
Rzecznik Praw Ucznia? NSZZ „Solidarność”: Nie tędy droga
Rada Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” nie popiera pomysłu powołania Rzecznika Praw Ucznia jako odrębnej instytucji w systemie oświaty. Uważamy, że to rozwiązanie jest nieuzasadnione i zbędne. Dlaczego?
W polskich szkołach istnieją już skuteczne mechanizmy ochrony praw ucznia – uczniowie i ich rodzice mogą składać skargi do dyrektorów, kuratoriów, a także do Rzecznika Praw Dziecka.
W każdej szkole są wychowawcy, pedagodzy, psycholodzy i opiekunowie samorządów uczniowskich, którzy służą wsparciem.
Tworzenie kolejnego organu może prowadzić do chaosu kompetencyjnego i dublowania zadań już istniejących instytucji.
Obawiamy się, że nowy urząd może rozregulować relacje wychowawcze i podważać autorytet nauczycieli, co zaszkodzi atmosferze w szkołach.
Wspieramy skuteczną ochronę praw ucznia, ale poprzez wzmacnianie istniejących rozwiązań, a nie tworzenie nowych, potencjalnie problematycznych struktur.