
MEN nie zlikwiduje ,,godzin dostępności”!Czym są godziny dostępności nauczycieli?
To dodatkowe, obowiązkowe godziny, potocznie zwane „godzinami czarnkowymi”, wprowadzone we wrześniu 2022 roku. W tym czasie nauczyciele muszą być obecni w szkole, by umożliwić konsultacje dla uczniów i ich rodziców. Jak wygląda ich realizacja?
Nauczyciele zatrudnieni na co najmniej ½ etatu: 1 godzina tygodniowo.
Nauczyciele pracujący w wymiarze mniejszym niż ½ etatu: 1 godzina na dwa tygodnie.
Czy godziny te są płatne?
Nie. Są one realizowane w ramach 40-godzinnego tygodnia pracy nauczyciela. Stanowisko MEN:
Kilka dni temu biuro prasowe MEN przekazało mediom jednoznaczną informację: „Obecnie w Ministerstwie Edukacji Narodowej nie są prowadzone prace zmierzające do uchylenia godzin czarnkowych”.
Co sądzą nauczyciele?
Nauczyciele w większości są krytyczni i argumentują: Brak realnej potrzeby: Wielu nauczycieli zauważa, że zarówno uczniowie, jak i rodzice rzadko korzystają z tych konsultacji, co czyni je nieefektywnymi. Informacje o postępach uczniów są już dostępne w dziennikach elektronicznych, co dodatkowo zmniejsza potrzebę takich spotkań.
Dodatkowe obciążenie: Obowiązek tych godzin stanowi dodatkowe obciążenie dla nauczycieli, nie przynosząc wymiernych korzyści edukacyjnych ani dla uczniów, ani dla systemu szkolnego.
Biurokratyzacja i fikcyjność: Nauczyciele często określają godziny czarnkowe jako symbol szkolnej fikcji – inicjatywę, która nie odpowiada na rzeczywiste potrzeby uczniów i rodziców, a jedynie zwiększa poziom biurokracji w pracy pedagogów.
Jakie jest stanowisko naszego Związku?
KSOiW opowiada się za likwidacją „godzin czarnkowych” i postuluje kompleksowe uregulowanie kwestii czasu pracy i wynagrodzeń nauczycieli.
Czy ,,godziny czarnkowe” naprawdę odpowiadają potrzebom edukacji? Czekamy na Państwa opinie!