menu

Przydatne Linki

polecamy

22
Listopad
2021

W walce z biurokracją…

„Ministerstwo Edukacji i Nauki, we współpracy z kuratorami oświaty, przygotowało zestawienie przykładów dotyczących tworzenia w szkołach dokumentacji niewymaganej przepisami prawa. Udostępniając ten materiał mamy nadzieję, że posłuży on pracownikom jednostek systemu oświaty do zweryfikowania potrzeby kontynuowania dotychczasowej praktyki nadmiernego „generowania” dokumentów.
Zestawienie przykładowych dokumentów tworzonych w szkołach i placówkach (niewymaganych przepisami prawa):
  1. Sprawozdania (cykliczne, np. comiesięczne) lub arkusze monitorowania realizacji programów nauczania przedmiotów (uwzględniających podstawę programową).
  2. Uzasadnienia do wyboru podręczników i programów.
  3. Sprawozdania z ilościowej realizacji godzin wynikających z ramowych planów nauczania.
  4. Rozkłady materiałów.
  5. Plany wynikowe.
  6. Klasowe plany pracy wychowawczo-profilaktycznej (zdarzają się również plany pracy wychowawczej z poszczególnych poziomów klas)
  7. Sprawozdania z realizacji przyjętego klasowego planu pracy wychowawczo-profilaktycznej.
  8. Sprawozdania wychowawców klas (śródroczne lub roczne) z podejmowanych działań z klasą.
  9. „Cząstkowe” sprawozdania (np. co miesiąc, pół roku) z realizacji planu rozwoju zawodowego, składane dyrektorowi szkoły oraz opiekunowi stażu dokumentacja potwierdzająca realizację poszczególnych działań nauczyciela.
  10. Wykaz szkoleń nauczyciela.
  11. Raporty z lekcji przeprowadzonych w czasie nauki zdalnej (temat lekcji, data, klasy, liczba uczniów, zrzuty ekranów, zdjęcia z platform komunikacyjnych).
  12. Scenariusze/konspekty zajęć obserwowanych przez dyrektora.
  13. Raporty z analizy wyników nauczania.
  14. Sprawozdania wychowawcy klasy.
  15. Teczki wychowawców klas często jest to powielanie dokumentacji pedagoga.
  16. Zeszyty zachowania uczniów.
  17. Sprawozdania (półroczne i roczne) z pracy dydaktyczno-wychowawczej (np. wychowawcy, biblioteki, świetlicy szkolnej itp.)
  18. Plany pracy nauczycieli przedszkola (roczne, miesięczne i tygodniowe).
  19. Programy i opisy zajęć ponadobowiązkowych (ukierunkowanych na rozwój uczniów, np. dydaktyczno-wyrównawczych, kół zainteresowań) dołączanie do dziennika zajęć szczegółowego programu i opisów prowadzonych zajęć (oprócz tematów).
  20. Sprawozdania dotyczące realizacji zajęć dydaktyczno-wyrównawczych, kół zainteresowań.
  21. Diagnozy dotyczące różnorodnych obszarów działalności szkoły/placówki – tworzenie arkuszy ankiet, opracowywanie wyników ankietowania.
  22. Sprawozdania dotyczące organizowanych imprez i uroczystości szkolnych, zadań dodatkowych nauczyciela, konkursów, zawodów, projektów szkolnych itp.
  23. Dokumentacja dotycząca konkursów szkolnych.
  24. Dziennik biblioteki.
  25. Instrukcje przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (dot. egzaminu ósmoklasisty i maturalnego).
  26. Diagnozy i analizy kompetencji i osiągnięć uczniów, często w rezultacie tych diagnoz nie formułuje się wniosków lub formułuje się wnioski uogólnione bez wpływu na planowanie dalszych działań.
  27. Sprawozdania/raporty ze sprawdzianów „dyrektorskich”, testów kompetencji, badań diagnostycznych, próbnych egzaminów itp.
  28. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna. Procedury udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  29. Sprawozdania z udzielanej pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  30. Dublowanie w dokumentacji w zakresie organizacji kształcenia specjalnego informacji zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego w IPET-ach i ich modyfikacjach oraz w WOPFU-ach powielane są informacje zawarte w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego.
  31. Teczki uczniów ograniczenie do prowadzenia indywidualnych teczek uczniów wyłącznie dla dzieci/uczniów wskazanych w § 19 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola, szkoły i placówki dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej oraz rodzajów tej dokumentacji.
  32. Regulaminy dotyczące oceniania, np. przedmiotowe systemy oceniania, kryteria oceniania zachowania ucznia (punktowe, algorytmy, wzory służące do ustalania ocen zachowania), regulamin oceniania z zapisami dotyczącymi średniej ważonej)
  33. Regulaminy przeprowadzania egzaminów zewnętrznych (np. instrukcja przygotowywania, organizacji i przebiegu przeprowadzania egzaminu maturalnego).
  34. Regulamin ucznia prawa i obowiązki ucznia (to powinny zostać określone w statucie nie w osobnym dokumencie).
  35. Regulamin korzystania z biblioteki.
  36. Regulamin dokonywania oceny pracy nauczyciela.
  37. Procedura dotycząca usprawiedliwiania nieobecności uczniów.
  38. Arkusze samooceny nauczyciela.
  39. Karty ewaluacji pracy własnej nauczyciela.
  40. Plany i/lub protokoły z zebrań wywiadówek i innych spotkań z rodzicami.
  41. Zeszyty korespondencji z rodzicami.
  42. Wzory oświadczeń rodziców o zapoznaniu z poszczególnymi dokumentami szkoły.
  43. Sprawozdania dotyczące współpracy z rodzicami. Sprawozdania dotyczące współpracy ze środowiskiem lokalnym.
  44. Inna sprawozdawczość nauczycieli.
  45. Sprawozdania opisujące wszystko, co nauczyciel robił w danym roku szkolnym, np. wycieczki, formy doskonalenia, plany na przyszłość itp.
  46. Sprawozdania wychowawców klas, bibliotekarza, pedagoga, psychologa, logopedy.
  47. Sprawozdania dotyczące pełnionych przez nauczycieli dodatkowych funkcji np. opiekuna samorządu, opiekuna wolontariatu.
  48. Sprawozdania z przeprowadzanych konsultacji z uczniami.
  49. Zestawienia i statystyki dotyczące oceniania i frekwencji uczniów – informacje te zawarte są w dziennikach lekcyjnych i dziennikach zajęć.
  50. Cykliczne sprawozdania dotyczące spotkań i pracy zespołów nauczycielskich (miesięczne, kwartalne, półroczne) – przedmiotowych, zadaniowych, klasowych (nauczycieli uczących w danym oddziale).”



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.