim dojdzie do eskalacji konfliktu” – czytamy w dokumencie.
„Oczekuję, aby Pan Premier wywiązał się ze swoich umów. Tu chodzi przede wszystkim o Pańską wiarygodność i wiarygodność Zjednoczonej Prawicy, której rządy tym się charakteryzowały przez ostatnie lata” – zakończył Piotr Duda.

(https://www.tysol.pl/)
|
 |
 |
 |
06
Październik
2021
|
 |
|
 |
 |
 |

Krajowa Komisja NSZZ Solidarność przyjęła stanowisko, w którym żąda wypełnienia porozumienia z nauczycielami z 7 kwietnia 2019 r. – ujawnia Ryszard Proksa, przewodniczący KSOiW. – Obecnie hasło jest takie: „najpierw porozumienie” – podkreśla i zapowiada, że już w czwartek (7października) Rada Sekcji podejmie decyzje co do form protestu.
- Propozycje ministra edukacji Przemysława Czarnka w sprawie podwyżek dla nauczycieli wzburzyły związkowców z Solidarności.
- Krajowa Komisja NSZZ „Solidarność” chce wiedzieć, czy rząd w ogóle zamierza zrealizować porozumienie z nauczycielami.
- Najpierw porozumienie, a potem możemy negocjować – mówią związkowcy. I nawet nie zamierzają pochylać się nad obecnymi propozycjami MEiN w sprawie wynagrodzeń nauczycieli.
(B.Bugalski, https://www.portalsamorzadowy.pl)

|
 |
 |
 |
05
Październik
2021
|
 |
|
 |
 |
 |
Stanowisko Rady Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ Solidarność w sprawie „Propozycji zmian pragmatyki zawodowej nauczycieli” z dnia 21 września 2021 r.
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” odrzuca projekt zmian dotyczący statusu zawodowego nauczyciela przedstawiony przez Ministerstwo Edukacji i Nauki w dniu 21 09.2021 r. Z oburzeniem przyjmujemy fakt niezrealizowania porozumienia zawartego pomiędzy NSZZ „Solidarność” a Rządem RP w dniu 7 kwietnia 2019 r., a w szczególności braku powiązania wynagrodzenia nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej. Rząd w ten sposób podważa swoją wiarygodność oraz społeczne zaufanie co do celowości prowadzenia negocjacji.
Zaproponowane „nowe” stawki wynagrodzenia nauczycieli okazały się proponowanymi wiele lat temu i zdecydowanie odrzuconymi przez stronę społeczną postulatami. NSZZ „Solidarność” przedstawił podczas spotkania Zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty swoją propozycję powiązania płacy nauczycieli z przeciętnym wynagrodzeniem w gospodarce narodowej w lipcu br. Nieprawdziwe jest twierdzenie MEiN, że nikt nie zgłosił żadnych propozycji do dyskusji.
Pomimo galopującej inflacji nauczyciele po styczniu 2020 r. nie otrzymali waloryzacji płacy, a kuriozalna propozycja rządu podnosi płacę o zwiększony czas pracy nauczyciela i zwielokrotnienie tzw. godzin karcianych. Rząd oszukuje społeczeństwo informując o kilkudziesięcioprocentowym podwyższeniu wynagrodzeń. Nie zgadzamy się na przedstawianie tylko niektórych aspektów czasu pracy nauczyciela, pomijanie warunków pracy, a szczególnie faktu najgorszego wynagradzania polskich nauczycieli w Europie. Stale zmniejszająca się atrakcyjność zawodu nauczyciela spowodowała już mocno widoczne braki kadrowe, które rząd chce wypełnić znacznym zwiększeniem czasu pracy bez dodatkowych nakładów finansowych. Tak radykalne zwiększenie czasu pracy – zwiększenie pensum o 4 godziny – skutkować będzie kilkudziesięcioma tysiącami zwolnień nauczycieli, a dwukrotnie większa liczba osób będzie pracować na niepełnych etatach z powodu braku godzin, z obniżonym wynagrodzeniem.
Negatywnie opiniujemy propozycję tzw. odbiurokratyzowania pracy nauczyciela. To także niezrealizowany postulat porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. Fakt zakończenia projektu europejskiego, który przyniósł więcej szkody polskiej oświacie, niż pozytywnych efektów (ewaluacja zewnętrzna i wewnętrzna), w ogóle nie spowodował zmniejszenia biurokracji szkolnej. Wiele lat walczyliśmy z dwiema godzinami karcianymi, które były przyczyną konfliktów i wprowadziły chaos w pracy placówek oświatowych. Były one krytykowane i ostatecznie zlikwidowane przez obecnie rządzących. Teraz proponuje się osiem godzin karcianych tygodniowo pod hasłem dostępności nauczyciela i zwalczania biurokracji. Praktyka pokazała, że jest to dodatkowe zmuszenie nauczyciela do pracy bez wynagrodzenia bez określenia czasu i warunków pobytu w placówce. Proponuje się tylko konieczność rozliczenia tego pobytu w szkole na piśmie!
Również negatywnie opiniujemy uproszczenie awansu zawodowego nauczycieli. Propozycja, co prawda, likwiduje stopień awansu nauczyciela kontraktowego kosztem czteroletniego stopnia stażysty, ale wprowadza dwa dodatkowe stopnie specjalizacji bez określenia gratyfikacji finansowej. Plan tworzenia kolejnych instytucji, które mają oceniać nauczyciela, podważa zasadność istnienia nadzoru pedagogicznego kuratora oświaty.
Nie zgadzamy się na finansowanie podwyżek płac kosztem obniżenia świadczeń socjalnych. Nie wyrażamy zgody na zmniejszenie wymiaru urlopu i zmuszania nauczycieli do pracy w czasie, gdy nie ma zajęć dla uczniów w szkole. Powodzenie każdej restrukturyzacji zależy od osiągniętego konsensusu stron. Nie widzimy pola do negocjacji, ponieważ nie otrzymaliśmy propozycji znaczącego podniesienia wynagrodzenia. Zamiast tego zaproponowano nam pogorszenie warunków pracy i utratę finansowych świadczeń. Wprowadzanie planowanych zmian zdestabilizuje pracę szkół, co skutkować będzie pogorszeniem jakości nauczania. Odnosi się wrażenie że autorzy tej propozycji opierali się na statystyce, nie znając realnych problemów środowiska oświatowego.
Ryszard Proksa, przewodniczący
Stanowisko 04.10.21
Komunikat 04.10.21
Tzw. podwyżki
Konsekwencje zwiększenia pensum […] – Gazeta Prawna
|
 |
COOKIES
Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.
|