
Stanowiska dotyczące bieżących problemów w oświacie przyjęte przez
Walne Zebranie Delegatów Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania
NSZZ „Solidarność” – 17-18 maja 2018r.
- Stanowisko nr 1 w sprawie ochrony przedemerytalnej nauczycieli
WZD KSOiW wnosi do KK NSZZ „Solidarność” o podjęcie działań w sprawie objęcia ochroną przedemerytalną nauczycieli. Kodeks pracy nie chroni nauczyciela w okresie przedemerytalnym. Nauczyciele są jedyną grupą w Polsce, która nie ma ochrony przedemerytalnej.
- Stanowisko nr 2 w sprawie zmiany modelu doskonalenia zawodowego nauczycieli
WZD KSOiW negatywnie ocenia projekt zmian dot. dokształcania i doskonalenia
zawodowego nauczycieli. Kontrowersje budzi zobowiązanie nauczycieli do obowiązkowego doskonalenia zawodowego, bez określenia jasnych kryteriów jego finansowania. Dokształcanie i doskonalenie nauczyciela powinno być w całości finansowane przez pracodawcę.
- Stanowisko nr 3 w sprawie zagwarantowania nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych
RK SOiW podejmie działania w sprawie zagwarantowania nauczycielom praktycznej nauki zawodu możliwości skorzystania z ustawy o nauczycielskich świadczeniach kompensacyjnych. Ustawa nie obejmuje placówek oświatowych, takich jak centra kształcenia praktycznego. „Solidarność” wnosi o zagwarantowanie nauczycielskich świadczeń kompensacyjnych dla nauczycieli-wychowawców z tzw. zakładów poprawczych, nauczycieli międzyszkolnych ośrodków sportu oraz nauczycieli zatrudnionych w ogniskach muzycznych.
- Stanowisko nr 4 w sprawie wychowawców placówek instytucjonalnej pieczy zastępczej
WZD KSOiW wnosi do RK SOiW NSZZ „Solidarność” o podjęcie skutecznych działań na rzecz wychowawców placówek instytucjonalnej pieczy zastępczej, którzy utracili uprawnienia wynikające z Karty Nauczyciela.
- Stanowisko nr 5 w sprawie dodatkowych godzin niepłatnych i tzw. godzin do dyspozycji dyrektora
WZD KSOiW sprzeciwia się mało precyzyjnym przepisom prawnym dotyczącym art.42 ust.2 pkt2 ustawy – Karta Nauczyciela,tzw. godzin pokarcianych. W obecnej sytuacji prawnej w większości szkół dalej realizowane są nieodpłatne zajęcia o charakterze edukacyjnym.
„Solidarność” apeluje o przywrócenie godzin do dyspozycji dyrektora, przeznaczonych
na organizację dodatkowych obowiązkowych zajęć z różnych przedmiotów, zajęć dydaktyczno- wyrównawczych, korekcyjno-kompensacyjnych czy zajęć rozwijających zainteresowania, uzdolnienia uczniów, zajęć chóru oraz innych zajęć z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
- Stanowisko nr 6 w sprawie wzrostu płac nauczycieli w latach 2018-2020
WZD KSOiW wyraża stanowczy sprzeciw wobec niskiej waloryzacji płac nauczycieli rozłożonej na lata 2018-2020. Nie godzimy się na przedstawianie w mediach przez ministra edukacji narodowej planowanego wskaźnika wzrostu płac nauczycieli w wysokości 16%, gdy tymczasem miernik ten przekracza zaledwie 4% w skali roku.
„Solidarność” przestrzega, że w przypadku dalszego zwlekania przez rząd RP z podjęciem prac nad zmianą systemu wynagradzania nauczycieli uwzględniającego 20% wzrostu płac, gotowi jesteśmy wzorem innych grup społecznych podjąć daleko idące formy protestu.
- Stanowisko nr 7 w sprawie zmiany systemu wynagradzania nauczycieli
WZD KSOiW stanowczo żąda zmiany systemu wynagradzania nauczycieli w oparciu o wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej. Obecny model kształtowania płac tej grupy zawodowej uznajemy za patologiczny i pozwalający na wypaczanie informacji dotyczących wysokości płac nauczycieli.
- Stanowisko nr 8 w sprawie oceny pracy nauczyciela
WZD KSOiW domaga się od rządu RP usunięcia z Karty Nauczyciela nowego przepisu dotyczącego oceny pracy nauczyciela i przywrócenia jego poprzedniego brzmienia z dnia 27 października 2017 r.„Solidarność” od początku sprzeciwiała się wprowadzeniu przepisu w KN zmieniającego zasady oceny pracy nauczyciela i wprowadzającego jej obligatoryjność co trzy lata.
- Stanowisko nr 9 w sprawie zmiany kształtowania wynagrodzenia pracowników administracji i obsługi
WZD KSOiW zwraca się do rządu RP o dokonanie zmiany w ustawie z dnia 10 października 2002r.o minimalnym wynagrodzeniu poprzez dodanie w art.6 ust.5 pkt 5 dodatku stażowego. Wówczas dodatek stażowy nie będzie stanowił składnika minimalnego wynagrodzenia.
