menu

Przydatne Linki

polecamy

23
Luty
2013

petycja pedagogów do prezesa rady ministrów

Do Prezesa Rady Ministrów

My, pedagodzy, psychologowie, bibliotekarze, logopedzi, doradcy zawodowi oraz inni pracownicy placówek oświatowych  ( zwani dalej „specjalistami”)  nie zgadzamy się na proponowane zmiany Karty Nauczyciela, które godzą nie tylko w dotychczasowy system pracy szkoły, ale też zaburzają jej, do tej pory spójny, charakter.

W sposób szczególny nie zgadzamy się na:

1.  Nierówne traktowanie i rozgraniczenie jednej grupy zawodowej jaką są nauczyciele na dwie podgrupy: nauczycieli „tablicowych” (zachowujących swoje uprawnienia) i nauczycieli „nietablicowych”- pozbawionych godnych nauczyciela uprawnień.

Różnice te odbierają jednym, a dają trwanie w przywilejach drugim.

Dlaczego jednakowo do tej pory pracujący z poświęceniem nauczyciele, pedagodzy (specjaliści) i wychowawcy mają być nagle tak różnorodnie  i nierównomiernie traktowani?

2. Nierówny wzrost pensum: co powoduje ogromne rozgraniczenie na grupy pracowników, którzy tak naprawdę pełnią, jeżeli nie te same, to podobne  i wzajemnie uzupełniające się zadania – dlaczego pensum przedmiotowców ma wzrosnąć o dwie godziny lekcyjne, a pensum nauczycieli- specjalistów o 10-20 godzin zegarowych?

3. Wyrzucenie Naszej grupy zawodowej poza Kartę Nauczyciela: pedagodzy, psychologowie, bibliotekarze, doradcy zawodowi, logopedzi i inni specjaliści, prowadzą przecież zadania wychowawcze, opiekuńcze  i dydaktyczne zawarte w art. 6 Karty Nauczyciela, przedstawiający „obowiązki nauczycieli”.

Wszystkie pełnione przez nas zadania nierozwiązalnie związane z tymi zadaniami, a realizowane  są poprzez pracę z dziećmi i młodzieżą, ich rodzicami oraz gronem pedagogicznym i środowiskiem lokalnym.

Jako grupa zawodowa czujemy się oszukiwani i wykorzystywani, zwłaszcza, gdy do tej pory nie rościliśmy żadnych żądań, zwłaszcza  w momencie narastających obowiązków.

W trakcie naszej pracy, oprócz pełnienia stałych zadań, pełnimy szereg funkcji dodatkowych, wśród których wymienić możemy m.in.:

–         pełnienie funkcji koordynatorów d.s. bezpieczeństwa,

–         pełnienia funkcji doradców zawodowych,

–         koordynatorów prac zespołów ds. organizacji pomocy psychologiczno- pedagogicznej (Rozp. Men. Z dnia 17 listopada 2010r. w sprawie organizacji i udzielania pomocy psychologiczno- pedagogicznej),

–         koordynatorów prac różnych komisji stypendialnych (np. „Wyprawka Szkolna”, „Nauka droga do sukcesu”),

–         koordynatorów odpowiedzialnych za aktywne wdrażanie programów   i projektów różnych programów oświatowych, w tym profilaktycznych,

–         sporządzanie różnorodnych sprawozdań z realizacji zadań profilaktycznych i wychowawczych szkoły,

–         opieka nad młodzieżą podczas imprez szkolnych,

–          częste  i nagminne odbywanie nieodpłatnych zastępstw.

Wszystkie te ( i inne) dodatkowe zadania wykonywaliśmy do tej pory bez wnoszenia jakichkolwiek roszczeń o dodatkowe wynagrodzenie lub  o wypłacenie chociażby dodatków funkcyjnych. Nikt nas nigdy nie zapytał, ile faktycznego czasu poświęcamy na dokształcanie, analizowanie dokumentacji uczniowskiej ( w tym badań sondażowych) oraz na udzielanie   i organizowanie wieloaspektowej  i interdyscyplinarnej pomocy uczniom (w tym na współpracę ze specjalistycznymi instytucjami, ośrodkami i organizacjami).

Osoby tworzące obecny projekt Kart Nauczyciela nie  zastanowiły się chyba nad tym, jaką faktyczną rolę pełni np. pedagog, logopeda czy nauczyciel biblioteki. Jak odpowiedzialną, a przy tym w aspekcie psychologicznym, trudną i niewdzięczną pracę wykonujemy. Każdy, kto zna zasady pracy w szkole, w świetlicy środowiskowej lub Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej wie, że naszej  pracy  nie można sprowadzić do sztywnych ram: „od-do”, bo jest to praca, w której czynnik ludzki, jakim jest uczeń,  jest najważniejszy, i  to jego dobro stawiamy nieraz ponad własną wygodę i  dobro naszych rodzin.

Jesteśmy równorzędnymi, w pełni wykwalifikowanymi pracownikami placówek oświatowych, i takiego traktowania żądamy od przedstawicieli Naszego Rządu.

Gotowi jesteśmy do poniesienia współodpowiedzialności za zmiany  w Polskim Systemie Oświaty, ale pod warunkiem, że zmiany te będą pozbawione dyskryminacji i degradacji którejkolwiek grupy  zawodowej wchodzącej w skład polskiego szkolnictwa.

Mamy nadzieję, że Rząd Polski i Pani Minister Oświaty Narodowej, oraz przedstawiciele Związków Zawodowych, dołożą wszelkich wspólnych starań, aby planowane zmiany w Karcie Nauczyciela były zgodne z nadrzędnymi celami szkolnictwa polskiego oraz z zapisami Konstytucji RP.




COOKIES

Strona wykorzystuje pliki cookies: niewielkie pliki tekstowe przechowywane przez przeglądarkę internetową na urządzeniu użytkownika. W wielu przypadkach przeglądarki internetowe domyślnie dopuszczają stosowanie plików cookies. Użytkownicy mogą samodzielnie dokonywać zmian ustawień przeglądarki dotyczących akceptacji i przechowywania plików cookies. Jeśli nie wyłączysz w ustawieniach przeglądarki obsługi plików cookies wyrażasz zgodę na ich użycie. Jeśli nie zgadzasz się na wykorzystanie plików cookies zmień ustawienia swojej przeglądarki.