
Czy nowy profil absolwenta spełnia swoją rolę? Głos „Solidarności” w sprawie edukacji
„Solidarność” wciąż wierzy w możliwość pozytywnych zmian w polskim systemie oświaty. Chociaż powstała druga wersja profilu absolwenta, która uwzględnia część zgłoszonych uwag, wciąż pozostaje wiele wyzwań do pokonania. Czego brakuje? Przede wszystkim realnego, długoterminowego planowania – takiego, które nie będzie ograniczać się do bieżącego „gaszenia pożarów”, ale pozwoli myśleć o rozwoju systemu oświaty na lata naprzód. Krajowa Rada Oświatowa – zapis, który nigdy nie ożył
Już dawno w artykule 78 Ustawy Prawo oświatowe zapisano powołanie Krajowej Rady Oświatowej? Miała to być instytucja odpowiedzialna za całościową wizję rozwoju edukacji. Niestety, do tej pory nie została utworzona, a przecież jej zadaniem miało być kształtowanie przyszłości oświaty w powiązaniu z kierunkami rozwoju gospodarczego. Jakie jest więc sedno problemu?
Aby określić, jakiego absolwenta potrzebujemy w przyszłości, najpierw musimy odpowiedzieć na pytanie: w jakim kierunku zmierza gospodarka? Jakie zawody będą kluczowe za 10 czy 20 lat? Jakie kompetencje będą potrzebne na rynku pracy? Bez tej wiedzy profil absolwenta pozostaje zbiorem pięknych deklaracji typu: „twórczy, pełen inicjatywy i sprawstwa”. Tylko jak sprawić, żeby te hasła nie były pustymi frazesami, lecz realnym celem kształcenia? Co dalej?
Według „Solidarności” niezbędne jest systemowe podejście i powiązanie edukacji z gospodarką. Potrzebujemy jasnej wizji i długoterminowego planu, który pomoże uczniom rozwijać te kompetencje, które naprawdę będą ich wspierać w przyszłości. Tylko wtedy uda się przełożyć te piękne hasła na konkretne działania – i zamiast pisać kolejny profil na papierze, będziemy mogli kształtować przyszłych liderów, innowatorów i odpowiedzialnych obywateli.
Państwa zdaniem – co powinno znaleźć się w idealnym profilu absolwenta?
—–
Źródło: Wywiad z dr Waldemarem Jakubowskim https://strefaedukacji.pl/nauczyciele…/ar/c5p2-27116439