- Stanowisko nr 10 w sprawie zmian w prawie związkowym
WZD KSOiW stoi na stanowisku, że konieczne jest podjęcie działań przez KK NSZZ „Solidarność” w zakresie:
1.sformułowania konkretnej propozycji zmian do ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych
2.ustalenia zasady, że strukturą odpowiednią do kontaktów z organami są organizacje zakładowe albo międzyzakładowe posiadające osobowość prawną.
- Stanowisko nr 11 w sprawie standaryzacji w zatrudnieniu bibliotekarzy szkolnych
i nauczycieli specjalistów
WZD KSOiW wnosi o zapewnienie godnych warunków pracy dla nauczycieli bibliotekarzy
i nauczycieli specjalistów, w tym m.in. pedagogów,psychologów, logopedów, doradców zawodowych. Domagamy się wprowadzenia standaryzacji zatrudnienia i warunków pracy tej grupy nauczycieli.
- Stanowisko nr 12 w sprawie wydłużenia ścieżki awansu zawodowego nauczycieli
WZD KSOiW krytycznie ocenia zmiany w ustawie – Karta Nauczyciela dotyczące wydłużenia ścieżki dochodzenia do statusu nauczyciela dyplomowanego. Żądamy powrotu do dotychczasowych ram czasowych w awansie zawodowym.
- Stanowisko nr 13 w sprawie zmian w podstawie programowej do nauczania historii
WZD KSOiW zobowiązuje Radę KSOiW do podjęcia działań w celu zmiany rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 stycznia 2018 roku w sprawie podstawy programowej kształcenia ogólnego dla liceum ogólnokształcącego, technikum oraz branżowej szkoły II stopnia w zakresie podstawy programowej z historii.
Brak w podstawie programowej do nauczania historii jednoznacznego wymienienia z nazwy narodu polskiego i innych narodów słowiańskich jako celu niemieckiej eksterminacji poprzez zapis „…Żydzi i inne grupy etniczne i społeczne” jest zlekceważeniem skali niemieckiego ludobójstwa Polaków i innych Słowian. Polacy są narodem a nie tylko grupą etniczną czy społeczną.
- Stanowisko nr 14 w sprawie zintensyfikowania rozmów na temat szkolnictwa zawodowego
WZD KSOiW zobowiązuje Radę KSOiW NSZZ „Solidarność” do zintensyfikowania rozmów z MEN na temat kształtu i tempa wdrażania reformy szkolnictwa branżowego. Niepokojące są wypowiedzi minister Anny Zalewskiej i innych przedstawicieli Ministerstwa Edukacji Narodowej na temat praktycznej nauki zawodu, która ma się odbywać tylko i wyłącznie u pracodawców.
- Stanowisko nr 15 w sprawie obligatoryjnej przynależności branżowych jednostek organizacyjnych Związku
WZD KSOiW NSZZ„Solidarność” wnosi o zmianę Statutu NSZZ„Solidarność”
w przedmiocie obligatoryjnej przynależności niższych jednostek organizacyjnych Związku do odpowiedniej branżowej sekcji regionalnej lub międzyregionalnej oraz właściwych krajowych sekcji i sekretariatów branżowych.
- Stanowisko nr 16 w sprawie pracowników niepedagogicznych
WZD KSOiW kieruje do KK NSZZ„Solidarność” wniosek o wynegocjowanie nowelizacji rozporządzenia o wynagrodzeniu pracowników niepedagogicznych, tak aby regulaminy wynagradzania tych pracowników uzgadniane były z organami prowadzącymi,a nie z dyrektorami placówek.
- Stanowisko nr 17 w sprawie odwołania Anny Zalewskiej z funkcji ministra edukacji narodowej
WZD KSOiW w wyniku dogłębnej analizy obecnej sytuacji stwierdza,że straciło zaufanie do ministra edukacji narodowej w osobie Anny Zalewskiej. Uważamy, że prowadzony obecnie dialog ze związkami zawodowymi jest pozorowany!
Nie ma i nie było naszej zgody m.in. na wydłużenie awansu zawodowego, na wprowadzenie obligatoryjnej oceny pracy nauczyciela, czy na zmiany w udzielaniu urlopów dla poratowania zdrowia. Postulat 15% podwyżki od 1 stycznia 2018 roku wraz z rewaloryzacją również nie został spełniony. WZD KSOiW NSZZ „Solidarność” zwraca się do Premiera RP o odwołanie
Anny Zalewskiej z funkcji ministra edukacji narodowej.
- Stanowisko nr 18 w sprawie zmian w prawie oświatowym
WZD KSOiW oczekuje wniesienia poprawki do poprawki nr1 zawartej w projekcie ustawy o zmianie ustawy Prawo oświatowe polegającej na wykreśleniu słów: przy czym nauczyciel ten nie może być zatrudniony w szkole lub placówce, której konkurs dotyczy.
WZD stwierdza, że dotychczasowy przepis art.63 ustawy – Prawo oświatowe ma charakter dyskryminujący związki zawodowe wobec innych podmiotów wchodzących w skład komisji konkursowych i stanowi nieuprawnioną ingerencję w niezależność związkową.
- Stanowisko nr 19 w sprawie przyznawania Nagród Kuratora i Nagród Ministra Edukacji Narodowej
WZD KSOiW wnosi o zagwarantowanie związkom zawodowym możliwości składania wniosków oprzyznanie Nagrody Kuratora i Nagrody Ministra Edukacji Narodowej.