

Najnowsze wyniki badań Społecznego Towarzystwa Oświatowego, opublikowane w ramach 14. edycji „Barometru Edukacji Niepublicznej”, wskazują na narastający pesymizm. Wartość Indeksu Optymizmu wyniosła zaledwie 8,4%, co oznacza, że mniej niż co dziesiąty respondent wierzy w poprawę sytuacji oświaty w najbliższych miesiącach. Dla porównania, rok temu optymistów było prawie cztery razy więcej (37,8%).

Rosnąca liczba pesymistów – obecnie pogorszenia sytuacji spodziewa się już 34,3% badanych, w porównaniu do 15,6% zaledwie pół roku wcześniej. Jednak największa grupa (50,6%) uważa, że sytuacja w oświacie pozostanie bez zmian – ani lepsza, ani gorsza.

Jakie problemy najbardziej dotykają oświatę? Dyrektorzy szkół niepublicznych, którzy wzięli udział w badaniu, wskazali trzy główne wyzwania:




– Deficyty kadrowe to problem, który nie znika. Trudno myśleć o długofalowej poprawie sytuacji oświaty bez realnej poprawy warunków pracy nauczycieli – podkreśla Zygmunt Puchalski, Prezes Społecznego Towarzystwa Oświatowego. Jego zdaniem kluczowe jest zwiększenie atrakcyjności zawodu nauczyciela, by kolejne pokolenia były chętne podejmować tę ścieżkę kariery.

Mimo trudności, większość dyrektorów szkół niepublicznych ocenia kondycję swoich placówek jako raczej dobrą (53%) lub zdecydowanie dobrą (14,5%). Porównując sytuację do ubiegłego roku, 45,2% respondentów twierdzi, że nie uległa ona zmianie.

„Barometr Edukacji Niepublicznej” po raz kolejny pokazuje, że polska oświata stoi w obliczu poważnych wyzwań. Stabilność kadrowa, poprawa finansowania oraz wsparcie uczniów to kluczowe obszary, które wymagają pilnej uwagi. Jednak bez odbudowania prestiżu zawodu nauczyciela trudno będzie o trwałe zmiany na lepsze.
———–
Źródło: Barometr Edukacji Niepublicznej https://sto.org.pl/wyniki-14-edycji-badania-barometr…/
Grafika: Opracowania STO