
„Ministerstwo Edukacji i Nauki, we współpracy z kuratorami oświaty, przygotowało zestawienie przykładów dotyczących tworzenia w szkołach dokumentacji niewymaganej przepisami prawa. Udostępniając ten materiał mamy nadzieję, że posłuży on pracownikom jednostek systemu oświaty do zweryfikowania potrzeby kontynuowania dotychczasowej praktyki nadmiernego „generowania” dokumentów.
Zestawienie przykładowych dokumentów tworzonych w szkołach i placówkach (niewymaganych przepisami prawa):
- Sprawozdania (cykliczne, np. comiesięczne) lub arkusze monitorowania realizacji programów nauczania przedmiotów (uwzględniających podstawę programową).
- Uzasadnienia do wyboru podręczników i programów.
- Sprawozdania z ilościowej realizacji godzin wynikających z ramowych planów nauczania.
- Rozkłady materiałów.
- Plany wynikowe.
- Klasowe plany pracy wychowawczo-profilaktycznej (zdarzają się również plany pracy wychowawczej z poszczególnych poziomów klas)
- Sprawozdania z realizacji przyjętego klasowego planu pracy wychowawczo-profilaktycznej.
- Sprawozdania wychowawców klas (śródroczne lub roczne) z podejmowanych działań z klasą.
- „Cząstkowe” sprawozdania (np. co miesiąc, pół roku) z realizacji planu rozwoju zawodowego, składane dyrektorowi szkoły oraz opiekunowi stażu dokumentacja potwierdzająca realizację poszczególnych działań nauczyciela.
- Wykaz szkoleń nauczyciela.
- Raporty z lekcji przeprowadzonych w czasie nauki zdalnej (temat lekcji, data, klasy, liczba uczniów, zrzuty ekranów, zdjęcia z platform komunikacyjnych).
- Scenariusze/konspekty zajęć obserwowanych przez dyrektora.
- Raporty z analizy wyników nauczania.
- Sprawozdania wychowawcy klasy.
- Teczki wychowawców klas często jest to powielanie dokumentacji pedagoga.
- Zeszyty zachowania uczniów.
- Sprawozdania (półroczne i roczne) z pracy dydaktyczno-wychowawczej (np. wychowawcy, biblioteki, świetlicy szkolnej itp.)
- Plany pracy nauczycieli przedszkola (roczne, miesięczne i tygodniowe).
- Programy i opisy zajęć ponadobowiązkowych (ukierunkowanych na rozwój uczniów, np. dydaktyczno-wyrównawczych, kół zainteresowań) dołączanie do dziennika zajęć szczegółowego programu i opisów prowadzonych zajęć (oprócz tematów).
- Sprawozdania dotyczące realizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, kół zainteresowań.
- Diagnozy dotyczące różnorodnych obszarów działalności szkoły/placówki – tworzenie arkuszy ankiet, opracowywanie wyników ankietowania.
- Sprawozdania dotyczące organizowanych imprez i uroczystości szkolnych, zadań dodatkowych nauczyciela, konkursów, zawodów, projektów szkolnych itp.
- Dokumentacja dotycząca konkursów szkolnych.
- Dziennik biblioteki.
- Instrukcje przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (dot. egzaminu ósmoklasisty i maturalnego).
- Diagnozy i analizy kompetencji i osiągnięć uczniów, często w rezultacie tych diagnoz nie formułuje się wniosków lub formułuje się wnioski uogólnione bez wpływu na planowanie dalszych działań.
- Sprawozdania/raporty ze sprawdzianów „dyrektorskich”, testów kompetencji, badań diagnostycznych, próbnych egzaminów itp.
- Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Sprawozdania z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Dublowanie w dokumentacji w zakresie organizacji kształcenia specjalnego informacji zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w IPET-ach i ich modyfikacjach oraz w WOPFU-ach powielane są informacje zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
- Teczki uczniów ograniczenie do prowadzenia indywidualnych teczek uczniów wyłącznie dla dzieci/uczniów wskazanych w § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
- Regulaminy dotyczące oceniania, np. przedmiotowe systemy oceniania, kryteria oceniania zachowania ucznia (punktowe, algorytmy, wzory służące do ustalania ocen zachowania), regulamin oceniania z zapisami dotyczącymi średniej ważonej)
- Regulaminy przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (np. instrukcja przygotowywania, organizacji i przebiegu przeprowadzania egzaminu maturalnego).
- Regulamin ucznia prawa i obowiązki ucznia (to powinny zostać określone w statucie nie w osobnym dokumencie).
- Regulamin korzystania z biblioteki.
- Regulamin dokonywania oceny pracy nauczyciela.
- Procedura dotycząca usprawiedliwiania nieobecności uczniów.
- Arkusze samooceny nauczyciela.
- Karty ewaluacji pracy własnej nauczyciela.
- Plany i/lub protokoły z zebrań wywiadówek i innych spotkań z rodzicami.
- Zeszyty korespondencji z rodzicami.
- Wzory oświadczeń rodziców o zapoznaniu z poszczególnymi dokumentami szkoły.
- Sprawozdania dotyczące współpracy z rodzicami. Sprawozdania dotyczące współpracy ze środowiskiem lokalnym.
- Inna sprawozdawczość nauczycieli.
- Sprawozdania opisujące wszystko, co nauczyciel robił w danym roku szkolnym, np. wycieczki, formy doskonalenia, plany na przyszłość itp.
- Sprawozdania wychowawców klas, bibliotekarza, pedagoga, psychologa, logopedy.
- Sprawozdania dotyczące pełnionych przez nauczycieli dodatkowych funkcji np. opiekuna samorządu, opiekuna wolontariatu.
- Sprawozdania z przeprowadzanych konsultacji z uczniami.
- Zestawienia i statystyki dotyczące oceniania i frekwencji uczniów – informacje te zawarte są w dziennikach lekcyjnych i dziennikach zajęć.
- Cykliczne sprawozdania dotyczące spotkań i pracy zespołów nauczycielskich (miesięczne, kwartalne, półroczne) – przedmiotowych, zadaniowych, klasowych (nauczycieli uczących w danym oddziale).”