
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” po raz kolejny stanowczo sprzeciwia się dalszemu prowadzeniu prac mających na celu wdrożenie projektu „Edukacja dla wszystkich”. […] Działania ministerstwa prowadzą do usytuowania jak największej liczby uczniów z niepełnosprawnościami w szkołach ogólnodostępnych. W naszej ocenie będzie to wiązać się z pogorszeniem warunków nauki wszystkich uczniów i zmniejszy efektywność pracy nauczycieli. Sprzeciwiamy się burzeniu istniejącej sieci placówek i instytucji niosących pomoc dzieciom ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi oraz niweczeniu wieloletniego dorobku nauczycieli szkolnictwa specjalnego, pedagogów, psychologów i innych specjalistów, a także pogorszeniu ich warunków pracy i płacy.
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” krytycznie oceniła stan negocjacji dotyczących statusu zawodowego pracowników oświaty. Niedopuszczalnym jest brak realizacji przez Rząd RP pkt. VI Porozumienia z 7 kwietnia 2019 r. dotyczącego opracowania do 2020 roku nowego systemu wynagradzania nauczycieli w powiązaniu ze średnią płacą w gospodarce narodowej. Minęły już ponad dwa lata od czasu, gdy rząd zobowiązał się do spełnienia tego postulatu NSZZ „Solidarność”.
Rada KSOiW uważa, że brak realizacji Porozumienia oraz złożone stronie społecznej przez Ministerstwo Edukacji i Nauki propozycje znacznie pogarszające warunki pracy i płacy nauczycieli powodują, iż niecelowe jest prowadzenie negocjacji w sprawie awansu zawodowego, oceny pracy czy odbiurokratyzowania funkcjonowania szkoły.
W związku z ogłoszoną przez rząd propozycją płacy minimalnej na 2022 rok w kwocie 3000 zł oczekujemy, aby Minister Edukacji i Nauki jednoznacznie zaproponował wysokość wynagrodzenia nauczyciela z wyższym wykształceniem i przygotowaniem pedagogicznym rozpoczynającym pracę w zawodzie. […]
Ryszard Proksa, Przewodniczący KSOiW NSZZ „Solidarność”
Stanowisko w sprawie rozmów z MEiN 15 czerwca 2021 Komunikat 17.06.21
Komunikat 17.06.21
Komunikat_70 – Lesław Ordon