menu

Przydatne Linki

polecamy

16
Listopad
2024

nowa podstawa edukacji zdrowotnej

Nowa podstawa programowa edukacji zdrowotnej
Wprowadzenie nowego przedmiotu „edukacja zdrowotna” w polskich szkołach, planowane na 1 września 2025 roku 📅, wywołuje liczne kontrowersje 🤔 i dyskusje 💬.
Przedmiot ten ma zastąpić dotychczasowe „wychowanie do życia w rodzinie” (WDŻ) 👨‍👩‍👧‍👦 i obejmować szeroki zakres tematyczny, w tym zdrowie psychiczne 🧠, fizyczne 💪, seksualne ❤️, profilaktykę 🛡️ oraz problematykę uzależnień 🚭.
Zakres tematyczny i obawy społeczne ⚖️
Planowane rozszerzenie treści nauczania budzi obawy 😟 wśród niektórych rodziców 👩‍👦 i organizacji społecznych 🏢. Poseł Bartłomiej Pejo w interpelacji do Ministerstwa Edukacji Narodowej 📜 zwrócił uwagę na „liczne obawy rodziców i opiekunów małoletnich” związane z poruszaniem tematów, które często budzą kontrowersje społeczne 🔥, zwłaszcza w obszarze edukacji seksualnej . Apelował o dostosowanie treści edukacji zdrowotnej do „wrażliwości społecznej” 🤝 oraz wprowadzanie ich w sposób odpowiedzialny i adekwatny do wieku uczniów 👦.
Stanowisko Ministerstwa Edukacji 🏛️
Minister Edukacji Barbara Nowacka podkreśliła, że celem edukacji zdrowotnej jest dostarczenie uczniom kompleksowej wiedzy 📘 opartej na nauce 🧬, niezależnie od opinii poszczególnych organizacji. W odpowiedzi na krytykę ze strony niektórych środowisk, stwierdziła: „Bardzo mi przykro, ale nie obchodzi mnie, co boli Ordo Iuris” . Dodała, że szkoła jest po to, aby „każde dziecko dostawało ten sam zakres informacji 📖 opartych na wiedzy, a nie na przesądach, zabobonach i uprzedzeniach jednej czy drugiej organizacji lub sekty”.
Przygotowanie kadry nauczycielskiej 👩‍🏫
Kolejnym źródłem kontrowersji jest kwestia przygotowania nauczycieli do prowadzenia nowego przedmiotu. Ministerstwo Edukacji Narodowej planuje, aby edukację zdrowotną mogli prowadzić nauczyciele biologii 🧪, wychowania fizycznego 🤸‍♂️, wychowania do życia w rodzinie 👨‍👩‍👧‍👦, psychologowie 🧠 oraz osoby, które ukończyły studia 🎓 lub studia podyplomowe w zakresie edukacji zdrowotnej i posiadają przygotowanie pedagogiczne 📚. Planowane jest również uruchomienie bezpłatnych studiów podyplomowych dla nauczycieli, finansowanych z budżetu ministerstwa .
Podsumowanie📝
Wprowadzenie edukacji zdrowotnej jako obowiązkowego przedmiotu w polskich szkołach budzi różnorodne reakcje 🔄. Z jednej strony, ministerstwo podkreśla potrzebę kompleksowej edukacji zdrowotnej opartej na nauce 🧬. Z drugiej strony, niektórzy rodzice i organizacje wyrażają uzasadnione obawy dotyczące treści programowych 📑 oraz sposobu ich realizacji 🚦, a także ingerencji państwa w obszar zarezerwowany konstytucyjnie dla rodziców i prawnych opiekunów ⚖️. Kwestie te pozostają przedmiotem debaty publicznej 🗣️ i konsultacji społecznych, które jednak są raczej pozorne . 21-dniowy ich termin ⏳, obejmujący dodatkowo dwa okresy świąteczne , z pewnością nie służy prawdziwej dyskusji na temat tak ważnej dla społeczeństwa kwestii.



COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.