
Zakaz smartfonów w szkołach? Większość Polaków mówi: tak – ale pod jednym warunkiem
Choć korzystanie z telefonów komórkowych przez uczniów jest już ograniczane w wielu polskich szkołach – zazwyczaj poprzez zapisy w statutach – obecnie brak jest jednolitych, ogólnokrajowych regulacji w tej sprawie. Czy to się wkrótce zmieni? Wyniki najnowszego badania przeprowadzonego przez Centrum Badania Opinii Społecznej (CBOS) wskazują, że społeczne oczekiwania są jednoznaczne. Co sądzą Polacy?
73% badanych opowiada się za wprowadzeniem zakazu korzystania ze smartfonów w szkołach.
W tym aż 47% udzieliło odpowiedzi „zdecydowanie tak”, a 26% „raczej tak”.
Przeciwnikami takiego zakazu jest jedynie 21% badanych, z czego tylko 7% wyraziło zdecydowaną dezaprobatę.
71% respondentów popiera wprowadzenie ogólnopolskich, jednolitych zasad dotyczących korzystania ze smartfonów przez uczniów.
Co mówią dane w szerszym kontekście?
CBOS przeanalizował również, jak odpowiedzi na te dwa pytania pokrywają się wśród respondentów: 56% badanych popiera zarówno zakaz smartfonów w szkołach, jak i jego uregulowanie na poziomie ogólnokrajowym.
13% nie chce żadnych ograniczeń – ani zakazu, ani centralnych przepisów.
16% popiera zakaz, ale uważa, że każda szkoła powinna samodzielnie ustalać jego formę.
8% jest przeciwnych ujednolicaniu zasad, niezależnie od treści regulacji.
Kto popiera zakaz, a kto jest sceptyczny?
Obecność dzieci w gospodarstwie domowym nie wpływa znacząco na opinie dotyczące zakazu.
Kluczowy okazuje się wiek – osoby 55+ (szczególnie powyżej 64 lat) najczęściej popierają wprowadzenie ograniczeń.
W grupie wiekowej poniżej 25 lat przeważają przeciwnicy zakazu.
Poglądy polityczne nie mają istotnego wpływu na opinie – temat ten łączy osoby o różnych przekonaniach.
Co dalej?
Na ten moment to dyrektorzy szkół, rady pedagogiczne i rady rodziców ustalają zasady korzystania z telefonów na terenie placówki. Jednak w świetle rosnącego poparcia społecznego dla jednolitych rozwiązań, możemy spodziewać się, że temat ten wróci do debaty publicznej – a być może i na legislacyjne biurka.
Warto zatem już dziś zastanowić się: Jakie są realne korzyści, a jakie zagrożenia związane z obecnością smartfonów w szkolnej rzeczywistości?
Czy szkoła powinna być przestrzenią wolną od cyfrowych rozpraszaczy, czy miejscem świadomego i kontrolowanego ich wykorzystywania?
A przede wszystkim – jak zapewnić, by technologia wspierała edukację, a nie ją zakłócała?
Ten „jeden warunek”, o którym mowa w tytule, to oczekiwanie wprowadzenia jednolitych przepisów obowiązujących we wszystkich szkołach w Polsce.
————-
Na podstawie: Badanie CBOS przeprowadzono w dniach 6–16 marca 2025 r. na próbie 1047 pełnoletnich mieszkańców Polski. Respondenci mogli wybrać jedną z trzech metod udziału: wywiad bezpośredni (CAPI), telefoniczny (CATI) lub internetowy (CAWI).