
Pracują z dziećmi z niepełnosprawnościami, wykonują tę samą wymagającą pracę co inni nauczyciele – ale dodatku za trudne warunki nie dostają. Wszystko przez przepis, który ich nie uwzględnia. Ministerstwo przyznaje, że to niezbyt dobra sytuacja, ale konkretów na zmianę nadal brak.
Poseł Mateusz Bochenek zwrócił się do Ministerstwa Edukacji z interpelacją, w której wskazał na rażącą niespójność: nauczyciele prowadzący zajęcia z tym samym dzieckiem otrzymują dodatek za trudne warunki tylko wtedy, gdy zajęcia są rewalidacyjno-wychowawcze – nie wtedy, gdy są to zajęcia WWR. Wskazał też, że niektóre samorządy wypłacają dodatek za warunki pracy także nauczycielom WWR, inne odmawiają – z obawy przed złamaniem dyscypliny finansów publicznych.
– Nauczyciel prowadząc zajęcia z dzieckiem w ramach wczesnego wspomagania rozwoju nie otrzymuje dodatku za trudne i uciążliwe warunki pracy, które otrzymuje pracując z tym samym dzieckiem w ramach zajęć rewalidacyjno-wychowawczych. Rodzi to wiele poczucia niesprawiedliwości, nierówności i dezorganizuje pracę wielu szkół prowadzących obok zajęć szkolnych zajęcia wczesnego wspomagania rozwoju – wyjaśnia poseł w swojej interpelacji.
W dalszej części interpelacji podkreślił, że sytuacja nie tylko podważa zaufanie do systemu, ale może mieć realne konsekwencje dla rynku pracy w oświacie.
Zapraszamy do lektury – tutaj