
„Solidarność” u minister edukacji… o podwyżkach, zmianach w prawie oświatowym, likwidacji szkół i placówek oświatowych oraz o tzw. „godzinach karcianych”…Warszawa 11.03.2015r.
Spotkanie minister edukacji narodowej z przedstawicielami KSOiW NSZZ „Solidarność”o finansach w oświacie, płacach nauczycieli, likwidacji szkół i placówek oświatowych oraz o tzw. „godzinach karcianych” rozmawiała w środę (11 bm.)w siedzibie MEN minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska z przedstawicielami Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność”.
Przedstawiciele NSZZ „Solidarność” po raz kolejny zgłosili postulat wzrostu wynagrodzeń nauczycieli o 9 proc. argumentując, że realne płace w oświacie zmalały i są obecnie na poziomie roku 2007. W przypadku braku realizacji tego postulatu „Solidarność” oświatowa zapowiada nasilenie akcji protestacyjnej.
Minister Joanna Kluzik-Rostkowska przypomniała, że w ciągu ostatnich 10 lat do systemu oświaty dorzucono 15 miliardów złotych. W tym czasie liczba uczniów zmalała o ponad milion a liczba nauczycieli spadła o ponad 32 tysiące.
Pedagodzy jako jedyna grupa budżetowa otrzymywali podwyżki w latach 2008-2012. Stwierdziła też, że w budżecie państwa na 2015 nie ma środków na podwyżki dla nauczycieli i resort edukacji może poruszać się tylko w ramach ustalonej na rok 2015 subwencji oświatowej w kwocie ok. 40 mld. zł. Wszelkie ruchy płacowe są możliwe tylko w ramach tej kwoty.
Przedstawiciele „Solidarności” oświatowej uważają, że gwarancją statusu zawodowego nauczycieli jest Karta Nauczyciela, a środki na waloryzację wynagrodzeń w oświacie należy znaleźć w budżecie państwa. Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność” Ryszard Proksa zwrócił uwagę na problem likwidacji szkół oraz przekazywania ich podmiotom prywatnym. Przedstawiciele
NSZZ „Solidarność” zaproponowali zmiany w prawie oświatowym, które przywróciłyby kuratorom oświaty prawo weta w procesie likwidacji szkół.
Przedstawiciele MEN stwierdzili, iż w tym roku jest mniejsza liczba uchwał intencyjnych o zamiarze likwidacji szkół i placówek oświatowych. Według danych z kuratoriów oświaty takich uchwał jest 309, a obejmują one także wygaszanie szkół ze względu na brak uczniów.
Przedstawiciele NSZZ „S” postulowali likwidację
tzw. „godzin karcianych”.
Zdaniem związkowców to nieodpłatne zajęcia edukacyjne prowadzone z uczniami. Wskazali jednocześnie przykłady niemożności ich realizacji w niektórych szkołach, brak zainteresowania ze strony uczniów.
Z tą argumentacją nie zgodziła się minister Kluzik-Rostkowska, która uznała, że „godziny karciane” mieszczą się w wymiarze 40 godzin pracy tygodniowo. Są więc płatne. Zadeklarowała jednak, że sprawdzi jak te godziny są rzeczywiście
realizowane w szkołach. Obiecała, że do końca przyszłego tygodnia będzie znane w jaki sposób i w jakim czasie, za pomocą jakich narzędzi będzie badana realizacja „godzin karcianych” w szkołach.
Podczas spotkania poruszono temat wzmocnienia roli nadzoru
pedagogicznego. Strony ustaliły, że dojdzie do roboczych rozmów na ten temat.
Ponadto strony rozmawiały o tzw. „nauczaniu domowym”, kształceniu dla dorosłych, naborze do szkół oraz o kształceniu uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Rzecznik prasowy SKOiW NSZZ „Solidarność””
W. Jaranowski